Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Němci budou znovu hlasovat o zavedení limitu 130 km/h na tamních dálnicích
6.12.2019 | Petr Prokopec
Začíná být stále více jisté, že bašta neomezené rychlosti padne, i když pro to není žádný objektivní důvod. Argumentace je stále stejně slabá, přesto na ní i sami Němci slyší.
Německé Autobahny jsou některým lidem dlouhodobě trnem v oku. Jde totiž o jediné dálnice v Evropě a jedno z mála míst na celém světě, kde si můžete rychlost svého vozu určit jen a pouze svým vlastním úsudkem. Dlouhodobé statistiky ukazují, že to nejenže nevede k vysoké nehodovosti, naopak jsou německé dálnice s ohledem na přepravní výkon těmi nejbezpečnějšími v celé Evropě, stejně jako nejsou stěžejním zdrojem znečištění ovzduší a přírody. Jenže fakta nejsou věcí, která by v politice něco znamenala.
Jakkoliv tedy teprve nedávno došlo na neúspěšný pokus o zavedení limitu 130 km/h, někteří ve svých snahách pokračují a plánují další hlasování. Dnes v Berlíně odstartoval stranický sjezd SPD, která společně s CDU a CSU tvoří vládní koalici. A právě zrušení neomezené rychlosti je jedním ze stěžejních témat. Strana dokonce uvádí, že „chce představit dálniční limit 130 km/h - povede totiž k navýšení silniční bezpečnosti a rovněž k ochraně klimatu“. A to přesto, že neexistuje jediný objektivní důvod si myslet, že k něčemu takovému dojde.
SPD chce dále podpořit vyšší zdanění pro auta s vyšší spotřebou, obojí se pak již setkalo s kritikou opoziční FDP. Dopravní expert strany Oliver Luksic uvedl, že namísto jednotného limitu je třeba spustit spíše digitální kontrolu dopravy. Zároveň připomněl, že německé dálnice jsou nejbezpečnější v Evropě. Problém se dle něj skrývá spíše na silnicích nižších tříd. Vláda by tak dle něj neměla přistupovat k represivním krokům. Dopravní expert strany AFD Dirk Spaniel pak rovnou hovoří o „masivní kampani Zelených proti motoristům“.
Rozhádaní ale nejsou politici jen napříč celým politickým spektrem, ale dokonce i v rámci koalice. Ministryně pro životní prostředí Svenja Schulze stejně jako její stranická kolegyně Kirsten Lühmann (obě SPD) uvádí, že zavedení limitu by přineslo méně úmrtí, zranění i CO2. Nicméně ministr dopravy Andreas Scheuer (CSU) je striktně proti zavedení limitu. A jeho kolega Karl Holmeier (taktéž CSU) návrhy považuje jen za ideologické, které ale v reálu nic dobrého nepřinesou. Což se zdá být úderem přímo na hlavičku hřebíku.
Je tedy otázkou, k jakému řešení se koalice nakonec dobere. Nicméně stanovisko SPD je naprosto jasné. A dá se předpokládat, že tlak na zavedení limitů bude postupně narůstat. Pro jeho příchod se ostatně vyslovují i běžní Němci, jak ostatně stvrdilo 56,5 procenta respondentů z 1 020 oslovených lidí. Pouze 16,8 procenta pak limit odmítá. Zhruba třetina Němců by pak volilo stotřicítku, zatímco pro 14,7 procenta by ideálním maximem bylo 120 km/h. Že by v takovém případě dálnice na mnoha místech stály, protože jednoduše nebudou s to pojmout tolik aut trávících na ně výše času, lidé zjevně nedomýšlejí.
Zdá se tedy, že neomezená rychlost na německých Autobahnech má na kahánku. Jakkoliv zatím má ochranu ve stranách CSU a CDU, ta nebude trvat věčně. Za pár let to možná budou Němci jezdit do Polska, aby vyšponovali tempo na u nich zapovězených 140 km/h.



Zavedení rychlostního limitu na německých dálnicích je znovu ve hře. Řada lidí si dokonce myslí, že stotřicítka je až příliš a povolené tempo by mělo činit nejvýše 120 km/h
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejnovější články
Další na odstřel: Ford má po letech ztrát a trápení bez náhrady ukončit výrobu svého klíčového elektromobilu
před hodinou
Původně jen elektrický silák se začal prodávat i ve spalovací verzi. A najednou je z něj nejlevnější takhle silné a rychlé auto
včera
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
včera
A tak se to prostě stane: Automobilka odpískala příchod hned dvou hotových elektrických modelů pro nezájem
včera
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.07. 07:05 - Stepan
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.07. 06:38 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.07. 06:36 - řidičBOB
- Nástroj k nákupu auta (STK,SPZ,VIN) 11.06. 16:27 - jreh
- Rychlodotazy 11.06. 10:02 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
