Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Největší letadlo světa na druhý pokus míří do výroby, ohromuje rozměry i efektivitou
28.1.2020 | Mirek Mazal
Po nehodě prvního prototypu se v modernizovaném pojetí hlásí o pozornost stroj, který si dělá zálusk na to stát se největším sériově vyráběným létajícím objektem na Zemi i nad ní.
Gigantický Airlander 10 firmy Hybrid Air Vehicle (HAV) částečně připomíná vzducholoď, sám se ale tituluje jako největší letadlo světa. Ve formě prototypu jsme jej mohli spatřit již v roce 2017, tehdy ale jeden ze zkušebních letů skončil nehodou. Tvůrce sen o bezemisním a přitom praktickém letounu neopustil, a tak dali za vznik druhému prototypu vyrobenému v ceně 42 milionů dolarů (961 milionů Kč). Zatím má za sebou šest zkušebních letů a všechny proběhly bez komplikací.
Airlander se vrátil na scénu s rozšířenými plány o poskytování luxusních výletů místo původně zamýšleného převozu nákladu a službě armádě. Začátkem tohoto měsíce společnost HAV potvrdila pokračování vývoje doprovázeného řadou inovací, které údajně zlepšují efektivitu a maximalizují funkčnost tichého letadla.
Rozměry neoficiálně největšího letounu světa v mezičase narostly. Prvotní prototyp měřil 92 metrů, současný model je aktuálně na 98 metrech délky, což nabízí ještě více prostoru pro potřeby letu. Například hlavní kabina za kokpitem pilota nabízí 195 metrů čtverečných podlahové plochy. Plně vybavený prostor může být přechodným luxusním domovem pro 16 hostů mířících třeba k Severnímu pólu.
Inženýři HAV dokázali zdokonalit tvar včetně architektury tak, aby Airlander mohl používat plně elektrickou soustavu pohonu. Byly provedeny úpravy v modulu užitečného zatížení a přibyl nový dopředný pohonný systém, který snižuje hmotnost i odpor. Všechny fáze letu mají nyní být vylepšeny a více snášet výkyvy počasí.
Přistávací technika je nyní během letu plně zatahovatelná, zatímco testovací typ měl pevné lyže podobné těm z vrtulníku. Produkční verze může mít šest skrytých podpěr umožňujících lepší aerodynamiku, stabilitu nebo nerušený výhled cestujících do okolí.
Dobré obtékání vzduchu zvyšuje extrémní efektivitu Airlanderu. Konstruktéři si troufají mluvit o úspoře paliva promítající se do až 75% snížení emisí proti srovnatelnému letadlu běžného typu. Budoucí hybrid-elektrický model by mohl procento zvýšit na 90, již zmíněným cílem je dosažení nulových emisí.
Stroj nyní může uletět až 3 700 kilometrů a po nebi se pohybovat tři dny bez přistání. Bílý obr je tišší i mnohem pomalejší než konvenční letadla, ale HAV touží využít stoupání rychlostí 148 km/h do výšky 4,9 kilometru ve svůj prospěch pomocí panoramatického výhledu přes prosklené stěny či podlahu.
Autoři říkají, že vývoj probíhá podle plánu a dodání prvních dvanácti kusů Airlanderu 10 by mělo proběhnout v roce 2024. Pracuje se také na certifikaci od Evropské agentury pro bezpečnost letectví a zatím chybí razítko i od americké obdoby Federal Aviation Administration kvůli legitimnímu působení stroje ve vzdušném prostoru celé zeměkoule. To ale má být jen otázka času.








Airlander 10 podnikl několik zkušebních letů, minimálně jeden nedopadl nejlépe
Největší létající stroj světa prý dosáhl zásadního pokroku a míří do výroby v roce 2024. Kříženec letadla a vzducholodě je monstrum k pohledání
Zdroje: Hybrid Air Vehicle, Patrick McCallion@Youtube, ColdFusion@Youtube
Bleskovky
„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
před 5 hodinamiUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Taka Nakagami v Mugellu místo Mariniho včera 16:51
- Toprak porazil v úvodu Bulegu včera 15:00
- Thompsonovo premiérové vítězství, 26. Svoboda, Novotný crash včera 14:30
- Vyhrál lokalmatador a lídr šampionátu Manzi, 22. Vostatek včera 13:06
- Superpole superbiků vyhrál Bulega včera 11:19
Nejnovější články
Fiat se chce stát tím, čím už vlastně býval, výrobcem normálních aut pro lidi. Jeho další novinka půjde po krku Dacii
před hodinouVW je zjevně nepoučitelný. Jakýkoli neúspěch ho neodradí od toho, aby elektromobil udělal i z toho nejnevhodnějšího auta
před 2 hodinamiČínská Škoda Octavia se ukázala v novém. Její ceny pro nás budou při jejím výkonu a výbavě jako z pohádky
před 4 hodinami„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
před 5 hodinamiOjetá stylová sportovní audina je bolestivou vzpomínkou na doby, kdy jste si do takového auta mohli poručit prakticky cokoli
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva