Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Netopí se, pluje. Češi postavili obojživelný minibus, přepraví až 12 lidí
16.5.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Zatím jde o prototyp, sériová výroba je ale najisto v plánu. Probíhat bude ve spolupráci s Mercedesem, a tak potíží nebudou ani servis a opravy.
O automobilech, které kromě silničního nabízejí i další využití, se zmiňujeme pravidelně. Povětšinou jde o vozy, které mají stejně jako Ikaros ambice dobýt také oblaka, dnes ovšem zamíříme jiným směrem, na vodní hladiny. Česká odnož firmy Enjoy Tech totiž aktuálně představila prototyp obojživelného vozu zvaný Enjoy Sprinter, který vzešel ze stejně pojmenovaného modelu Mercedesu-Benz.
S třícípou hvězdou hodlá firma spolupracovat také v rámci sériového provedení, přičemž ročně počítá s prodejem několika desítek exemplářů. Šanci na úspěch přitom společnost vidí ve skulině na trhu - ačkoliv totiž existuje řada obojživelných vozů, žádný není nabízen současně minibusem. I proto je třeba dodat, že Enjoy Sprinter rozhodně není či nebude auto (loď?) pro každého.
V prvé řadě cílovou skupinu limitují jeho rozměry. Na délku totiž novému obojživelníkovi naměříme 7 200 milimetrů, na šířku pak 2 360 mm. V případě rozvoru lze počítat s 4 325 mm, zmínit můžeme ještě světlou výšku (160 mm) či délku předního (1 075 mm) a zadního převisu (1 800 mm). Již samy tyto dimenze vyžadují nemalé prostory na uskladnění, dalším limitem je legislativa.
Zatímco v případě sjezdu do vody, kde můžete počítat s ponorem 85 cm, vám vystačí kurz vůdce malého plavidla, na silnici již musíte být vlastníkem řidičského oprávnění D1. Na druhou stranu však můžete svézt až 12 osob, pročež by měli zpozornět hlavně firmy nabízející vyhlídkové jízdy - v průběhu léta by totiž hlavně v Praze mohl být Enjoy Sprinter slušným lákadlem pro turisty.
Při uvázání u mola či jiného kotviště přitom cestující mohou k nastupování a vystupování využít třímetrové hliníkové lávky, na suchu není třeba žádného zvláštního zařízení. Konstruktéři přitom dbali maximální bezpečnosti pasažérů, pročež tu máme plášť tvořený několika vrstvami a komorami s nenasákavou pěnou. Samozřejmostí jsou i dvě kotvy nebo plovací vesty pro všechny cestující.
Motorový prostor, kde najdeme turbodiesel o výkonu 129 koní, byl navíc vybaven i drenážním čerpadlem pro případné odčerpání vody. Hydraulický vodní pohon o síle 2 x 4,2 kN pak spoléhá na unikátní software, kdy k ovládání obojživelného vozu postačí malý joystick na dveřích regulující rychlost, zatímco volantem měníte směr. Plavidlo se přitom zvládne i otáčet kolem své osy.
Tím jsme se dostali takřka na konec představení tohoto pozoruhodného stroje, a tak jen dodáme, že Enjoy Sprinter dostal do vínku podlahu z teakového dřeva či nerezové zábradlí. V noci je obojživelník osvětlen LED rampou nad zadním oknem, na palubní displej je pak přenášen obraz ze záďové kamery. Mimo to jsou všechny mechanické prvky chráněny před vniknutím vody.
O údržbu a opravy se zvládne postarat jakýkoliv autorizovaný servis třícípé hvězdy, zapotřebí je ovšem demontáž jedenácti vodotěsných vík. Nic bližšího ale již skutečně nemůžeme dodat, o ceně se totiž firma Enjoy nezmiňuje. Pouze dodává, že maximální rychlost na souši činí 90 km/h. Dá se tedy předpokládat, že domovem vozu skutečně budou hlavně města u řek, jezer a rybníků.
Enjoy Sprinter je prototyp českého obojživelníka, který má své základy v minibusu Mercedesu-Benz
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB