Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová strategie ořezávání výbavy aut zní podobně depresivně jako úspory aerolinek
11.12.2019 | Mirek Mazal
Základní výbava aut se v posledních letech neustále rozrůstá, do nové doby šetření na všech frontách se ale nehodí. A tak se rýsuje jiná. Jako první se s ní pochlubil Ford.
Prakticky všechny velké automobilky se nyní nacházejí ve složité situaci. Tlak na snižování spotřeby paliva resp. emisí CO2 u aut je nutí do vývoje a výroby elektrických aut, na kterých ovšem mohou jenom prodělat. Jenže pokud je vyrábět nebudou, pokuty za příliš vysokou spotřebu resp. emise je mohou dostat do úplně stejné situace.
Východisko obvykle nacházejí jediné - elektromobily raději dělat budou, neboť i když výsledkem může být snadno i větší minus, pořád jim výměnou za něj zůstanou v nabídce nové elektrické modely, které se jednoho dne mohou na trhu uplatnit. Pochopitelně ale nechtějí prodělávat, a tak se snaží ušetřit nebo získat peníze navíc jinde - třeba na lidech nebo zbylých autech, která je stále živí.
Proto nové vozy zdražují, v tomto ohledu si ale automobilky nemohou dělat, co chtějí, musejí zůstávat konkurenceschopné. Hlavním nástrojem jsou tedy úspory, které mohou nabrat nekonečné škály podob a s nejnovější strategií na tomto poli se nyní pochlubili Američané. Ford chystané úspory prezentuje jako snahu zastavit růst cen aut a zalíbit se tak zákazníkům, jenže myšlenka není až tak jednoznačná.
Generální ředitel Fordu James Hackett mluví o vyřazení některých komfortních prvků výbavy, které jsou zákazníky málo využívány nebo oceňovány. „Začínáme se dívat po věcech, které zákazníci vůbec nepoužívají,“ říká CEO modrého oválu a zmiňuje například dálkové ovladače garážových vrat, tempomat nebo audiosystém. Podle Hacketta tak vyškrtnutím podobných prvků nedojde k zásadnímu ovlivnění atraktivity vozu, současně ale bude ušetřit náklady na výrobu a tedy i snížit prodejní cenu.
„Ořezání standardu je jedním ze způsobů snížení cen na přijatelnější úroveň,” řekl Hackett. Nejvyšší činitel Fordu nazývá taktiku slovním spojením „reductive design“ a právě redukce by mohla pomoci celému trhu lépe kontrolovat rostoucí cifry v cenících. Jenže jakkoli to zní ušlechtile, zákazník z toho jako vítěz vyjít nemusí, a to hned ze dvou důvodů.
Podle Ivan Druryho z webu Edmunds, který se zabývá analýzami trhu, Fordu o zákazníka zase tak nejde. „Chystají se přenést všechny úspory ve prospěch zákazníka? To stěží,” říká Drury s tím, že automobilky skutečně ušetří a auto zlevní, jenže ne o tolik, kolik ušetří. Zvýší tedy svou marži, a to na úkor kupujícího, koho také jiného - zákazník dostane horší hodnotu za peníze.
Je to jako nápad aerolinek se zpoplatněním palubních zavazadel, který sice letenku zlevní, ale ne o tolik, o kolik její ceně ulehčí nepřítomnosti zavazadel na palubě. A nebo se zákazník rozhodne si vzít zavazadlo na palubu stejně a s příplatkem jej letenka celkově vyjde dráž než dříve, kdy dostal vše v jednom balení. S auty to bude úplně stejné.
Extrémně levná základní verze bude dobrá do prospektu, vynikne v reklamě, ohromí neznalé, většina zákazníků ale stejně bude připlácet za navrácení „nepotřebných” funkcí do interiéru. Něco podobného jsme zažívali v minulosti, nároky zákazníků ale automobilky donutily přístup změnit. Dnes se pod tlakem regulací evidentně vrací tam, kde už byly.
Budoucím úsporám by mohlo pomoci zúžení nabídky základní výbavy. Nečekejme nic jako Scalu Junior z hlavního obrázku, takové verze příliš odrazují. Například nejlevnější Scala ale může vypadat úplně stejně a přitom třeba nemít rádio
Zdroj: Auto News přes Jalopnik
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 3 hodinami - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Novináři nás utěšují tím, že nový elektromobil má větší dojezd než vůz z roku 1968. I tak je hůř použitelný
25.3.2024 - Bugatti schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s prochází finálními testy, ladí ho sám držitel vytrvalostní trojkoruny
25.3.2024 - Babičkou do garáže schovaný nový VW z roku 1996 nikdo nechce. Stroj času s pouhými 50 km stojí pořád víc
25.3.2024 - Stellantis našel uplatnění pro svou osiřelou továrnu v Polsku, bude tam montovat levná čínská auta
25.3.2024 - Únik provalil novou vrcholnou verzi Tesly Model 3, Musk využil své vlády nad Twitterem, aby zahladil stopy
25.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva