Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejpřitažlivější auta v roce 2019 ukazují, jak moc lidem emoce zatemňují rozum
9.8.2019 | Petr Prokopec
Je to jako se ženami. Rozum mužům velí hledat ženu milou, chytrou a schopnou postarat se o rodinu, ale když přijde na lámání chleba, většina z nich je ohromena krásou. S auty je to zjevně hodně podobné.
Lidé sice touží po kvalitě, nejvíce je ovšem přitahují vozy, které s kvalitou spojené nejsou. Takové je v kostce sdělení, které vyplývá ze studie společnosti J.D. Power. Ta zkoumala pocity majitelů z nových aut po 90 dnech od jejich pořízení a zjistila, že taková Toyota, která pravidelně vévodí žebříčkům kvality, nedokáže zákazníky během takové doby oslnit. Podobně je na tom Lexus, jenž sice v žebříčku skončil o poznání výše, nicméně stále za mnoha konkurenty.
To ovšem poněkud předbíháme, před dalším vyhlášením výsledků proto nejprve zmapujeme pozadí. Studie APEAL (Automotive Performance, Execution and Layout) byla uskutečněna od února do května letošního roku, přičemž společnost J.D. Power oslovila téměř 68 tisíc majitelů nových aut. Ti měli přitažlivost svého nového auta zhodnotit v 77 oblastech rozdělených do 10 kategorií, přičemž se dělili jak o pocity, jaké zažívají při sešlápnutí plynového pedálu, tak o vnímání komfortu a luxusu po usednutí do sedadla řidiče.
Právě v tomto ohledu zde máme výrazný rozdíl oproti jiným studiím, třeba [[00000IQS (Initial Quality Study)]] se soustředí na každou jednotlivou závadu, kterou majitelé museli řešit, od stávkující převodovky až po náročnou obsluhu multimediálního systému. APEAL oproti tomu vychází z pozitivních dojmů z vozu, o které se zjevně snáze starají aspekty jako vizuální přitažlivost. A protože emoce zatemňují rozum i zde, není nakonec překvapivé, že úspěšné jsou v této studii i značky spojené s mizernou kvalitou.
Pro výrobce je to jasná zpráva, nikoliv však nutně v tom ohledu, že by na kvalitu měli zanevřít. Jen ji musí doprovodit správným designem a technologiemi, jinak ji zkrátka neprodají. To jen odpovídá zjištěným hlavním důvody, pro které si lidé odmítají koupit určitá auta - dlouhodobé, ryze aspekty spokojenosti je zajímají, žádný ale nedokáže přebít bezprostřední emoci z vizuální atraktivity.
V rámci samotné zákazníci dávají své dojmy na najevo na stupnici od nuly do tisíce bodů, kdy míra spokojenosti je úměrná dosaženému skóre. Čím vyšší tedy je, tím lépe. Pro letošek se průměr pro celé odvětví vyšplhal na 823 bodů z tisíce, přičemž u prestižních značek lze hovořit dokonce o 853 bodech a u mainstreamových o 818. Rozdíl pětatřiceti bodů mezi těmito dvěma světy je vůbec nejnižší v historii studie (letos proběhl již čtyřiadvacátý ročník), ještě před třemi lety činil 50 bodů. To jen dokazuje, jak moc se běžné značky přibližují těm prémiovým. A nebo jak nízko ty druhé k mainstreamu klesají, chcete-li.
Porsche vládne všem, Mitsubishi nezaujalo skoro nikoho
Přesunout se můžeme k hodnocení jednotlivých značek, jakkoliv mnohé již bylo naznačeno. Toyota tedy skončila na 25. místě ze 32 se ziskem 814 bodů, Japonci tak ani nepřekročili mainstreamový průměr. Lexus je na tom s 848 body daleko lépe, nicméně v i ten zůstal pod průměrem prémiových značek. Stejný počet bodů získal také Dodge, zatímco na konto Ramu přiteklo dokonce 851 bodů. Ač tedy tito výrobci kvalitativně ztrácí, přitažlivostí zjevně bodují.
Výjimku z pravidla v tomto ohledu najdeme hned na čele, Porsche je velmi dobře hodnoceno i po stránce kvalitativní. S 891 body navíc odskočilo zbytku startovního pole, druhé BMW totiž získalo „pouze“ 868 bodů. Stejně je pak na tom Genesis, jemuž se povedlo překonat Audi, Volvo či Land Rover. Přitom pouze korejská značka je hodnocena zákazníky dobře také v rámci kvality, všechny ostatní končí v podprůměru.
Zajímavý je pohled na chvost žebříčku, kde nenajdeme Fiat, který tentokrát ve studii zmíněn vůbec. Jasným „lídrem” je tady Mitsubishi, které nemá znovu problém udělat kvalitní a trvanlivé auto, vyrobit cokoli líbivého je pro něj ale v posledních letech zjevně neskousnutelným oříškem.
Výsledky studie APEAL 2019 v rámci značek
Fordu se sázka na SUV a pick-upy vyplácí
V rychlosti můžeme ještě nahlédnout na hodnocení jednotlivých obchodních tříd, kde prim přebírá Ford. Modrý ovál je tak další z výjimek z pravidla, americká automobilka v rámci studie IQS taktéž skončila v nadprůměru. Zabodovala hned s pěti svými vozy, kromě modelů Expedition, F-150, Ranger a Super Duty zákazníky zaujal i Lincoln Navigator. Sázka na SUV a pick-upy se tedy značce zatím vyplácí. Druhé je se čtyřmi trofejemi (za řadu 2, X4 a Mini Cooper a Countryman) BMW.
Dvě dílčí vítězství získaly koncern General Motors, Honda, Nissan, Toyota a koncern VW Group. Němci si mohou více než gratulovat, neboť Audi A7 byla nejlépe hodnoceným vozem v rámci celé letošní studie. Porsche Cayenne pak získalo zlaté vavříny již třetí rok v řadě, stejně jako Ford F-150. Podruhé v řadě pak zabodovaly Ford Expedition, Honda Accord, Mini Countryman a Nissan Maxima.
Výsledky studie APEAL 2019 v rámci obchodních tříd
Porsche opanovalo žebříček automobilek, přičemž Cayenne vládne luxusním SUV již třetí rok za sebou
Nejlépe hodnoceným vozem letoška se ovšem stalo Audi A7
Mezi mainstreamovými výrobci vládne Ram
Nejhůře tentokráte neskončil Fiat, italská značka se do žebříčku ani nedostala. Místo toho je nyní na dně Mitsubishi
Zdroj: J.D. Power
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 42 minutami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 2 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 3 hodinami - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 5 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva