Němci budou znovu hlasovat o zavedení limitu 130 km/h na tamních dálnicích

Začíná být stále více jisté, že bašta neomezené rychlosti padne, i když pro to není žádný objektivní důvod. Argumentace je stále stejně slabá, přesto na ní i sami Němci slyší.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Němci budou znovu hlasovat o zavedení limitu 130 km/h na tamních dálnicích

6.12.2019 | Petr Prokopec

Němci budou znovu hlasovat o zavedení limitu 130 km/h na tamních dálnicích

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Začíná být stále více jisté, že bašta neomezené rychlosti padne, i když pro to není žádný objektivní důvod. Argumentace je stále stejně slabá, přesto na ní i sami Němci slyší.

Německé Autobahny jsou některým lidem dlouhodobě trnem v oku. Jde totiž o jediné dálnice v Evropě a jedno z mála míst na celém světě, kde si můžete rychlost svého vozu určit jen a pouze svým vlastním úsudkem. Dlouhodobé statistiky ukazují, že to nejenže nevede k vysoké nehodovosti, naopak jsou německé dálnice s ohledem na přepravní výkon těmi nejbezpečnějšími v celé Evropě, stejně jako nejsou stěžejním zdrojem znečištění ovzduší a přírody. Jenže fakta nejsou věcí, která by v politice něco znamenala.

Jakkoliv tedy teprve nedávno došlo na neúspěšný pokus o zavedení limitu 130 km/h, někteří ve svých snahách pokračují a plánují další hlasování. Dnes v Berlíně odstartoval stranický sjezd SPD, která společně s CDU a CSU tvoří vládní koalici. A právě zrušení neomezené rychlosti je jedním ze stěžejních témat. Strana dokonce uvádí, že „chce představit dálniční limit 130 km/h - povede totiž k navýšení silniční bezpečnosti a rovněž k ochraně klimatu“. A to přesto, že neexistuje jediný objektivní důvod si myslet, že k něčemu takovému dojde.

SPD chce dále podpořit vyšší zdanění pro auta s vyšší spotřebou, obojí se pak již setkalo s kritikou opoziční FDP. Dopravní expert strany Oliver Luksic uvedl, že namísto jednotného limitu je třeba spustit spíše digitální kontrolu dopravy. Zároveň připomněl, že německé dálnice jsou nejbezpečnější v Evropě. Problém se dle něj skrývá spíše na silnicích nižších tříd. Vláda by tak dle něj neměla přistupovat k represivním krokům. Dopravní expert strany AFD Dirk Spaniel pak rovnou hovoří o „masivní kampani Zelených proti motoristům“.

Rozhádaní ale nejsou politici jen napříč celým politickým spektrem, ale dokonce i v rámci koalice. Ministryně pro životní prostředí Svenja Schulze stejně jako její stranická kolegyně Kirsten Lühmann (obě SPD) uvádí, že zavedení limitu by přineslo méně úmrtí, zranění i CO2. Nicméně ministr dopravy Andreas Scheuer (CSU) je striktně proti zavedení limitu. A jeho kolega Karl Holmeier (taktéž CSU) návrhy považuje jen za ideologické, které ale v reálu nic dobrého nepřinesou. Což se zdá být úderem přímo na hlavičku hřebíku.

Je tedy otázkou, k jakému řešení se koalice nakonec dobere. Nicméně stanovisko SPD je naprosto jasné. A dá se předpokládat, že tlak na zavedení limitů bude postupně narůstat. Pro jeho příchod se ostatně vyslovují i běžní Němci, jak ostatně stvrdilo 56,5 procenta respondentů z 1 020 oslovených lidí. Pouze 16,8 procenta pak limit odmítá. Zhruba třetina Němců by pak volilo stotřicítku, zatímco pro 14,7 procenta by ideálním maximem bylo 120 km/h. Že by v takovém případě dálnice na mnoha místech stály, protože jednoduše nebudou s to pojmout tolik aut trávících na ně výše času, lidé zjevně nedomýšlejí.

Zdá se tedy, že neomezená rychlost na německých Autobahnech má na kahánku. Jakkoliv zatím má ochranu ve stranách CSU a CDU, ta nebude trvat věčně. Za pár let to možná budou Němci jezdit do Polska, aby vyšponovali tempo na u nich zapovězených 140 km/h.


Němci budou znovu hlasovat o zavedení limitu 130 km/h na tamních dálnicích - 1 - Autobahn 02Němci budou znovu hlasovat o zavedení limitu 130 km/h na tamních dálnicích - 2 - Autobahn 03Němci budou znovu hlasovat o zavedení limitu 130 km/h na tamních dálnicích - 3 - DUH pozaduje 120 kmh 01
Zavedení rychlostního limitu na německých dálnicích je znovu ve hře. Řada lidí si dokonce myslí, že stotřicítka je až příliš a povolené tempo by mělo činit nejvýše 120 km/h

Zdroj: Auto Bild

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše