Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejnovější italský sporťák umí předvídat budoucnost, má být nepochopitelně rychlý
8.1.2019 | Petr Prokopec
Na palubu moderních aut už se dostalo kde co, ale křišťálová koule? Budete se divit, ale inovovaná verze Lamborghini Huracán už má i něco takového, bez velkého přehánění.
Lamborghini má většina lidí zafixované jako automobilku, jejíž produkty po vizuální stránce nemají konkurenci. Jízdní dynamika ale zejména v průběhu minulého století byla tím, čím by se Italové mohli chlubit. Nenechte se mýlit, výkonná auta s působivým zrychlením a vysokou maximální rychlostí to byla vždy, jejich dvanáctiválce ale obvykle neměly oporu ani v podvozku, ani v řízení. Lamba si tak kupovali hlavně lidé, kteří toužili být vidět a slyšet, pokud se však chystali na okruh, raději vyměnili rozzuřeného býka za vzpínajícího se koníka.
Ty doby jsou ale již definitivně minulostí, zejména zásluhou Audi. Automobilka se čtyřmi kruhy nechala býky ze Sant'Agata Bolognese trochu zkrotnout, přičemž ve hře ponechala víceméně jen excentrický design. Ve všech ostatních ohledech však byl zvolen německý přístup, který prodeje značky zvedl na tisíce exemplářů ročně. Lamba tak sice ztratila něco ze své divokosti, zároveň se ale nepokoušela své majitele zabít v první zatáčce.
Přesně v tomto duchu je vyveden facelift modelu Huracán, který vozu přihazuje dodatečné označení Evo. Samozřejmě nejde jen o prodloužení názvu, pozměněn byl i vzhled, především ale technika. Té se chceme věnovat ze všeho nejvíce, neboť souvislost má s výše popsaným. Desetiválcový model totiž dostal do vínku jako první systém Lamborghini Dinamica Veicolo Integrata (LDVI), který kontroluje každý aspekt dynamického chování vozu za pomoci „křišťálové koule“.
Nová technologie vychází z dat senzorů sledujících podélné, příčné i vertikální zrychlení, stejně jako náklony karoserie i pozici vozu. Nejde tu jen o monitoring v reálném čase, to dnes dělá prakticky každé auto, systém se s pomocí aktuálních vstupů i pozici vozu snaží předpovídat, jaký bude váš další krok a v reakci na to neustále mění nastavení magneto-reologických tlumičů, trakčního systém, stejně jako řízení zadních kol či pohonu všech kol, který doprovází vektorování točivého momentu umožňující přenos výkonu jen do jednoho jediného rohu v závislosti na daných podmínkách.
Lamborghini veškeré tyto prvky popisuje slovníkem, který byste očekávali spíše při pročítání tiskové zprávy NASA o vývoji nového vesmírného raketoplánu. Samotné fungování LDVI nebude jednodušší, jeho výstup ale o poznání prostší je - pokud například začnete brzdit a systém zjistí, že jedete po trati, na které následuje ostrá levá zatáčka, přizpůsobí vše nejprve maximálně efektivnímu brzdění a později i průjezdu oné šikany. Podvozek, řízení, motor, převodovka, pohon kol, to vše bude předvídat kroky, které teprve přijdou a jakkoli staromilcům něco takového vonět nebude, vcelku věříme slovům automobilky o tom, že auto s LDVI bude až nepochopitelně rychlé. Tohle jsou ta moderní kouzla, která ani sebelepší pilot z rukávu nevyklepe, nemůže.
Přesunout se můžeme k vizuálním změnám, jež jsou stejně jako ty mechanické v mnoha ohledech ovlivněny verzí Performante. Máme tu tedy zejména nový čelní nárazník, který vyfasoval účinnější spoiler a zvětšené otvory pro sání vzduchu. Modifikacemi prošly i ty před zadními koly, stejně jako byl osvěžen design samotných ráfků. A opomenout nesmíme ani přesunutí koncovek výfuku o trochu výše, blíže k novému integrovanému křídlu.
Interiér byl osvěžen novým čalouněním kombinujícím standardně kůži a Alcantaru, za příplatek pak mohou zákazníci sáhnout po doplňcích z karbonu či tzv. karbonové kůži. Dále v nabídce nechybí ani ambientní podsvícení, stejně jako řada stylistických paketů. V rámci novinek pak můžeme přivítat 8,4palcový centrální displej, který lze ovládat i gesty a jenž umožňuje spárování s mobily či zobrazuje data telemetrického systému.
Tím se dostáváme k pohonné jednotce, která rovněž nezůstala bez povšimnutí. Desetiválec o 5,2litrovém objemu dostal titanové ventily a v dýchání mu napomáhá odlehčený výfukový systém. Výkon tak vzrostl na 640 koní v 8 000 otáčkách, točivý moment pak činí 600 Nm a je k mání při 6 500 ot./min. V kombinaci se suchou hmotností 1 422 kilogramů tak není překvapivý sprint na stovku za 2,9 sekundy a na dvoustovku za 9 sekund.
Dodat pak ještě můžeme, že Huracán Evo dosahuje nejvyšší rychlosti přes 325 km/h, přičemž ze stovky zabrzdí na 31,9 metrech. Spotřeba zmíněna nebyla, což je v dnešním přeregulovaném světě možná i překvapivé, nicméně asi žádný skutečný zájemce se kvůli tomuto nedostatku před showroomem neotočí zády. Koneckonců, sporťáky s cenou začínající na 4,7 milionu Kč si kvůli nízké spotřebě nikdo nekupuje...
Lamborghini Huracán Evo se chlubí poladěným vzhledem a vyšším výkonem, nás ale nejvíce zaujal nový systém LDVI, který má vůz učinit až nepochopitelně rychlým díky předvídání budoucnosti
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před hodinou - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 2 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 4 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 5 hodinami - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva