Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nové nejvýkonnější silniční auto světa má 2 000 koní, překonává všechny a všechno
17.7.2019 | Mirek Mazal
Pokud se dosavadní vývoj ve světě aut dal popsat slovy o rychlé devalvaci výkonu, další evoluce nám teprve ukáže, co tato slova znamenají. Nový Lotus Evija spoléhá na elektřinu a má 2 000 koní.
Britský Lotus se vždy snažil ctít ideály svého zakladatele, slavného konstruktéra Colina Chapmana. Byl to on, kdo pronesl věty typu: „Když chcete zrychlit auto, přidejte mu lehkost,” a tak Lotus upřednostňoval nízkou hmotnost, jízdní vlastnosti či ovladatelnost před výkonem. Před pár hodinami odhalená novinka této značky ale lehkost poněkud upozaďuje a chlubí se předností z kategorie odlišně zaměřených vozidel. Model Evija chce ohromit jako nejvýkonnější sériově vyráběný silniční automobil na zeměkouli.
Dosáhnout něčeho podobného v době, kdy po silnicích jezdí monstra od Bugatti a Koenigseggu s výkony okolo 1 500 koní není snadné, jenže tato auta mají spalovací motory. Snaha dobýt trůn byla u Lotusu přetvořena do podoby čtyř elektromotorů, jejichž výkon může být skoro libovolný. V případě Evijy se kombinovaný výkon zastavil na 1 471 kW čili rovných dvou tisících koní. Ohromná porce energie je podpořena neméně oslnivou hodnotou 1 700 Nm točivého momentu. Automobilka věří ve zrychlení na stovku za méně než tři sekundy, rafička maximální rychlosti dostane šanci poznat hranici 320 km/h.
Elektromotory budou poháněny lithium-iontovým akumulátorem neznámé kapacity umístěným uprostřed vozu, který by měl umožnit bezstarostnou jízdu až na vzdálenost 400 kilometrů na jedno nabití - ovšem jistě ne rychlostí 320 km/h. Vyčerpaný zdroj bude snadné dobít prostřednictvím udávané „nejrychlejší dobíjecí baterie na světě“. Prototyp dovede přijímat proud o kapacitě 800 kW, i když nabíjecí jednotky s touto schopností ještě nejsou komerčně dostupné (nabíječky Tesly končí na 250 kW, ty od VW na 350 kW). Testovací fáze nicméně dokázala zaručit plné nabití Lotusu za devět minut, aktuálně dostupné stanice s maximálním příkonem 350 kW by doplnily energii na 80 % za 12 minut a do plna by zbývalo ještě počkat dalších šest.
Součástí impozantních specifikací je i použitý poprvé ultra lehký karbonový monokok s hmotností jen 129 kilogramů. Pokročilé technologie stavby umožňují stáhnout celkovou hmotnost elektromobilu na 1 680 kilogramů. Bez kostry z uhlíkových vláken by zátěž baterií zcela zničila dynamický potenciál novinky.
Evija má řidiči poskytovat „optimální směs extrémního výkonu na trati a pohodlí na silnici“. V rámci této mise bylo vozidlo vybaveno závodním odpružením, které obsahuje adaptivní tlumiče pro každou nápravu. Uvedený debutant bude dále vybaven 20 a 21palcovými disky s lepivými pneumatikami Pirelli Trofeo R. Jedny z nejlepších gum s homologací na silnice dostanou podporu od brzdového systému AP Racing s karbon-keramickými kotouči.
Dnešní nabídka elektromobilů nečítá ani jeden vůz schopný delšího okusování limitů fyziky, ale Lotus se stereotypům brání osazením čtveřicí chladičů, které pomáhají udržovat namáhanou baterii v optimální teplotě. Díky chlazení může být nový Lotus „poháněn na plný plyn v režimu Track bez jakéhokoliv poklesu výkonu po dobu nejméně sedmi minut“. To by možná mohlo vystačit i na jedno celé objetí Severní smyčky Nürburgringu.
Oblibu v zatáčkách má dále podporovat vektorové pohánění kol dílčími elektromotory, které budou reagovat na aktuální přilnavost povrchu silnice. Ovladatelnost futuristického dvoumístného stroje bude možné korigovat podle pěti různých jízdních režimů. Řidičský komfort v jakémkoliv nastavení bude připraven díky laserovým světlometům a výdobytkům jako dvouzónová klimatizace, Apple CarPlay anebo Android Auto.
Oficiální informace počítají jen se 130 ručně vyrobenými jednotkami s cenou mezi 1,5 až 2 miliony Eur (38,3 a 51,2 milionu Kč). Datum zahájení výroby nebylo upřesněno, ale Britové jsou připraveni začít plnit seznam vážných zájemců.





















Lotus Evija má elektrický výkon 2 000 koní a 1 700 Nm, zajímavý ale není jen tím. Technologických výjimečností na palubě veze více
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před 5 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejnovější články
Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací jsou ještě varovnější, klesly na úplné dno
před 34 minutami
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
před 2 hodinami
Původně jen elektrický silák se začal prodávat i ve spalovací verzi. A najednou je z něj nejlevnější takhle silné a rychlé auto
před 3 hodinami
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před 5 hodinami
Mercedes se zpožděním začal prodávat nové CLA i se spalovacími motory. Tristní techniku z Číny doprovází ještě tristnější ceny
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
