Škoda Octavia Scout je nejlepší čtyřkolka

Škoda to zase vyhrála, Scout je nejlepší čtyřkolka, i když nemá ani „pořádný” pohon všech kol...
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nový patent Fordu ukazuje, že za volantem aut jednou nebudeme mít co pohledávat

17.8.2017 | Marek Bednář | 6 příspěvků

Můžete z toho mít děs, můžete se z toho radovat. Faktem ale je, že čas, kdy v autech budou jezdit jen pasažéři, se blíží. A patent Fordu to potvrzuje.

Autonomní budoucnost na silnicích nejeden člověk chápe jako auto, ve kterém se řízení nejenže nemusíte věnovat, ale ve kterému ho dokonce vůbec nemáte jak ho ovlivnit - kromě zadání cíle do navigace. Tuhle vizi podporují různé ilustrace a mimo jiné prototyp auta Googlu, který se světu ukázal zhruba před třemi lety.

Všechna auta, která dnes zvládají aspoň částečně autonomní jízdu, ovšem volant a pedály mají. Jednak kvůli legislativě a jednak kvůli tomu, že prostě zvládnou jezdit sama třeba jen na dálnici a ve městě je to pořád na vás. Zprávy, které se dozvídáme od Fordu, ovšem naznačují, že se tato automobilka reálně připravuje na budoucnost bez volantu a pedálů. I když zatím tak trochu napůl.

Ford si totiž čerstvě zažádal o patent na odnímatelný volant a pedály v autonomním vozidle. Na ilustracích tak vidíme auto jako dnes, akorát v místech volantu a pedálů nemá nic. Vidíme ale také tentýž vůz s nimi, neboť obojí bude připojitelné. Proč? Jedna „pro vývojové účely”, dozvídáme se od Fordu. A také by mělo být možno ho nainstalovat, když si to zákazník bude přát. Jestli za to bude třeba připlácet, příp. jak vysokou sumu, je zatím brzy odhadovat.

Zjevné na každý pád je, že s řidičem už se do budoucna moc nepočítá. Pokud si tedy někdo výslovně nebude přát auto řídit. Příplatkový volant a pedály (jak bizarně to dnes zní...) by byly umístěny v běžných pozicích, jak naznačují patentové obrázky. A v případě demontáže resp. standardního stavu by se otvory zakryly odpovídajícími kousky plastu podobně, jako je tomu dnes před spolujezdcem.

Řidič by měl tak trochu dva airbagy - jeden standardně ve volantu, druhý by byl kopií toho spolujezdcova a byl by aktivován, když byste volant nechali doma v garáži. Otázka, kterou zbývá zodpovědět, je umístění přístrojového štítu - patentové obrázky nedávají moc náznaků, ale může tu být centrální kaplička jako v některých Renaultech nebo Toyotách, anebo velký head-up displej.

Podle Fordu stále může zůstat fyzické spojení volantu a pedálů s věcmi, které ovládají, tedy s řízením pomocí tyče a s hlavním brzdovým válcem pomocí táhla. Samozřejmě ale může být obojí i elektronické, auto stejně bude muset obojí umět ovládat, má-li být schopno samočinné jízdy.

Ford si nechal patentovat toto zařízení už dříve, americký patentový úřad ho ale mohl zveřejnit až nyní. A je jistě zajímavý - ať už z pohledu těch, kteří se na autonomní budoucnost těší, tak z pohledu těch, které spíše děsí. Jedněm ukazuje, že standardní provedení budoucích aut už na řidiče vůbec „nebude zvědavé”. Těm druhým pak, že řídit ještě za určitých okolností může být možné...

Nový patent Fordu ukazuje, že za volantem aut jednou nebudeme mít co pohledávat - 1 - ford odnimatelny volant patent 01Nový patent Fordu ukazuje, že za volantem aut jednou nebudeme mít co pohledávat - 2 - ford odnimatelny volant patent 02Nový patent Fordu ukazuje, že za volantem aut jednou nebudeme mít co pohledávat - 3 - ford odnimatelny volant patent 03Nový patent Fordu ukazuje, že za volantem aut jednou nebudeme mít co pohledávat - 4 - ford odnimatelny volant patent 04Nový patent Fordu ukazuje, že za volantem aut jednou nebudeme mít co pohledávat - 5 - ford odnimatelny volant patent 05Nový patent Fordu ukazuje, že za volantem aut jednou nebudeme mít co pohledávat - 6 - ford odnimatelny volant patent 06Nový patent Fordu ukazuje, že za volantem aut jednou nebudeme mít co pohledávat - 7 - ford odnimatelny volant patent 07Nový patent Fordu ukazuje, že za volantem aut jednou nebudeme mít co pohledávat - 8 - ford odnimatelny volant patent 08
Auto bez volantu a pedálů, to je budoucnost. Ovšem, možná s „příplatkovou alternativou”...

Zdroj: Motor1

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 6 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše