Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nizozemci ukázali vlastní konkurenci Tesly. Dojede dál a dobíjí se úplně zadarmo
25.6.2019 | Petr Prokopec
Říká si Lightyear One a není to žádný koncept vzdálený světelný rok od výroby. Přes své futuristické pojetí míří rovnou do prodeje, vyrábět se začne už napřesrok.
Za názvem World Solar Challenge se skrývá závod aut napájených solárním pohonem. Pořádán je v Austrálii, a to vždy každý druhý rok po více než dvě dekády. Na příčku nejvyšší se za tu dobu nejčastěji usadil tým z univerzity v nizozemském Eindhovenu, který zvítězil v letech 2013, 2015 a 2017. Nápomocny mu k tomu byly vozy Stella a Stella Lux, které více než automobily připomínají aerodynamicky stylizované vagóny, jejichž střecha byla pokryta solárními panely - ty jim přitom prodlužují dojezd až na 1 100 kilometrů.
Jakkoliv solární vozy řadou prvků mohou okouzlit, zároveň sklízejí i nemalou kritiku. Většina lidí je totiž toho názoru, že daleko větší smysl dává instalace solárních panelů na střechu domu místo střechy vozu. V takové chvíli totiž energie bez emisí může pohánět jak domov, tak i vozový park, který nemusí být složen pouze z jediného auta. A co více, takový způsob může být i výdělečný, neboť skrze den můžete vygenerovat více energie, kterou dráže přeprodáte do sítě, než posléze v noci při nabíjení levně odeberete.
Autoři zmíněných strojů si ale z těchto kritiků zjevně hlavu nedělají. Ba co více, hozenou rukavici se dokonce rozhodl zvednout ještě o kus výš. Někdejší studenti tak pod hlavičkou nové značky Lightyear vyrukovali se silničním solárním vozem, který zamíří na veřejné silnice. Pojmenován byl prostě One, přičemž na jeden zátah zvládá urazit neskutečných 725 kilometrů. To je porce, které se momentálně nemůže rovnat ani Tesla, natož pak další z konkurentů. Jen solární pohon za ní však nestojí, jakkoliv solárními panely tato novinka osazena je.
Studenti dodávají, že při hodině postávání na slunci zvládají panely dobít baterie energií na zhruba 12 kilometrů. To sice není moc, nicméně u elektromobilů se počítá každý kousek. Pokud navíc vůz stojí přes den někde na slunci, vždy má dostatek energie na většinu cest. Lighyear One tedy za optimální situace skutečně není třeba připojovat do sítě.
Firma odhaduje, že každoročně by elektromobil měl být schopen dočerpat od slunce až 20 tisíc kilometrů, tedy více, než je průměrný nájezd většiny motoristů. Aby ovšem nebyl vydán na pospas rozmarům počasí, lze jej zapojit i do běžné zásuvky na 230 voltů. V takovém případě by do baterií o blíže neupřesněné kapacitě mělo za celou noc natéci přibližně 400 kilometrů. Mimo to je systém uzpůsoben i rychlejšímu dobíjení o výkonu 22 nebo 60 kW.
Zatímco však efektivitou dokáže Lightyear One oslnit, dynamicky to již tak slavné není. Sprint na stovku by se měl odehrát za zhruba deset sekund. Nejvyšší rychlost pak zatím zveřejněna nebyla, dechberoucí ale jistě nebude. Vše tak evidentně bylo uzpůsobeno dojezdu, což platí také o pokročilé odlehčené konstrukci, jež byla inspirována zmiňovanými modely Stella a Stella Lux. Detaily nicméně chybí i v tomto ohledu.
Zmínit tak již jen můžeme cenu, která startuje na částce 149 000 Eur (cca 3,8 milionu Kč). Levný tedy Lightyear One rozhodně není, přesto však firma již eviduje sto závazných objednávek. Ty navíc zájemci podpořili zálohou ve výši 119 tisíc Eur (3,047 mi. Kč), na počátku roku 2021 se tedy nizozemský elektromobil má na silnicích stoprocentně objevit.
Lightyear One je nizozemským elektromobilem, který lze dobíjet přímo ze slunce, jakkoliv 12 kilometrů dojezdu za hodinu není dechberoucí porce
Zdroj: Lightyear
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před hodinou - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 2 hodinami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera
Živá témata na fóru
- Výběr Hybrid auta 04.26. 08:07 - nostromo23
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23
- Jak snižovat spotřebu 04.26. 07:41 - nostromo23
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.