Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Němci vyvíjí novou generaci pohonu příštích aut, jiná už asi u EU neprojdou
28.8.2020 | Petr Prokopec
Média jsou plná elektromobilů, jejich masovému rozšíření jsme ale ještě hodně vzdáleni. Dříve dorazí relativně konvenční auta s mild-hybridními pohony, který Mahle posunuje zase o kus dál díky LTO-akumulátorům.
Elektrifikací se v posledních letech zabývá prakticky celý automobilový svět a nejde jen přímo o výrobce aut. Tato oblast je pochopitelně zajímavá i pro jejich dodavatele, jak dokazuje i německá firma Mahle Powertrain. Ta vyvíjí nový mild-hybridní pohon, který se v následujících letech stane vlastní spoustě nových aut, alespoň těch evropských.
S novými emisními normami a především limity spotřeby už nebude možné u většiny vozů snížit spotřebu na požadovanou mez bez elektrické asistence, plug-in hybridy nebo ryzí elektromobily jsou ale stále příliš drahé a převažujícím řešením se v dohledné době nemohou stát. Pouze mírně hybridní řešení obstojí před normami i cenovými požadavky a v průběhu příští dekády je čekejme jako standard skutečně ve většině nově vyvinutých automobilů.
Mahle není první, kdo s podobným řešením přichází, jeho novinka ale pracuje s unikátní 48voltovou baterií umožňující rychlé nabití i vybití. Díky tomu je možné počítat s 12- až 15procentní úsporou paliva vůči vozům s konvenčním pohonným ústrojím. Firma toho dosáhla optimalizací chlazení a chemickými kouzly uvnitř článků.
„Mild-hybridní vozy potřebují rekuperovat energii co nejefektivněji a za poměrně vysokého výkonu během decelerace. Pro takové účely není třeba vysokokapacitní akumulátor, neboť ona energie může být již během následující akcelerace spotřebována. Vyžadována je tedy spíše kompaktní a relativně levná baterie, která je schopna rychlého nabití i vybití,“ říká firma v tiskovém prohlášení s tím, že nic podobného na trhu dosud nebylo. Proto si Mahle onu baterii muselo vyrobit samo.
Firma kvůli tomu některých článků akumulátoru použila sloučeninu oxidu lithného a oxidu titaničitého. Tato kombinace momentálně ve světě není příliš využívána, neboť nenabízí zrovna velkou kapacitu. Jak ovšem firma Mahle uvedla, něco takového v tomto případě není podstatné. Naopak mohla těžit z jiných výhod, jež LTO baterie nabízí.
U této technologie je možné právě požadované nabíjení a vybíjení při daleko vyšším výkonu, aniž by to snižovalo životnost akumulátorů. Ta je naopak až čtyřikrát vyšší než u běžných lithium-iontových článků. A aby toho nebylo málo, LTO má také neuvěřitelný provozní rozsah, neboť zvládá skvěle fungovat při teplotách od minus třiceti do plus šedesáti stupňů Celsia. Vlastně proto nepřekvapí, že je s touto baterií spojeno nižší riziko požáru a exploze.
Mahle se tedy sice rozhodlo jít s proudem, ale zároveň tak proti němu. A zdá se to být správnou volbou. Nové baterie umožňují nepřetržité nabíjení a vybíjení při výkonu až 20 kW, a to vše při kapacitě pouhých 0,5 kWh. Či respektive takový nejspíše bude pouze začátek, neboť po prvních laboratorních testech má společnost k dispozici jen pozitivní výsledky. Předpokládá proto, že její baterie nakonec budou mít i vyšší kapacitu.
Kdy novinka přijde na trh a jaké značky jí nabídnou, aktuálně není známo, Mahle stále pokračuje v testech. Na přelomovou technologii si tedy nejspíše chvíli počkáme, pročež už jen dodáme, že kromě speciální směsi se technici Mahle zaměřili při vývoji také na snížení vnitřního odporu, neboť právě tak redukovali riziko požáru a zároveň nikterak neomezili výkonnostní potenciál celého systému.



Mahle za pomoci VW Golf sedmé generace vyvíjí novou mild-hybridní technologii využívající LTO-baterie, zdá se být tím správním řešením. Foto: Mahle Powertrain
Zdroj: Mahle Powertrain
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před hodinou
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 23 minutami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před hodinou
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před 2 hodinami
Nový Renault Twingo kompletně odhalil únik ještě před premiérou. Vypadá skvěle, v nitru ale skrývá nepříjemné překvapení
před 3 hodinami
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
