Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Německý automobilový gigant propouští a šetří, říká, že vrchol výroby aut je za námi
30.1.2020 | Petr Miler
Pro automobilový svět začíná letoškem krušné období a vůči následkům není imunní nikdo, ani největší světový dodavatel automobilových komponentů Bosch. Jeho šéf dokonce říká, že lépe už možná nikdy nebude.
Letoškem jsme definitivně vstoupili do poněkud zvláštního období, kdy svět jako takový ekonomické problémy skoro nezná, ten automobilový jimi ale trpí. Důvodů je více, hlavní příčina ale spočívá v přemíře regulací, které tento segment stihly.
Už léta na ně doplácí jednak samotný produkt, který se stále více vzdaluje od představ zákazníků, neboť je primárně formován právě zákonnými pravidly, nikoli trhem. To z nových aut dělá dražší a pro zákazníky méně žádoucí zboží. A i když prodeje na některých místech světa stále rostou, mohly by růst více. Nyní se navíc regulace Evropské unie a její přehnaný tlak na snížení průměrných emisí CO2 obrací proti automobilkám přímo.
Imunní proti následkům není nikdo a už měsíce vnímáme u nejrůznějších firem z odvětví značnou nervozitu. O automobilkách není třeba mluvit, následky zmíněného ale pochopitelně trápí i jejich dodavatele, z nichž ten vůbec největší je Bosch. Německý gigant zaměstnává po celém svět přes 400 tisíc lidí, ale dlouho zřejmě nebude, části jich postupně propustí.
Ani tato firma si není jistá v kramflecích a sám její generální ředitel Volkmar Denner v rozhovoru pro agenturu Reuters řekl, že dobré časy asi u konce. „Je dost dobře možné, že vrchol automobilové výroby je za námi,” říká bez okolků Denner. Světové prodeje aut už tři roky v řadě klesají a letos se mají propadnout o 10 milionů níže než v roce 2017. A Denner očekává pokračování tohoto trendu minimálně po dalších 5 let.
Takový vývoj pochopitelně Boschi neprospívá, a tak hlásí snížení zájmu o komponenty z Evropy, USA i Číny. Denner říká, že jen letos má odbyt aut ve světě klesnou o 2,9 % na 89 milionů vozů, zatímco dříve koketovat se 100milionovou hranicí. Bosch tak za loňský rok hlásí o 44 % nižší zisk - výsledek 3 miliardy Eur není na v případě tak obrovské firmy nějak zvlášť ohromující.
Společnost tak už rozhodla o propuštění 6 800 zaměstnanců a řadě úsporných opatření. I z českých filiálek společnosti víme o úsporných režimech a omezení jakkoli odložitelných investic. Situaci pochopitelně nepomáhá ani přesun části pozornosti k elektrické mobilitě, kterou sice Denner z dlouhodobého hlediska označuje za „příležitost”, krátkodobě ji ale vidí jen jako cestu k dalšímu snižování ziskové marže a propouštění - na výrobu dieselového vstřikování je prý třeba 10 lidí, na to benzinové stačí 3 a elektrický motor udělá 1 člověk, upřesňuje Denner.
Opravdu nás tedy nejspíše nečeká nic pěkného, nakonec i dosavadní příjmy z dodávek pro výrobu elektrických aut jsou u Bosche za očekáváními. Letos v souvislosti s nimi předpokládá obrat ve výši 1 miliardy Eur, současně ale bude investovat 500 milionů Eur právě do jejich další výroby doufajíc v lepší vzdálenější budoucnost.






Boschi se daří stále hůře a očekává další zmenšování trhu s auty. Jeho továrny tak výhledově prořídnou
Zdroje: Reuters, Bosch
Bleskovky
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
2.12.2025
Zima v zimě zas jednou překvapila všechny. Hasiči zveřejnili fotky „největší nehody, u jaké kdy zasahovali”
1.12.2025
Boží trest za svatokrádež? Klasické Porsche předělané na elektrický pohon majiteli shořelo před domem měsíc po koupi
30.11.2025
Nejnovější články
Trump a spol. dál ruší nařizování elektromobilů, aby snížili ceny aut. EU nemůže nereagovat, i kdyby nechtěla
před 2 hodinami
Japoncům se smáli, že předělali obyčejnou Hondu na americký muscle car, teď pro velký zájem znovu rozjíždí výrobu
před 4 hodinami
Korejci zlevnili své elektromobily o 200 tisíc Kč, aby je někdo kupoval, ale neděje se to. Prodeje padly až o 68 procent
před 5 hodinami
Influenceři rozebrali interiér nového Jeepu na díly přímo na autosalonu, aby se vysmáli jeho kvalitě, výrobce marně protestuje
včera
Nový šéf Stellantisu si přestal brát servítky. EU přesně vysvětlil, co má už teď za následek její zakazování spalovacích aut
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 12.04. 11:04 - řidičBOB
- whitelist & blacklist 12.04. 09:54 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 12.04. 09:51 - jerry
- Elektromobily a vse kolem nich 12.04. 08:05 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 12.04. 07:08 - řidičBOB
- IT poradna 12.03. 11:44 - pavproch
- GWM STEED 7 12.03. 10:43 - macabe
- Porsche - vse o sportovnich modelech 12.03. 09:10 - pavproch
