Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes odhalil bizarní monstrum, které utáhne 1 000 tun. A jede jako po kolejích
19.9.2018 | Petr Prokopec
Běžná nákladní auta jsou ráda, když utáhnou desítky tun, ta extrémní zvládají i stovky. Speciální Unimog jich utáhne až tisíc a po kolejích umí jezdit nejen jako, zvládá je i doslova.
Mercedes-Benz Unimog byl představen krátce po druhé světové válce. Od té doby zamířil prakticky do všech průmyslových oblastí od zemědělství až po armádu. Nechyběl dokonce ani na slavné Dakarské rallye, byť pouze jako doprovodné vozidlo a nikoliv účastník závodu. Zmínit můžeme také požární vozy, ambulance či oblíbený povoz Arnolda Schwarzeneggera, který Unimogu udělal stejnou službu jako dříve Hummeru a dostal jej do širšího povědomí.
My si nyní posvítíme na speciální provedení, které na rozdíl od výše zmíněných zatáčí jak na kolejích. Důvod je prostý, jde totiž o speciál, který jízdu po kolejích skutečně zvládá, i když nadále zůstává silničním automobilem. Slouží k tomu speciální hydraulická kolečka, jež je možné sklopit a vůz tak usadit na koleje. Těm byly uzpůsobeny i pneumatiky a také samotná kola, Unimog proto na železné cestě zvládá utáhnout neskutečných tisíc tun - klidně celé vlaky.
Za tímto výkonem stojí nová řada turbodieselů o 5,1litrovém až 7,7litrovém objemu produkujících 156 až 356 koní. Podstatné přitom je, že byly osazeny filtrem pevných částic a selektivní katalytickou redukcí, plně tedy vyhovují posledním emisním normám. Přílišnou rychlost ale od Unimogu nečekejte, jakkoliv točivý moment u vrcholných verzí stoupá nad 1 200 Nm - maximum je okolo 90 km/h.
Jízdní dynamika ale samozřejmě nebyla prioritou, místo toho tu má stěžejní roli již zmíněné „drážní” využití. Třícípá hvězda přitom nemusí sloužit jen k tahání vagónů či tramvají, osadit ji lze i jeřábem, jehož rameno má dosah až 12,4 metrů. Stejně tak se ale můžete rozhodnout i pro pohyblivou platformu, která unese dva lidi či 320 kilogramů a již lze vysunout přibližně 11 metrů do výšky či 5,8 metru do strany.
Pro jízdu na kolejích byl Unimog osazen modernizovaným pohonem všech kol, mezinápravovým, předním a zadním diferenciálem a konvertorem točivého momentu. Jeho převodovka má osm rychlostí pro pohyb vpřed a dokonce i s osmi pro pohyb vzad, nejvyšší rychlost však činí 50 km/h v obou směrech. Jakmile poté Unimog opustí koleje, jeho pomocná kolečka se zatáhnou k podvozku a v cestě pokračuje, jako by o chvíli dříve nic zvláštního nedělal. Obdivuhodné.
Mercedes představil nový Unimog uzpůsobeným pro jízdu na kolejích. Je to vážně svérázný stroj, dokáže ale obdivuhodné věci
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 2 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 3 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 4 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 6 hodinami - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 14:36 - Stepan
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz