Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mazda RX-9 skutečně míří do Tokia, dostane prý Wankel budoucnosti
19.10.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nová pohonná jednotka bude využívat kondenzátorem poháněného přeplňování i homogenního plnění spalovací komory, s nímž emise srazí na minimum.
O návratu japonského kupé poháněného rotačním motorem se mluví již celé roky. Až donedávna se přitom zdálo, že sama Mazda by jej ráda přivedla na svět, nicméně potýkat se musí s napjatým rozpočtem, který jakékoliv výstřelky mimo hlavní proud neumožňuje. Nicméně před pár týdny se objevily zvěsti, že by značka na autosalonu v Tokiu měla představit nový koncept, který se pod kapotou pochlubí právě Wankelem. Krátce poté dorazil i první snímek, který jen potvrzoval, že předchozí informace měly reálný základ.
Je ovšem třeba také dodat, že jakkoliv jsou veškeré indicie jasné, oficiálně zatím padlo o návratu Mazdy RX jen pár slov od Masahira Mora, šéfa marketingu automobilky, který v reakci na otázku na návrat Wankelu řekl: „Zůstaňte na příjmu. Přijedete na tokijský autosalon?” O zbytku si šuškají vrabci na střeše a zřejmě nejsou mimo realitu: koncept uvidíme v Tokiu, produkční verzi pak v roce 2017 pod názvem RX-9. Zvolené datum přitom není rozhodně náhodné, ale souvisí s padesátým výročím odhalení dnes již legendárního modelu Cosmo Sport známého též pod označením 110S.
Toto kupé bylo vůbec prvním sériově vyráběným modelem s Wankelem pod kapotou, přičemž Mazda chtěla za pomoci názvu Cosmo naznačit, že jde o budoucnost pohonných jednotek. Zároveň hodlala patřičně deklarovat jeho spolehlivost, pročež dva takřka sériové vozy přihlásila do závodu Marathon de la Route, který se jel po dlouhých 84 hodin na Nürburgringu. Jeden z exemplářů sice dvě hodiny před koncem odstoupil kvůli poškozené nápravě, druhý však skončil čtvrtý.
Legenda tedy byla na světě, přičemž Mazda reputaci rotačního motoru jen umocňovala modely jako RX-7 a RX-8. Druhé zmíněné čtyřdveřové kupé však bylo prozatím posledním svého druhu, přičemž jeho konec má spojitost s přísnějšími emisními normami. Z toho důvodu je nejspíše jasné, že nová generace se pod kapotou pochlubí řadou nových technologií, které budou emise CO2 redukovat na maximální možnou úroveň.
Opět zdůrazňujeme, že nic z následné zmíněného není oficiální, nicméně podle zdrojů ze zákulisí by pohonná jednotka s označením 16X měla používat dvou 0,8litrových komor a rotačního pístu, přičemž produkovat bude zhruba 456 koní. Tedy prakticky dvojnásobný výkon ve srovnání se silnější verzí Mazdy RX-8, což se má také podepsat na navýšení ceny z předchozího přibližně 1,1 milionu korun na více než dvojnásobek.
Nemalého výkonu pod kapotou hodlá Mazda dosáhnout i s pomocí elektrického přeplňování „živeného” kondenzátorem, které bude dopovat maloobjemový motor při nízkých otáčkách. V těch vyšších si pak slovo vezme turbodmychadlo roztáčené klasicky výfukovými plyny. Mimo to může být ve hře ještě samostatný elektromotor, který by dále umocnil jízdní dynamiku a zároveň stlačil emise CO2 na minimum, zvláště pokud bude schopen samostatného pohonu.
Počítat také máme s homogenním plněním spalovací komory HCCI, což je technologie známá hlavně u dieselů. Kupé RX-9 ovšem samozřejmě bude benzinovým modelem, u kterého by v nízkých otáčkách měla mít první fázi spalování palivové směsi na svědomí klasická svíčka. Posléze by ovšem vlivem komprese ve vyšších otáčkách mělo dojít k druhému zážehu, což přispěje k větší efektivitě modelu. Mazda přitom věří, že se jí povedlo vyřešit veškeré problémy spojené s klapáním či zapalováním, díky nimž dosud technologie HCCI nedorazila do produkce, ale zůstávala spojena pouze s prototypy.
Promyšlené to tedy Japonci mají zřejmě dobře, pročež by se nemuseli obávat ani přísných evropských či amerických norem. Nicméně stále není jisté, zda skutečně budou mít připravenou sériovou verzi nového rotačního kupé již za pouhé dva roky. Spíše se proto přikláníme k předchozím informacím, které naznačovaly její příchod až v roce 2020. Tedy ve chvíli, kdy díky Olympijským hrám v Tokiu bude na Japonsko upřena pozornost celého světa a Mazda v tomto období oslaví sté výročí...


Nová Mazda RX-9 se ukázala na neoficiálních ilustracích...
...jež vycházejí z jediného oficiálního záběru a stylu designového jazyka Kodo
Zdroj: Motoring
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní Lamborghini Huracán k tomu, k čemu bylo stvořeno
před 4 hodinamiNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
včeraVW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
15.9.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Šéfové Bugatti, Rimacu, Koenigseggu a Singeru si navzájem půjčili svá auta a svezli jeden druhého, je z toho jedinečná podívaná
před 3 hodinamiNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní Lamborghini Huracán k tomu, k čemu bylo stvořeno
před 4 hodinamiPodívejte se, diesely nejsou mrtvé. I na IAA v Mnichově se ukázala dvě naftová auta
před 5 hodinamiVW poslal k ledu další dvě elektrické novinky včetně nového Golfu, jednoduše mu na ně došly peníze
před 7 hodinamiSsangYong v novém se vrací ke spalovacím motorům, jeho novinka by mohla být v Česku neopakovatelnou nabídkou
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 09.17. 19:44 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 09.16. 15:35 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.16. 15:06 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 09.16. 13:16 - tommas
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch