Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejnovější italský sporťák umí předvídat budoucnost, má být nepochopitelně rychlý
8.1.2019 | Petr Prokopec
Na palubu moderních aut už se dostalo kde co, ale křišťálová koule? Budete se divit, ale inovovaná verze Lamborghini Huracán už má i něco takového, bez velkého přehánění.
Lamborghini má většina lidí zafixované jako automobilku, jejíž produkty po vizuální stránce nemají konkurenci. Jízdní dynamika ale zejména v průběhu minulého století byla tím, čím by se Italové mohli chlubit. Nenechte se mýlit, výkonná auta s působivým zrychlením a vysokou maximální rychlostí to byla vždy, jejich dvanáctiválce ale obvykle neměly oporu ani v podvozku, ani v řízení. Lamba si tak kupovali hlavně lidé, kteří toužili být vidět a slyšet, pokud se však chystali na okruh, raději vyměnili rozzuřeného býka za vzpínajícího se koníka.
Ty doby jsou ale již definitivně minulostí, zejména zásluhou Audi. Automobilka se čtyřmi kruhy nechala býky ze Sant'Agata Bolognese trochu zkrotnout, přičemž ve hře ponechala víceméně jen excentrický design. Ve všech ostatních ohledech však byl zvolen německý přístup, který prodeje značky zvedl na tisíce exemplářů ročně. Lamba tak sice ztratila něco ze své divokosti, zároveň se ale nepokoušela své majitele zabít v první zatáčce.
Přesně v tomto duchu je vyveden facelift modelu Huracán, který vozu přihazuje dodatečné označení Evo. Samozřejmě nejde jen o prodloužení názvu, pozměněn byl i vzhled, především ale technika. Té se chceme věnovat ze všeho nejvíce, neboť souvislost má s výše popsaným. Desetiválcový model totiž dostal do vínku jako první systém Lamborghini Dinamica Veicolo Integrata (LDVI), který kontroluje každý aspekt dynamického chování vozu za pomoci „křišťálové koule“.
Nová technologie vychází z dat senzorů sledujících podélné, příčné i vertikální zrychlení, stejně jako náklony karoserie i pozici vozu. Nejde tu jen o monitoring v reálném čase, to dnes dělá prakticky každé auto, systém se s pomocí aktuálních vstupů i pozici vozu snaží předpovídat, jaký bude váš další krok a v reakci na to neustále mění nastavení magneto-reologických tlumičů, trakčního systém, stejně jako řízení zadních kol či pohonu všech kol, který doprovází vektorování točivého momentu umožňující přenos výkonu jen do jednoho jediného rohu v závislosti na daných podmínkách.
Lamborghini veškeré tyto prvky popisuje slovníkem, který byste očekávali spíše při pročítání tiskové zprávy NASA o vývoji nového vesmírného raketoplánu. Samotné fungování LDVI nebude jednodušší, jeho výstup ale o poznání prostší je - pokud například začnete brzdit a systém zjistí, že jedete po trati, na které následuje ostrá levá zatáčka, přizpůsobí vše nejprve maximálně efektivnímu brzdění a později i průjezdu oné šikany. Podvozek, řízení, motor, převodovka, pohon kol, to vše bude předvídat kroky, které teprve přijdou a jakkoli staromilcům něco takového vonět nebude, vcelku věříme slovům automobilky o tom, že auto s LDVI bude až nepochopitelně rychlé. Tohle jsou ta moderní kouzla, která ani sebelepší pilot z rukávu nevyklepe, nemůže.
Přesunout se můžeme k vizuálním změnám, jež jsou stejně jako ty mechanické v mnoha ohledech ovlivněny verzí Performante. Máme tu tedy zejména nový čelní nárazník, který vyfasoval účinnější spoiler a zvětšené otvory pro sání vzduchu. Modifikacemi prošly i ty před zadními koly, stejně jako byl osvěžen design samotných ráfků. A opomenout nesmíme ani přesunutí koncovek výfuku o trochu výše, blíže k novému integrovanému křídlu.
Interiér byl osvěžen novým čalouněním kombinujícím standardně kůži a Alcantaru, za příplatek pak mohou zákazníci sáhnout po doplňcích z karbonu či tzv. karbonové kůži. Dále v nabídce nechybí ani ambientní podsvícení, stejně jako řada stylistických paketů. V rámci novinek pak můžeme přivítat 8,4palcový centrální displej, který lze ovládat i gesty a jenž umožňuje spárování s mobily či zobrazuje data telemetrického systému.
Tím se dostáváme k pohonné jednotce, která rovněž nezůstala bez povšimnutí. Desetiválec o 5,2litrovém objemu dostal titanové ventily a v dýchání mu napomáhá odlehčený výfukový systém. Výkon tak vzrostl na 640 koní v 8 000 otáčkách, točivý moment pak činí 600 Nm a je k mání při 6 500 ot./min. V kombinaci se suchou hmotností 1 422 kilogramů tak není překvapivý sprint na stovku za 2,9 sekundy a na dvoustovku za 9 sekund.
Dodat pak ještě můžeme, že Huracán Evo dosahuje nejvyšší rychlosti přes 325 km/h, přičemž ze stovky zabrzdí na 31,9 metrech. Spotřeba zmíněna nebyla, což je v dnešním přeregulovaném světě možná i překvapivé, nicméně asi žádný skutečný zájemce se kvůli tomuto nedostatku před showroomem neotočí zády. Koneckonců, sporťáky s cenou začínající na 4,7 milionu Kč si kvůli nízké spotřebě nikdo nekupuje...


















Lamborghini Huracán Evo se chlubí poladěným vzhledem a vyšším výkonem, nás ale nejvíce zaujal nový systém LDVI, který má vůz učinit až nepochopitelně rychlým díky předvídání budoucnosti
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejnovější články
Ojeté hybridy trápí další dosud přehlížený problém, zajíce v pytli kupujete v podstatě s každým z nich
před 7 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 8 hodinami
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
před 10 hodinami
Ještě hůř: Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací zhroutily o 98 procent, nechce je najednou skoro nikdo
před 11 hodinami
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
