Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mazda oficiálně hovoří o brzkém návratu Wankelu, má to ale nejméně dva háčky
23.5.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Japonci dál pokračují ve vývoji nového rotačního motoru. Pravděpodobně ale nikoli s cílem osadit jím nástupce některého ze svých slavných kupé.
Mazda RX-8 skončila ve výrobě v roce 2012. Zpočátku jí sice řada lidí nemohla přijít na chuť, neboť nešlo o přímého nástupce dnes již pomalu legendárního modelu RX-7, nicméně posléze si čtyřdveřové kupé přízeň přece jen získalo. Pro evropské publikum se však vůz stal nedostupným již v roce 2010 kvůli emisním standardům, krátce na to Japonci oznámili, že kvůli zhoršujícímu se kurzu Yenu a s ohledem na onu absenci na Starém kontinentu se jim RX-8 již nevyplácí.
Od té doby jsme pravidelně bombardováni zprávami o návratu rotačního motoru. Bohužel pokaždé, kdy se objeví pozitivně laděné informace, Mazda vzápětí vše popře. Či spíše jinak - automobilka sice zmíní, že na nové generaci Wankelu pracuje, ovšem zároveň naznačí, že se jí stále nedaří vyřešit problémy, pro které Wankely musely zemřít. A pokud ano, pak je to pro změnu na úkor výkonu, což tak jako tak znamená, že slavný návrat se konat nebude.
Nyní se ovšem zmínky o příchodu nové verze rotačního agregátu objevily v oficiálním firemním magazínu Zoom-Zoom. Pokud ovšem začínáte jásat nad sériovou verzí předloňského konceptu RX-Vision, musíme bohužel vaše naděje utnout hned v zárodku - Mazda totiž evidentně s Wankelem počítá pouze jako se součástí hybridního pohonného ústrojí. Do budoucna pak možná dojde k jeho využití při spalování vodíku.
„Rotační motor má téměř před návratem. Jako primární pohonná jednotka ale může být považován za žíznivý, zvláště při růstu či poklesu otáček, kdy se mění jeho zátěž. Ale při konstantních a optimálních otáčkách, kdy by fungoval jako generátor, je ideální,“ píše se v magazínu. Proto by Wankel neměl mít chybu, pokud by sloužil jako tzv. range extender. Tedy jinými slovy, kdyby „vyráběl“ elektřinu pro elektrický agregát.
„Jsou zde ovšem další budoucí možnosti. Rotační motory mohou skvěle běžet na vodík, tedy na nejrozšířenější prvek ve vesmíru. Zároveň je také velmi čistý: spalování vodíku produkuje pouze vodní páry.“ Jako jediná pohonná jednotka by se tedy nakonec Wankel skutečně mohl vrátit, a to i pod kapotou sportovního kupé, nicméně v takovém případě by šlo o vodíkové pohonné ústrojí. A to by mohl být kámen úrazu.
Zatímco v případě elektrických dobíjecích stanic se infrastruktura rok od roku zvyšuje, vodíkové člověk aby pohledal. Tímto směrem navíc mnoho automobilek nemíří, a pokud ano, pak jen v rámci svých okrajových projektů. Lepší infrastruktura tedy nemá velkou podporu, a to jak na úrovni samotných výrobců aut, tak u politiků. Mazda si proto nejspíše nedovolí vyrábět vůz, který by nebylo kde dotankovat.
S rotačním vodíkovým ústrojím by navíc byla spojena vysoká cena, což by omezilo cílovou skupinu. Značka by z něj mohla udělat něco na způsob NSX a říci si tak o větší množství peněz než obvykle, nicméně v takovém případě by projekt byl ztrátový skoro jistě. Pokud by přitom nedošlo k rozšíření technologie směrem k masám, pak si jej ale Mazda ve své současné pozici nemůže dovolit rozhodně.
Ačkoli se tedy rotační motor Mazdy skutečně může vrátit, jen stěží bude ryzí - buď nebude pracovat pod kapotou nějakého auta sám, nebo nebude spalovat benzin. Obojí je lepší než nic, ale je to to pravé? Nepředbíhejme, více bychom se měli dozvědĚt září, kdy se bude konat globální setkání fanoušků Wankelu. Podle spekulací by přitom právě během této události Mazda měla oznámit, co nás skutečně čeká a nemine.
S Wankelem jakožto součástí hybridního ústrojí již Mazda pracovala v případě hatchbacku 2 RE Range Extender. Nyní zřejmě dojde na jeho sériové provedení
Na příchod produkční Mazda RX-Vision ale nejspíše můžeme zapomenout
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 8 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 10 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 11 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz