Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes říká, že ukončil vývoj motorů na benzin a naftu, může si to ale dovolit?
21.9.2019 | Petr Prokopec
Něco podobného loni prohlásil také jeden ze zástupců Volkswagenu, záhy se ale ukázalo, že realita je docela jiná. Totéž musí být pravdou i v případě Mercedesu, nemůže si to dovolit.
Patří budoucnost elektromobilitě? To je otázka, na kterou aktuálně nelze s jistotou odpovědět, neboť technický vývoj nedospěl tak daleko, aby elektrická auta byla s to ta konvenční plně nahradit. Nicméně politické tlaky v Evropě odstartovaly radikální posuny, které změní tvář celého globálního průmyslu, ať už tomu okolnosti budou přát, nebo nikoli.
Koncem loňského roku se tak začalo mluvit o tom, že Volkswagen končí s vývojem spalovacích jednotek a nadále si se zaměří pouze na ty elektrické. Drastické rozhodnutí prý bylo nutné kvůli Pařížské dohodě, na jejímž základě má být svět od roku 2050 klimaticky zcela neutrální. A to mělo znamenat, že v roce 2040 musí být vyroben poslední vůz se spalovacím motorem.
Záhy se ale ukázalo, že to není pravda, a to už z jednoho prostého důvodu - svět není jen Evropa. EU si může naplánovat, co chce, ale stěží to ovlivní situaci v USA, Brazílii, Rusku, Číně a dalších klíčových trzích, kde pro elektrifikaci aut zase tak nehoří. „Není korektní říci, že od roku 2026 přestaneme vyvíjet spalovací motory,” řekl loni šéf vývoje VW Frank Welsch a dodal: „Evropa není jediný trh, jiné oblasti mají své potřeby a pravidla a předpokládám, že budeme vyvíjet více a více efektivní auta se spalovacími motory ještě dlouho po citovaném roce.”
Přesto nyní šéf vývoje Mercedesu Markus Schäfer naznačuje něco podobného, o čem se v souvislosti s VW mluvilo loni. Němci prý pod kapotou mnoha modelů přivedli na trh poslední generaci spalovacího ústrojí, hlavně v podobě nových řadových šestiválců, a proto necítí potřebu další evoluce. Místo toho nyní své zdroje převedou na oltář elektromobility, přičemž rozpočet na vývoj dle Schäfera zůstává nadále vysoký. Ve světě jsou tato slova interpretována jako okamžité zastavení vývoje a stoprocentní orientaci na elektrický pohon.
Ani tomu ale nevěříme. Jak jsme již zmínili, Evropa je pod velkým politickým tlakem, i Čína už se ale v ekonomických potížích obrací k plánovanému rozvoji elektromobility zády a Spojené státy už jsou ze hry zcela. Donald Trump touží spíše po racionalitě a ekonomické efektivitě - z Pařížské dohody vycouval a nyní zmírňuje i tlak na snižování normované spotřeby paliva. Pokud Mercedes bude chtít být na tomto trhu dále úspěšný (loni tam prodal přes 300 tisíc aut, tedy přes sedminu svého celosvětového odbytu), může si dovolit nevyvíjet nové motory? Ani omylem.
Ona prohlášení tak nejspíše budou hlavně populistická a směřovaná k aktivistům, kteří jsou slyšet stále více, přestože svá tvrzení vytrhávají z kontextu a zakládají pouze na svém přesvědčení, nikoliv na reálných datech. To ostatně naznačuje i sám Schäfer, který přiznal, že spíše než o definitivní ukončení vývoje jde o aktuální pauzu a přesunutí zdrojů. Nicméně pokud to budou vyžadovat okolnosti, třícípá hvězda se ke spalovacím motorům vrátí.
Znovu se tak ukazuje, jak velká nejistota momentálně obestírá automobilový svět. Politici sice každou chvíli metají sebevědomými termíny, nicméně nikdo neví, jaká bude situace za dva nebo tři roky. Dle prognóz by v tu dobu již neměla stačit stávající těžba vzácných kovů potřebných pro výrobu baterií. To by pro rozvoj elektrifikace aut pochopitelně znamenalo velký problém. Uvidíme tedy, co se skutečně stane.
Mercedes říká, že končí s vývojem spalovacích motorů a přesouvá zdroje k elektromobilitě, úplně věřit tomu ale nelze
Zdroj: Auto Motor und Sport
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 6 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 8 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 9 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 10 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva