Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Na silnice se po 31 letech vrací klasické náklaďáky už skoro zapomenuté značky
2.6.2019 | Mirek Mazal
Nejstarší automobilový magazín světa vznikl v roce 1895 a říká si Autocar. Jen o dva roky později dostaly totéž jméno americké náklaďáky a stejně jako v případě britského časopisu existují dodnes.
Už o autech z 50. let minulého století máme dnes tendenci uvažovat jako o dávnověku, první automobily všeho druhu se ale na silnice začaly dostávat ještě o více než 50 let dříve. Jedním z průkopníků na tomto poli byla firma Autocar Trucks, která vznikla v roce 1897 a soustředila se na výrobu středně velkých náklaďáků, zejména pak stavebních strojů a popelářských vozů.
Zajímavá je už svým jménem, neboť stejné označení dostal ještě o dva roky dříve obecně známý automobilový magazín, vůbec první periodikum tohoto druhu na celém světě. Jestli Autocar jako výrobce nákladních vozů dostal stejné jméno náhodou, nebo v reakci na to, netušíme, každopádně existuje dodnes a soudní spory o své pojmenování s britským časopisem nevede.
Pokud jste o této značce neslyšeli, není se čemu divit - Autocar svůj poslední nový model představil v roce 1988 a od té doby jako by se po něm slehla zem. Nyní se po 31 letech vrací s novým nákladním vozem DC-64 a hned na něm poznáte, že jde o dílo velmi tradiční značky. Vůz s protaženým čumákem vpřed přesně podle zvyklostí starých zámořských verzí těžkotonážních kamionů designem v retro-stylu je dnes něco docela neobvyklého i v USA, natož pak u nás.
Základem vozu je rám vyrobený z vysokopevnostní oceli odolávající tlaku 11,25 tuny na čtverečný centimetr, výška nosníků je 273 milimetrů a tloušťka 16 milimetrů. Kombinace chrom-molybdenových slitin umožňuje snížit váhu a zvýšit pevnost o 24 % proti konkurenci.
Výchozí provedení je vybaveno třínápravovým podvozkem s pohonem 6x4, který je podpořen turbodieselem Cummins L9 s objemem 9 litrů. Zákazníci si mohou zvolit výkon od 260 do 450 koní. Nejvyšší varianta je vybavena dvanáctilitrem Cummins X12 o výkonu zhruba 500 koňských sil. Přenos energie na poháněná kola obstará automatická převodovka Allison.
DC-64 dostal kabinu vyznačující se množstvím chromovaných a jinak výrazných odkazů na vozy, které firma vyráběla v 50. letech. Neopomenutelná je především čelní mřížka chladiče a klasické kulaté reflektory osvětlení. A též logo, které si značka pro svůj návrat zvolila, zavání léty dávno minulými.
Truck je to ale jinak technicky veskrze moderní a pokoušet se bude o srdce zákazníků, kteří mají rádi nové věci se starou image. Novinka bude nabízena ve formě holého podvozku pro osazení určené nástavby nebo jako popelářský komplet DC-64R připravený nastoupit do práce. Pakliže návrat značky s tímto strojem bude úspěšný, máme očekávat další nové modely v podobném duchu. Jestli se tak ale stane, je otázkou - soudě podle prvotních reakcí není zdaleka každý právě z klasického designu stroje bůhvíjak nadšený...








Náklaďák Autocar ve verzích DC-64 a 64R vypadá jako by přijel z minulosti, v útrobách je ale veskrze moderním strojem
Zdroj: Autocar Trucks
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před 11 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejnovější články
Ojeté hybridy trápí další dosud přehlížený problém, zajíce v pytli kupujete v podstatě s každým z nich
před 2 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 3 hodinami
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
před 5 hodinami
Ještě hůř: Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací zhroutily o 98 procent, nechce je najednou skoro nikdo
před 6 hodinami
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
