Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Největší letadlo světa na druhý pokus míří do výroby, ohromuje rozměry i efektivitou
28.1.2020 | Mirek Mazal
Po nehodě prvního prototypu se v modernizovaném pojetí hlásí o pozornost stroj, který si dělá zálusk na to stát se největším sériově vyráběným létajícím objektem na Zemi i nad ní.
Gigantický Airlander 10 firmy Hybrid Air Vehicle (HAV) částečně připomíná vzducholoď, sám se ale tituluje jako největší letadlo světa. Ve formě prototypu jsme jej mohli spatřit již v roce 2017, tehdy ale jeden ze zkušebních letů skončil nehodou. Tvůrce sen o bezemisním a přitom praktickém letounu neopustil, a tak dali za vznik druhému prototypu vyrobenému v ceně 42 milionů dolarů (961 milionů Kč). Zatím má za sebou šest zkušebních letů a všechny proběhly bez komplikací.
Airlander se vrátil na scénu s rozšířenými plány o poskytování luxusních výletů místo původně zamýšleného převozu nákladu a službě armádě. Začátkem tohoto měsíce společnost HAV potvrdila pokračování vývoje doprovázeného řadou inovací, které údajně zlepšují efektivitu a maximalizují funkčnost tichého letadla.
Rozměry neoficiálně největšího letounu světa v mezičase narostly. Prvotní prototyp měřil 92 metrů, současný model je aktuálně na 98 metrech délky, což nabízí ještě více prostoru pro potřeby letu. Například hlavní kabina za kokpitem pilota nabízí 195 metrů čtverečných podlahové plochy. Plně vybavený prostor může být přechodným luxusním domovem pro 16 hostů mířících třeba k Severnímu pólu.
Inženýři HAV dokázali zdokonalit tvar včetně architektury tak, aby Airlander mohl používat plně elektrickou soustavu pohonu. Byly provedeny úpravy v modulu užitečného zatížení a přibyl nový dopředný pohonný systém, který snižuje hmotnost i odpor. Všechny fáze letu mají nyní být vylepšeny a více snášet výkyvy počasí.
Přistávací technika je nyní během letu plně zatahovatelná, zatímco testovací typ měl pevné lyže podobné těm z vrtulníku. Produkční verze může mít šest skrytých podpěr umožňujících lepší aerodynamiku, stabilitu nebo nerušený výhled cestujících do okolí.
Dobré obtékání vzduchu zvyšuje extrémní efektivitu Airlanderu. Konstruktéři si troufají mluvit o úspoře paliva promítající se do až 75% snížení emisí proti srovnatelnému letadlu běžného typu. Budoucí hybrid-elektrický model by mohl procento zvýšit na 90, již zmíněným cílem je dosažení nulových emisí.
Stroj nyní může uletět až 3 700 kilometrů a po nebi se pohybovat tři dny bez přistání. Bílý obr je tišší i mnohem pomalejší než konvenční letadla, ale HAV touží využít stoupání rychlostí 148 km/h do výšky 4,9 kilometru ve svůj prospěch pomocí panoramatického výhledu přes prosklené stěny či podlahu.
Autoři říkají, že vývoj probíhá podle plánu a dodání prvních dvanácti kusů Airlanderu 10 by mělo proběhnout v roce 2024. Pracuje se také na certifikaci od Evropské agentury pro bezpečnost letectví a zatím chybí razítko i od americké obdoby Federal Aviation Administration kvůli legitimnímu působení stroje ve vzdušném prostoru celé zeměkoule. To ale má být jen otázka času.








Airlander 10 podnikl několik zkušebních letů, minimálně jeden nedopadl nejlépe








Největší létající stroj světa prý dosáhl zásadního pokroku a míří do výroby v roce 2024. Kříženec letadla a vzducholodě je monstrum k pohledání
Zdroje: Hybrid Air Vehicle, Patrick McCallion@Youtube, ColdFusion@Youtube
Bleskovky
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
2.12.2025
Zima v zimě zas jednou překvapila všechny. Hasiči zveřejnili fotky „největší nehody, u jaké kdy zasahovali”
1.12.2025
Boží trest za svatokrádež? Klasické Porsche předělané na elektrický pohon majiteli shořelo před domem měsíc po koupi
30.11.2025
Nejnovější články
Trump a spol. dál ruší nařizování elektromobilů, aby snížili ceny aut. EU nemůže nereagovat, i kdyby nechtěla
před 2 hodinami
Japoncům se smáli, že předělali obyčejnou Hondu na americký muscle car, teď pro velký zájem znovu rozjíždí výrobu
před 4 hodinami
Korejci zlevnili své elektromobily o 200 tisíc Kč, aby je někdo kupoval, ale neděje se to. Prodeje padly až o 68 procent
před 5 hodinami
Influenceři rozebrali interiér nového Jeepu na díly přímo na autosalonu, aby se vysmáli jeho kvalitě, výrobce marně protestuje
včera
Nový šéf Stellantisu si přestal brát servítky. EU přesně vysvětlil, co má už teď za následek její zakazování spalovacích aut
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 12.04. 11:04 - řidičBOB
- whitelist & blacklist 12.04. 09:54 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 12.04. 09:51 - jerry
- Elektromobily a vse kolem nich 12.04. 08:05 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 12.04. 07:08 - řidičBOB
- IT poradna 12.03. 11:44 - pavproch
- GWM STEED 7 12.03. 10:43 - macabe
- Porsche - vse o sportovnich modelech 12.03. 09:10 - pavproch
