Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Německo má za sebou hlasování o zrušení neomezené rychlosti na tamních dálnicích
18.10.2019 | Mirek Mazal
Německé silnice jsou statisticky nejbezpečnější v Evropě, takže ti, kteří touží po omezení rychlosti na nich, musí vytahovat jiné argumenty. I tentokrát posloužila ekologie a na zavedení limitu to opět nestačilo.
Anomálie dokola potvrzující, že vztah mezi výší povolené rychlosti a bezpečností na silnicích není zdaleka tak přímý, jak mnozí tvrdí, žije dál. Jakkoli jsme již mnohokrát řekli - a zůstáváme o tom přesvědčeni -, že je jen otázkou času, než neomezená rychlost na německých dálnicích z nějakého důvodu padne a již nikdy nebude znovu zavedena, ani tentokrát to jejím odpůrcům nevyšlo.
Pokus stanovit paušální rychlostní limit 130 km/h byl primárně motivován snahami o snížení emisí CO2, sekundárně pak údajným zvýšením bezpečnosti. Druhý zmiňovaný argument ale nemohl dopadnout na úrodnou půdu - naši západní sousedé se mohou pochlubit nejnižší úmrtností na silnicích v přepočtu na počet najetých kilometrů a tamní autokluby jsou přesvědčeny, že tomu tak je nejen navzdory, ale dokonce díky neomezené rychlosti, která nutí řidiče věnovat jízdě více pozornosti.
V případě ekologických aspektů se vláda se k návrhu stavěla od začátku odmítavě, neboť dle studie Spolkového výzkumného institutu by při zavedení plošného limitu 120 km/h došlo ke snížení emisí CO2 srazit pouze o 0,27 procenta. „Maximum 130 km/h bude mít nulový efekt," řekl k věci předseda klubu Mobil in Deutschland, který byl spolu s ADACem a AVD též proti tomuto návrhu.
Hlasování v Bundestagu tak nedopadlo podle představ navrhovatelů, spolkový sněm osazení dálničních krajnic cedulemi s číslem 130 v červeném kruhu jasně odmítl. Ve prospěch doporučení Výboru pro dopravu zamítnout návrh na zavedení limitu zvedlo ruku 498 poslanců, 126 jedinců hlasovalo proti a sedm se zdrželo vyjádření svého názoru.
Mezi Němci tak jednoznačný názor na tuto problematiku nepanuje. V průzkumu veřejného mínění uskutečněném mezi 1 020 lidmi by 56,5 % dotazovaných upřednostnilo všeobecný rychlostní limit. Pouze 16,8 % jakékoli určení maximální rychlosti na německých dálnicích odmítá. Třetina lidí (31,8 %) by byla pro 130 km/h, přibližně jeden z deseti respondentů by uznal celkovou maximální rychlost 140 km/h (12,8%), podobně jako 150 km/h (10,2%) a 160 km/h (9,2%). 14,7 % dotazovaných by chtělo jezdit maximálně 120 km/h nebo ještě méně. I to nasvědčuje tomu, že limit jednoho dne skutečně zaveden bude, letos se to ale už zcela jistě nestane.
Podobné cedule u svodidel na německých dálnicích přibývat nebudou, alespoň prozatím
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Nejnovější články
- Dodge se znovu pokouší ukončit výrobu auta kvůli jeho obřímu motoru V8, i když si ho loňský rok koupil rekordní počet lidí
před hodinou - Škoda chystá závodní elektrický Enyaq, to už je opravdu tragédie v přímém přenosu
před 2 hodinami - Fisker padá stále níž, poškozená auta má opravovat díly z vraků a vyřazených vývojových vozů
před 4 hodinami - Nové Ferrari zaskočilo jménem i vzhledem, jeho motor ale stačí k tomu, aby se vyprodalo na léta dopředu
před 5 hodinami - Stellantis si už naplno otevřel zadní vrátka, ke spalovacím autům se může vrátit kdykoli
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 05.03. 12:52 - řidičBOB
- BMW Divize 05.03. 08:37 - pavproch
- Octavia 3, golf, passat, leon, focus - benzín, cca 2016 05.03. 07:26 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 05.03. 06:53 - honziss
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.02. 22:38 - Eda
- Volkswagen obecne 05.02. 20:02 - Snowman000
- S větrem ve vlasech.... 05.02. 18:50 - Brus
- Jednostopé okénko 05.01. 22:15 - řidičBOB