Pojízdná příšera s místem jen pro řidiče vypadá až děsivě, do armády ale nemíří

Nový speciální náklaďák svým vypadá vskutku strašidelně, důvodem je ale jen to, že vzhled ustoupil praktickým úpravám. Jde o velice praktický stroj, který za sebou nechává nové silnice.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Pojízdná příšera s místem jen pro řidiče vypadá až děsivě, do armády ale nemíří

23.3.2019 | Mirek Mazal

Nový speciální náklaďák svým vypadá vskutku strašidelně, důvodem je ale jen to, že vzhled ustoupil praktickým úpravám. Jde o velice praktický stroj, který za sebou nechává nové silnice.

Když se u nás pokládá asfalt, je u toho spousta strojů. Na začátku fronty je finišer, za ním řada náklaďáků vozících připravenou směs z obalovny. Ty postupně nacouvávají k finišeru, do zásobníku mu sypou směs a ten ji pokládá na předem připravený podklad. Mezi tím pobíhají dělníci s lopatami, jezdí vibrační válce a další stroje a na staveništi tak panuje organizovaný chaos. Podobně to probíhá i v Austrálii, jen tam občas při této činnosti dochází až k smrtelným úrazům a současně škodám na přilehlé infrastruktuře.

Proto se úřady státu Victoria rozhodly oslovit místní firmy, zda-li by dokázaly vyvinout stroj, jenž by vše zjednodušil, zrychlil a ještě udělal bezpečnější pro lidi. Úkolu se ujala australská společnost Boral, která vyvinula stroj nazvaný FMAS (Forward Moving Aggregate Spreader, česky Vpřed se pohybující pokladač směsi).

Stroj má zcela unikátní nástavbu, která zajišťuje jak přepravu směsi, tak přímo její pokládku, což zvyšuje bezpečnost na pracovišti a rychlost výstavby. Za základ použila podvozek Stralis AD 8x4 italské značky Iveco zkombinovaný s devítilitrovým dieselem Cummins o výkonu 254 kW. Standardní automatickou převodovku Allison nahradila manuální skříň s převody určeným na nejpomalejší pohyb. Pracovní rychlost vozu je nyní 7 km/h.

Na zádi stroje je umístěn vyhřívaný bunkr na stavební hmotu a vepředu zase pokladač směsi s šířkou nastavitelnou v rozmezí 2,5-3,7 metru. Kabina má základ u Iveca, je však zmenšená, vedle ní prochází dopravník směsi, který ji z bunkru přepravuje k pokladači. Proces pokládání nového povrchu je řízen elektronikou a dokáže za sebou nechat rovný povrch tloušťky od 4 do 14 milimetrů. Vzhledově netradiční mechanizace urychluje práci a zkvalitňuje výslednou silnici.

Prozatím stroj existuje v jediném exempláři, ve Victorii se ale jemu podobné mají brzy stát standardem na všech státem placených stavbách. A nedivili bychom se, kdyby se časem objevily i v jiných místech světa. U nás bychom se za ni rozhodně nezlobili, české silnice by podobných mašin snesly bezpočet...


Pojízdná příšera s místem jen pro řidiče vypadá až děsivě, do armády ale nemíří - 1 - Iveco Acco z Australie pro silnicare 01Pojízdná příšera s místem jen pro řidiče vypadá až děsivě, do armády ale nemíří - 2 - Iveco Acco z Australie pro silnicare 02Pojízdná příšera s místem jen pro řidiče vypadá až děsivě, do armády ale nemíří - 3 - Iveco Acco z Australie pro silnicare 03Pojízdná příšera s místem jen pro řidiče vypadá až děsivě, do armády ale nemíří - 4 - Iveco Acco z Australie pro silnicare 04Pojízdná příšera s místem jen pro řidiče vypadá až děsivě, do armády ale nemíří - 5 - Iveco Acco z Australie pro silnicare 05Pojízdná příšera s místem jen pro řidiče vypadá až děsivě, do armády ale nemíří - 6 - Iveco Acco z Australie pro silnicare 06Pojízdná příšera s místem jen pro řidiče vypadá až děsivě, do armády ale nemíří - 7 - Iveco Acco z Australie pro silnicare 07Pojízdná příšera s místem jen pro řidiče vypadá až děsivě, do armády ale nemíří - 8 - Iveco Acco z Australie pro silnicare 08Pojízdná příšera s místem jen pro řidiče vypadá až děsivě, do armády ale nemíří - 9 - Iveco Acco z Australie pro silnicare 09Pojízdná příšera s místem jen pro řidiče vypadá až děsivě, do armády ale nemíří - 10 - Iveco Acco z Australie pro silnicare 10Pojízdná příšera s místem jen pro řidiče vypadá až děsivě, do armády ale nemíří - 11 - Iveco Acco z Australie pro silnicare 11
Iveco s australskou úpravou vypadá hrozivě, ale dokáže položit asfalt o šířce až 3,7 metru bez další mechanizace nablízku

Mirek Mazal

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše