Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová Volva XC40 a V40 jsou venku jako koncepty, jak se vám líbí?
18.5.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nové koncepty švédské značky počítají s platformou CMA a plug-in hybridním či ryze elektrickým ústrojím. A také autonomním řízením.
Po sérii upoutávek, jenž Volvo odhalilo na Snapchatu, si dnes můžeme konečně s plnou parádou představit nové koncepty modelů XC40 a V40. Ty jsou designově zaměřeny hlavně na mladou klientelu, přičemž oba podepírá nová modulární platforma CMA, jíž švédská automobilka vyvinula společně s mateřským Geely. I proto tato architektura poslouží rovněž produktům čínského gigantu.
Vývojový šéf švédské značky Peter Mertens uvedl, že platforma CMA má nemalou spojitost s větší architekturou SPA, která podepírá „devadesátkovou“ rodinu a jenž ve zkrácené verzi poslouží i nové „šedesátkové“. Také u CMA přitom máme počítat se stejnou modularitou, načež kupříkladu Geely bude moci použít levnější komponenty.
Volvo pro změnu hodlá nadále operovat pouze v prémiovém segmentu, kde své nejmenší modely nabídne s pohonem předních i všech čtyř kol. Jako první přitom do prodeje dorazí crossover XC40, který budeme moci přivítat již v příštím roce. Jeho koncept s minimalistickým označením 40.1 přitom od vzhledu sériového modelu není příliš vzdálen.
Konkrétní fakta o novince značka zatím drží pod pokličkou, přičemž velkou měrou zmiňuje pouze plug-in hybridní verzi T5 TwinEngine. Ta dostane do vínku 1,5litrový benzinový tříválec, jenž bude ve spolupráci s elektromotorem pohánět přední kola skrze sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovku.
Podle Mertense hnací ústrojí počítá se separátní spojkou pro elektromotor, který tak bude moci být připojován ke hnací hřídeli zcela nezávisle. Tato koncepce prý výrazně sníží tření a zároveň zredukuje i třecí ztráty motoru. Ten tedy ohromí nejen efektivitou a tedy nízkou spotřebou, ale rovněž výkonem a dynamikou.
Jak jsme ale zmínili výše, na konkrétní data musíme ještě chvíli vyčkat. Aktuálně tak jen dodáme, že XC40 by posléze mělo dorazit rovněž ve verzi se dvěma elektromotory, kdy jeden bude určen pro zadní nápravu. Tím jsme se studií 40.1 hotovi, přesunout se tak můžeme k druhému konceptu označenému 40.2.
V tomto případě jde o předobraz druhé generace Volva V40, o kterém ale bohužel máme k dispozici ještě méně informací. Víme totiž pouze tolik, že pohon má na starosti ryze elektrické ústrojí, které by mělo nabídnout dojezd okolo 350 km. Na trh se ovšem takový model hned tak nedostane.
Mertens totiž naznačil, že automobilka nejprve pro rok 2019 chystá elektromobil postavený na bázi platformy SPA, který by měl zvládnout na jedno nabití přibližně 500 kilometrů. Teprve poté dojde řada na elektrickou verzi Volva V40, jenž by se s konvenčním ústrojím mělo ukázat za dva roky.
Závěrem lze zmínit, že Volvo by do roku 2025 velmi rádo prodalo rovný milion elektrifikovaných (tedy jak plug-in hybridů, tak i ryzích elektromobilů) vozů. Zároveň přitom do značné míry spoléhá i na autonomní řízení, které se má v jisté formě objevit také u produkčních modelů XC40 a V40.











Produkční verze koncepčního Volva XC40 zvaná 40.1 dorazí na trh dříve...












...než druhá generace V40, jejíž předobraz užívá ryze elektrické ústrojí




















Nová modulární platforma CMA je koncipována tak, aby podporovala běžné čtyřválce či tříválce, tak i hybridní či ryze elektrické ústrojí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Pokud bude nové BMW řady 3 opravdu vypadat takhle, bude to pro fanoušky další těžká rána
před 10 hodinami
Hackeři konečně našli smysluplné využití nabíjecích stanic elektromobilů, dokážou na nich hrát Doom
včera
Řidič natočil, jak mu cestu zkřížilo stádo tisíců kusů „vysoké”. Ani nedohlédl na konec „fronty zvířat”, která chtěla přejít silnici
23.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Triumph Trident 800 2026: tříválcové potěšení včera 13:55
- Ogura je sebekritický: „Musím se zlepšit ve všech oblastech“ 23.11.2025
- Marc a Alex slavili 23.11.2025
- Místo Schleizu bude v ESR North West 200 22.11.2025
- Velká japonská naděje Taiyo Furusato 22.11.2025
Nejnovější články
Ani Porsche si s elektrickým Cayenne nechce moc špinit ruce, radši se chlubí klasikou s technikou, jakou už novou nekoupíte
před 8 hodinami
Další majitel poznal skrytou cenu elektromobility, za opravu ťukance mu servis naúčtovat přes 460 tisíc
před 9 hodinami
Pokud bude nové BMW řady 3 opravdu vypadat takhle, bude to pro fanoušky další těžká rána
před 10 hodinami
Centrální plánování 2.0 selhává stejně jako to první, nafouklá bublina baterek pro elektromobily se blíží prasknutí
před 11 hodinami
Porsche zkouší vykopat spalovací auta z hrobu, jeho nové řešení motorů má dál vyšponovat jejich efektivitu
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
