Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový typ parkoviště zvládá „ustájit” o 70 procent víc aut než konvenční plochy
6.6.2019 | Petr Prokopec
Problémy s parkováním známe i od nás, ještě mnohem větší problém ale představuje v Číně, která se během několika málo let stala největším automobilovým trhem světa. A tak právě tam vznikají nová řešení.
Čína byla během posledních dvou desetiletí nejrychleji rostoucím automobilovým trhem světa. Loni se sice její vzestup na úplný Olymp poněkud zadrhl, neboť prodeje meziročně poklesly o 3 procenta, i tak ovšem bylo v zemi registrováno 28 milionů aut. Tedy výrazně více než ve Spojených státech, které se poněkud krčí na druhém místě žebříčku s „pouhými“ 17 miliony nových vozů. Pro letošek pak analytici sice předvídají další pád, a to o nějakých 5 procent, ovšem i tak bude Čína stále světovou jedničkou. A to sebou nese i jisté problémy.
Mluvit dnes nebudeme ani o nedostačující infrastruktuře, ani s tím spojenými zácpami, ve kterých můžete strávit i desítky hodin. Naši pozornost místo toho zaujal nový typ parkoviště, se kterým přišlo vedení města Chongqing. V něm žije 8,5 milionu lidí, tedy prakticky stejně jako v celé České republice. To sebou samozřejmě nese nemalé nároky na parkování velkého množství aut, které není schopné uspokojit ani samotné centrum metropole, jenž se rozkládá na 5 473 kilometrech čtverečných, tak ani přilehlé okrsky, se kterými Chongqing zabírá plochu neskutečných 82 403 kilometrů čtverečních.
Jak jsme tedy uvedli, město přišlo s novým typem parkoviště, které se zatím nachází jen ve vědeckém a technologickém centru a jenž vzniklo přestavbou původního tradičního. Pod vedením šéfa projektu Yang Zizhonga byla plocha o rozloze 400 metrů čtverečných osazena speciálními platformami, na něž se auto zaparkuje. Poté dojde k jejímu naklonění v úhlu 30 stupňů, což logicky redukuje nároky na uskladnění vozu. Parkoviště tak nyní dokáže uskladnit 40 vozů namísto předchozích 24. Samo o sobě tak sice problémy Číny neřeší, použitá technologie by v tom ale nápomocna být mohla.
Zizhong přitom uvedl, že každá platforma je osazena dvanácti senzory a osmi radary, jenž neustále monitorují vzdálenost od případných překážek. Pokud se přitom nějaká taková objeví, pohyb platformy je automaticky zastaven. Aby toho navíc nebylo málo, lze zařízení osadit i dobíjecím portem pro elektromobily. Ty ovšem musí být indukčními dobíjení uzpůsobené, klasická stanice se na platformu nevejde a navíc by působil problém její náklon.
Ani to ovšem neznamená konečnou pro čínské inovace. Dle Zizhonga bude totiž v budoucnu představen ještě robot, který bude držet stráž u vjezdu na parkoviště, kde od vás převezme klíčky i samotný vůz a parkování i následné přistavení obstará sám. S ohledem na velikost čínského vozového parku zjevně bude v permanenci, pročež bychom se zakrátko ani nedivili, kdyby si tamní motoristé museli i parking dopředu objednávat přes aplikaci.
Čínský Chongqing používá nový typ parkoviště, kde auta parkují na speciálních platformách umožňujících náklon o 30 stupňů. Stejný prostor tak pojme o 70 % aut více
Zdroj: New China
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 9 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 11 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva