Němci ukázali revoluční pneu. „Přezuje” se na letní, zimní, dokonce i podzimní a jarní

Pravidelné výměny pneumatik obtěžují. Continental říká, že v relativně blízké budoucnosti dostane na trh pneu, co se přizpůsobí nejen zimě, ale třeba i jaru.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Němci ukázali revoluční pneu. „Přezuje” se na letní, zimní, dokonce i podzimní a jarní

14.9.2017 | Marek Bednář | 11 příspěvků

Pravidelné výměny pneumatik obtěžují. Continental říká, že v relativně blízké budoucnosti dostane na trh pneu, co se přizpůsobí nejen zimě, ale třeba i jaru.

Když dnes píchnete gumu, poznáte to za jízdy podle zvuku, který vydává, nebo podle toho, jak se auto v zatáčkách chová. Tedy - nemáte-li vůz vybavený hlídačem tlaku v pneumatikách. Pak nezbývá než zastavit, najít vestu a trojúhelník, vyložit z kufru úplně všechno, vyndat rezervní kolo nebo lepicí sadu s kompresorem a problém vyřešit.

Hudbou budoucnosti je pneumatika, která se sama zacelí i za jízdy, ale to není věc, která se na trh může dostat zítra nebo příští rok. Gumárenský gigant Continental představil na frankfurtském autosalonu věc, která by mohla fungovat do doby, než se samozacelující pneumatika dostane na trh. Je jím guma ContiSense, vyrobená ze speciální vodivé gumy.

Přínos má být v tom, že díky senzorům pneumatika sama ví, jak je opotřebovaná, jakou má teplotu a jestli je poškozená. A pneumatika by později také měla sama poznat, jaké jsou podmínky na silnici, třeba jestli je námraza - ta se na rozdíl od sněhu či vody zpoza volantu odhaduje hůře.

Prozatímní prototyp ContiSense však umí poznat „jen” teplotu, hloubku dezénu a poškození. Výstupy by mohla zobrazovat na displeji v autě a řidič by tak jasně věděl, jestli se mu guma v létě nepřehřívá, nakolik musí na vodě dávat pozor či jestli už není pneumatika příliš opotřebovaná ve smyslu silničního zákona, anebo jestli na pneumatice není nějaké poškození.

Při proražení gumy by řidič dostal okamžité varování, píše Continental v tiskové zprávě. Jestli by systém dokázal najít i natržení zvenčí bočnice, které ale nejsou skrz, nevíme. Právě to by se ale docela hodilo, třeba natržení na vnitřní straně kola člověk může odhalit až po několika měsících při přezouvání na zimu či léto.

Němci ukázali revoluční pneu. „Přezuje” se na letní, zimní, dokonce i podzimní a jarní - 1 - continental contisense iaa2017 01Němci ukázali revoluční pneu. „Přezuje” se na letní, zimní, dokonce i podzimní a jarní - 2 - continental contisense iaa2017 02Němci ukázali revoluční pneu. „Přezuje” se na letní, zimní, dokonce i podzimní a jarní - 3 - continental contisense iaa2017 03Němci ukázali revoluční pneu. „Přezuje” se na letní, zimní, dokonce i podzimní a jarní - 4 - continental contisense iaa2017 04Němci ukázali revoluční pneu. „Přezuje” se na letní, zimní, dokonce i podzimní a jarní - 5 - continental contisense iaa2017 05Němci ukázali revoluční pneu. „Přezuje” se na letní, zimní, dokonce i podzimní a jarní - 6 - continental contisense iaa2017 06Němci ukázali revoluční pneu. „Přezuje” se na letní, zimní, dokonce i podzimní a jarní - 7 - continental contisense iaa2017 07Němci ukázali revoluční pneu. „Přezuje” se na letní, zimní, dokonce i podzimní a jarní - 8 - continental contisense iaa2017 08Němci ukázali revoluční pneu. „Přezuje” se na letní, zimní, dokonce i podzimní a jarní - 9 - continental contisense iaa2017 09Němci ukázali revoluční pneu. „Přezuje” se na letní, zimní, dokonce i podzimní a jarní - 10 - continental contisense iaa2017 10
ContiSense řekne, když bude problém

Druhým, zajímavějším konceptem představeným ve Frankfurtu je ContiAdapt. Ten je v podstatě nástavbou ContiSense - funguje v kombinaci s diskem o proměnlivé šířce a dokáže měnit velikost styčné plochy pneumatiky s vozovkou. Mění se šířka pneumatiky a s tím také tlak vzduchu v ní. To znamená, že když pojedete po dálnici, ContiAdapt gumu zúží, čímž zvýší tlak vzduchu, a tedy zmenší kontaktní plochu. To znamená nižší spotřebu.

Když ale pak s dálnice sjedete a pojedete po točité okresce, novinka pneumatiku rozšíří, takže klesne tlak vzduchu a zvětší se kontaktní plocha s vozovkou - a tedy i přilnavost. Spotřeba paliva je obětována lepším jízdním vlastnostem. ContiAdapt se umí adaptovat - odtud to jméno - i na kluzké či nerovné povrchy. A dokáže snížit tlak vzduchu pod 1 bar např. pro snazší rozjezd v hlubokém sněhu.

To ale není vše. Dezén pneumatiky má tři různé „zóny” pro mokro, sucho nebo kluzký povrch. V závislosti na šířce disku a tlaku vzduchu jsou používány určité zóny vzorku tak, aby byla přilnavost co nejlepší. Má díky tomu umět fungovat i v rozličných ročních obdobích a učinit tak přítrž pravidelným výměnám pneu z letních na zimní a zase zpátky. Výměny by nejen nahradila, ale dokonce i překonala - v podstatě byste takto v jedné pneumatice dostali krom letní a zimní také jarní a podzimní, všem specifickým podmínkám se má ContiAdapt přizpůsobit lépe. Zní to zajímavě a do výroby toto řešení nemá mít daleko...

Němci ukázali revoluční pneu. „Přezuje” se na letní, zimní, dokonce i podzimní a jarní - 11 - continental contiadapt iaa2017 01Němci ukázali revoluční pneu. „Přezuje” se na letní, zimní, dokonce i podzimní a jarní - 12 - continental contiadapt iaa2017 02Němci ukázali revoluční pneu. „Přezuje” se na letní, zimní, dokonce i podzimní a jarní - 13 - continental contiadapt iaa2017 03Němci ukázali revoluční pneu. „Přezuje” se na letní, zimní, dokonce i podzimní a jarní - 14 - continental contiadapt iaa2017 04Němci ukázali revoluční pneu. „Přezuje” se na letní, zimní, dokonce i podzimní a jarní - 15 - continental contiadapt iaa2017 05Němci ukázali revoluční pneu. „Přezuje” se na letní, zimní, dokonce i podzimní a jarní - 16 - continental contiadapt iaa2017 06
ContiAdapt má umět měnit styčnou plochu a tím se přizpůsobit nejen aktuálním jízdním podmínkám, ale i ročnímu období

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 11 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše