Němci budou znovu hlasovat o zavedení limitu 130 km/h na tamních dálnicích

Začíná být stále více jisté, že bašta neomezené rychlosti padne, i když pro to není žádný objektivní důvod. Argumentace je stále stejně slabá, přesto na ní i sami Němci slyší.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Němci budou znovu hlasovat o zavedení limitu 130 km/h na tamních dálnicích

6.12.2019 | Petr Prokopec

Němci budou znovu hlasovat o zavedení limitu 130 km/h na tamních dálnicích

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Začíná být stále více jisté, že bašta neomezené rychlosti padne, i když pro to není žádný objektivní důvod. Argumentace je stále stejně slabá, přesto na ní i sami Němci slyší.

Německé Autobahny jsou některým lidem dlouhodobě trnem v oku. Jde totiž o jediné dálnice v Evropě a jedno z mála míst na celém světě, kde si můžete rychlost svého vozu určit jen a pouze svým vlastním úsudkem. Dlouhodobé statistiky ukazují, že to nejenže nevede k vysoké nehodovosti, naopak jsou německé dálnice s ohledem na přepravní výkon těmi nejbezpečnějšími v celé Evropě, stejně jako nejsou stěžejním zdrojem znečištění ovzduší a přírody. Jenže fakta nejsou věcí, která by v politice něco znamenala.

Jakkoliv tedy teprve nedávno došlo na neúspěšný pokus o zavedení limitu 130 km/h, někteří ve svých snahách pokračují a plánují další hlasování. Dnes v Berlíně odstartoval stranický sjezd SPD, která společně s CDU a CSU tvoří vládní koalici. A právě zrušení neomezené rychlosti je jedním ze stěžejních témat. Strana dokonce uvádí, že „chce představit dálniční limit 130 km/h - povede totiž k navýšení silniční bezpečnosti a rovněž k ochraně klimatu“. A to přesto, že neexistuje jediný objektivní důvod si myslet, že k něčemu takovému dojde.

SPD chce dále podpořit vyšší zdanění pro auta s vyšší spotřebou, obojí se pak již setkalo s kritikou opoziční FDP. Dopravní expert strany Oliver Luksic uvedl, že namísto jednotného limitu je třeba spustit spíše digitální kontrolu dopravy. Zároveň připomněl, že německé dálnice jsou nejbezpečnější v Evropě. Problém se dle něj skrývá spíše na silnicích nižších tříd. Vláda by tak dle něj neměla přistupovat k represivním krokům. Dopravní expert strany AFD Dirk Spaniel pak rovnou hovoří o „masivní kampani Zelených proti motoristům“.

Rozhádaní ale nejsou politici jen napříč celým politickým spektrem, ale dokonce i v rámci koalice. Ministryně pro životní prostředí Svenja Schulze stejně jako její stranická kolegyně Kirsten Lühmann (obě SPD) uvádí, že zavedení limitu by přineslo méně úmrtí, zranění i CO2. Nicméně ministr dopravy Andreas Scheuer (CSU) je striktně proti zavedení limitu. A jeho kolega Karl Holmeier (taktéž CSU) návrhy považuje jen za ideologické, které ale v reálu nic dobrého nepřinesou. Což se zdá být úderem přímo na hlavičku hřebíku.

Je tedy otázkou, k jakému řešení se koalice nakonec dobere. Nicméně stanovisko SPD je naprosto jasné. A dá se předpokládat, že tlak na zavedení limitů bude postupně narůstat. Pro jeho příchod se ostatně vyslovují i běžní Němci, jak ostatně stvrdilo 56,5 procenta respondentů z 1 020 oslovených lidí. Pouze 16,8 procenta pak limit odmítá. Zhruba třetina Němců by pak volilo stotřicítku, zatímco pro 14,7 procenta by ideálním maximem bylo 120 km/h. Že by v takovém případě dálnice na mnoha místech stály, protože jednoduše nebudou s to pojmout tolik aut trávících na ně výše času, lidé zjevně nedomýšlejí.

Zdá se tedy, že neomezená rychlost na německých Autobahnech má na kahánku. Jakkoliv zatím má ochranu ve stranách CSU a CDU, ta nebude trvat věčně. Za pár let to možná budou Němci jezdit do Polska, aby vyšponovali tempo na u nich zapovězených 140 km/h.


Němci budou znovu hlasovat o zavedení limitu 130 km/h na tamních dálnicích - 1 - Autobahn 02Němci budou znovu hlasovat o zavedení limitu 130 km/h na tamních dálnicích - 2 - Autobahn 03Němci budou znovu hlasovat o zavedení limitu 130 km/h na tamních dálnicích - 3 - DUH pozaduje 120 kmh 01
Zavedení rychlostního limitu na německých dálnicích je znovu ve hře. Řada lidí si dokonce myslí, že stotřicítka je až příliš a povolené tempo by mělo činit nejvýše 120 km/h

Zdroj: Auto Bild

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.