Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová strategie ořezávání výbavy aut zní podobně depresivně jako úspory aerolinek
11.12.2019 | Mirek Mazal
Základní výbava aut se v posledních letech neustále rozrůstá, do nové doby šetření na všech frontách se ale nehodí. A tak se rýsuje jiná. Jako první se s ní pochlubil Ford.
Prakticky všechny velké automobilky se nyní nacházejí ve složité situaci. Tlak na snižování spotřeby paliva resp. emisí CO2 u aut je nutí do vývoje a výroby elektrických aut, na kterých ovšem mohou jenom prodělat. Jenže pokud je vyrábět nebudou, pokuty za příliš vysokou spotřebu resp. emise je mohou dostat do úplně stejné situace.
Východisko obvykle nacházejí jediné - elektromobily raději dělat budou, neboť i když výsledkem může být snadno i větší minus, pořád jim výměnou za něj zůstanou v nabídce nové elektrické modely, které se jednoho dne mohou na trhu uplatnit. Pochopitelně ale nechtějí prodělávat, a tak se snaží ušetřit nebo získat peníze navíc jinde - třeba na lidech nebo zbylých autech, která je stále živí.
Proto nové vozy zdražují, v tomto ohledu si ale automobilky nemohou dělat, co chtějí, musejí zůstávat konkurenceschopné. Hlavním nástrojem jsou tedy úspory, které mohou nabrat nekonečné škály podob a s nejnovější strategií na tomto poli se nyní pochlubili Američané. Ford chystané úspory prezentuje jako snahu zastavit růst cen aut a zalíbit se tak zákazníkům, jenže myšlenka není až tak jednoznačná.
Generální ředitel Fordu James Hackett mluví o vyřazení některých komfortních prvků výbavy, které jsou zákazníky málo využívány nebo oceňovány. „Začínáme se dívat po věcech, které zákazníci vůbec nepoužívají,“ říká CEO modrého oválu a zmiňuje například dálkové ovladače garážových vrat, tempomat nebo audiosystém. Podle Hacketta tak vyškrtnutím podobných prvků nedojde k zásadnímu ovlivnění atraktivity vozu, současně ale bude ušetřit náklady na výrobu a tedy i snížit prodejní cenu.
„Ořezání standardu je jedním ze způsobů snížení cen na přijatelnější úroveň,” řekl Hackett. Nejvyšší činitel Fordu nazývá taktiku slovním spojením „reductive design“ a právě redukce by mohla pomoci celému trhu lépe kontrolovat rostoucí cifry v cenících. Jenže jakkoli to zní ušlechtile, zákazník z toho jako vítěz vyjít nemusí, a to hned ze dvou důvodů.
Podle Ivan Druryho z webu Edmunds, který se zabývá analýzami trhu, Fordu o zákazníka zase tak nejde. „Chystají se přenést všechny úspory ve prospěch zákazníka? To stěží,” říká Drury s tím, že automobilky skutečně ušetří a auto zlevní, jenže ne o tolik, kolik ušetří. Zvýší tedy svou marži, a to na úkor kupujícího, koho také jiného - zákazník dostane horší hodnotu za peníze.
Je to jako nápad aerolinek se zpoplatněním palubních zavazadel, který sice letenku zlevní, ale ne o tolik, o kolik její ceně ulehčí nepřítomnosti zavazadel na palubě. A nebo se zákazník rozhodne si vzít zavazadlo na palubu stejně a s příplatkem jej letenka celkově vyjde dráž než dříve, kdy dostal vše v jednom balení. S auty to bude úplně stejné.
Extrémně levná základní verze bude dobrá do prospektu, vynikne v reklamě, ohromí neznalé, většina zákazníků ale stejně bude připlácet za navrácení „nepotřebných” funkcí do interiéru. Něco podobného jsme zažívali v minulosti, nároky zákazníků ale automobilky donutily přístup změnit. Dnes se pod tlakem regulací evidentně vrací tam, kde už byly.




Budoucím úsporám by mohlo pomoci zúžení nabídky základní výbavy. Nečekejme nic jako Scalu Junior z hlavního obrázku, takové verze příliš odrazují. Například nejlevnější Scala ale může vypadat úplně stejně a přitom třeba nemít rádio
Zdroj: Auto News přes Jalopnik
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před 9 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejčtenější články
Věrnost zákazníků automobilovým značkám dál klesá, je to hlavně chyba automobilek samotných
6.10.2025
Němci varují před čínským obutím nového VW Tiguan, dostává ho z továrny. Dealer musel stesky nad ním smazat
6.10.2025
Naše auta vydrží totéž co Toyoty, říká šéf automobilky, která letos už 110krát svolala defektní vozy do servisů
6.10.2025
Další elektrický Mercedes potichu skončil bez nástupce jako propadák. I třídu G si u nás letos koupilo o 200 lidí víc
7.10.2025
Někdo na víc jak 30 let zavřel do garáže nejeté auto za statisíce, teď se prodá za miliony
7.10.2025
Živá témata na fóru
- Nástroj k nákupu auta (STK,SPZ,VIN) 11.06. 16:27 - jreh
- Policejní kontroly a měření 11.06. 12:55 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 11.06. 12:52 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.06. 10:02 - řidičBOB
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.06. 09:48 - lylybrown
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
