Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít

Uvážíme-li snahy Evropské unie o maximální efektivitu dopravy, je až absurdní, že malá, lehká a úsporná auta mají kvůli EU zmizet z nabídek. Přesně to se ale stane a šéf VW vám vysvětlí, proč.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít

22.1.2019 | Petr Prokopec

Uvážíme-li snahy Evropské unie o maximální efektivitu dopravy, je až absurdní, že malá, lehká a úsporná auta mají kvůli EU zmizet z nabídek. Přesně to se ale stane a šéf VW vám vysvětlí, proč.

Prakticky celý loňský rok nás koncern VW zásoboval novinkami, které se týkají elektromobility. Žádný nový model sice Němci dosud do výroby nedostali, přesto je zjevné, že se do elektrických aut vrhli rovnýma nohama, přičemž do zbraně povolali i veškeré spřízněné značky, Škodu, Audi či Porsche nevyjímaje. Během letošního a příštího roku tedy máme očekávat příchod řady nových vozů, které se obejdou bez spalovacího ústrojí. VW Group chce díky rozmělnění nákladů srazit ceny na úroveň přijatelnou úroveň a elektrický hatchback I.D. by tak měl stát zhruba stejně jako dieselový Golf a začínat přibližně 2 000 Eur pod základním Passatem Variant.

Můžete to považovat stále za příliš mnoho, Volkswagen ale nemá na výběr. V roce 2025 chce prodávat alespoň 1 milion elektrických aut ročně, pozitiva a sociální jistoty ale poté zdaleka neočekává. Šéf koncernu Herbert Diess v rozhovoru pro Automobilwoche konstatoval, že jde spíše o nezbytné minimum, které dovolí firmě leda přežít. Bude tedy třeba provést i další kroky, které se neobejdou bez následků.

Problémem jsou cíle Evropské unie v oblasti snižování emisí CO2, které jsou daleko nejambicióznější na celém světě, a způsob jejich naplňování a vymáhání. Řeč přitom není o limitech, které začnou platit v příštím roce, ale o cílech EU pro rok 2030. V plánu je totiž snížení emisí o 37,5 procenta vůči roku 2020, kdy se počítá s maximem 95 gramů CO2 na kilometr. To jinými slovy znamená, že za dvanáct let by se výrobci měli dostat na méně než 60 g CO2/km, což je ekvivalent 2,6litrové spotřeby u benzinových motorů a 2,2litrové u dieselových. Něco takového je ale v reálném světě nemožné a laboratorní testy už rovněž nelze ohýbat tak, jako dříve.

Onen 1 milion elektromobilů ročně, tedy vozů produkujících podle EU nulové emise (realita pro Brusel není podstatná), pak automobilce o velikosti VW ke splnění limitů stačit nebude. Koncern prodá ročně v Evropě skoro 4 miliony aut, z nichž prakticky všechna produkují více než 100 gramů CO2 na kilometr - průměr za rok 2017 činil 122 g/km. Kdyby tedy jednu čtvrtinu všech prodaných vozů představovala auta s nulovými emisemi (a nikdo neříká, že celý milion elektromobilů bude prodán jen v Evropě...), jsme na 92 gramech. Limit pro příští rok by tedy sice splněn byl (ten individuální pro VW je nastaven a 96 g CO2/km), nicméně od toho pro rok 2030 jsme na hony vzdáleny.

Diess tedy uvedl, že nás čeká mnohem větší elektrifikace, než s jakou bylo počítáno. Jak moc velká? Aby splněn byl onen limit, bude dle Diesse potřeba, aby rovná polovina produkce VW Group již neměla spalovací ústrojí. To sebou ovšem přinese nemalé problémy, a nikoliv jen pro samotný Volkswagen. „Spáleno bude o 50 procent méně paliva, nicméně zároveň budeme potřebovat také o 50 procent méně komponentů. A to nevyhnutelně vyústí v propouštění u dodavatelů komponentů,“ varuje Diess a mluví i o podobných krocích na straně VW. Přijdou ale také další negativní důsledky.

Končit totiž budou také některé modely a pokud by někdo racionálně očekával, že to budou ty velké a „užrané”, mýlil by se. Vše vychází z toho, že EU považuje každou elektrickou spotřebu za nulovou, což jasně favorizuje větší auta. Ta pro výrobce pořád znamenají nulové emise do statistik, zároveň ale dávají mnohem větší prostor pro absorpci vyšších nákladů spojených zejména s drahými akumulátory. A protože elektrifikace či hybridizace se bude muset podle Diesse za nastavených podmínek dotknout všech obchodních tříd, malá auta zabije.

Například náklady na „zezelenání“ Volkswagenu up! mají činit až 3 500 Eur (cca 89 500 Kč), tedy třetinu stávající prodejní ceny. Ve své domovině by tedy prcek z Wolfsburgu startoval na 14 000 eurech (360 000 Kč), čímž by se s ohledem na množství muziky, které nabízí, stal neprodejným. „Je mrtvý,” řekl bez okolků Diess a v podobném smyslu se vyjádřil i na adresu o kus většího Pola. A velký otazník se podle něj vznáší nad veškerými menšími auty konkurence, jejich trh mají nová pravidla EU zcela zdecimovat.

Šéf koncernu říká, že výrobci mají šanci se v segmentu malých aut dostat na startovní sumu zhruba na 16 tisíc Eur (409 200 Kč), což lidé akceptovat nebudou. V případě hatchbacku I.D. pak sice půjde o takřka dvojnásobek (30 000 Eur/767 200 Kč), nicméně vnitřní prostor a použitelnost srovnatelná s dnešním VW Passat to prý má vyvážit.

Dá se tedy počítat s tím, že trh se v příštích letech radikálně změní, přičemž pro část lidí se nová auta stanou jednoduše nedostupná resp. investice do nich neospravedlnitelná. I proto mnoho firem vidí nadějnou budoucnost v jejich sdílení, tedy v carsharingu, který by zaskočil zejména za zničený trh malých aut. S tím koneckonců počítá jak Volkswagen, tak třeba i Škoda. Nepříjemnosti se tedy ve výsledku nevalí ani tak na koncern, jako na samotné zákazníky, kteří jsou dnes zvyklí používat pro každodenní dojíždění do práce malá auta. Taková si od určité chvíle prostě nekoupí a jedinou ekonomicky přijatelnou alternativou bude sdílet jeden vůz s mnoha dalšími lidmi.

Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 1 - VW up GTI 2017 predprodukcni 01Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 2 - VW up GTI 2017 predprodukcni 02
Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 3 - VW up GTI 2017 predprodukcni 03Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 4 - VW up GTI 2017 predprodukcni 04Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 5 - VW up GTI 2017 predprodukcni 05Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 6 - VW up GTI 2017 predprodukcni 06Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 7 - VW up GTI 2017 predprodukcni 07
Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 8 - VW up GTI 2017 predprodukcni 08Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 9 - VW up GTI 2017 predprodukcni 09Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 10 - VW up GTI 2017 predprodukcni 10
Kvůo stále přísnějším emisním limitům jsou dle šéfa Volkswagenu už teď mrtvé nejen vozy jako up!...

Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 11 - VW Polo 2017 prvni oficialni sada 46Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 12 - VW Polo 2017 prvni oficialni sada 47Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 13 - VW Polo 2017 prvni oficialni sada 48Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 14 - VW Polo 2017 prvni oficialni sada 49Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 15 - VW Polo 2017 prvni oficialni sada 50Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 16 - VW Polo 2017 prvni oficialni sada 51Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 17 - VW Polo 2017 prvni oficialni sada 52Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 18 - VW Polo 2017 prvni oficialni sada 53Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 19 - VW Polo 2017 prvni oficialni sada 54Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 20 - VW Polo 2017 prvni oficialni sada 55Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 21 - VW Polo 2017 prvni oficialni sada 56Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 22 - VW Polo 2017 prvni oficialni sada 57Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 23 - VW Polo 2017 prvni oficialni sada 58Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 24 - VW Polo 2017 prvni oficialni sada 59Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 25 - VW Polo 2017 prvni oficialni sada 60Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 26 - VW Polo 2017 prvni oficialni sada 61Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 27 - VW Polo 2017 prvni oficialni sada 62Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 28 - VW Polo 2017 prvni oficialni sada 63
...ale i Polo

Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 29 - VW I.D. Concept 2016 nova sada 12Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 30 - VW I.D. Concept 2016 nova sada 13Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 31 - VW I.D. Concept 2016 nova sada 14Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 32 - VW I.D. Concept 2016 nova sada 15Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 33 - VW I.D. Concept 2016 nova sada 16Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 34 - VW I.D. Concept 2016 nova sada 17Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 35 - VW I.D. Concept 2016 nova sada 18Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 36 - VW I.D. Concept 2016 nova sada 19Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 37 - VW I.D. Concept 2016 nova sada 20Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 38 - VW I.D. Concept 2016 nova sada 21Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 39 - VW I.D. Concept 2016 nova sada 22Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 40 - VW I.D. Concept 2016 nova sada 23Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 41 - VW I.D. Concept 2016 nova sada 24Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 42 - VW I.D. Concept 2016 nova sada 25Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 43 - VW I.D. Concept 2016 nova sada 26Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 44 - VW I.D. Concept 2016 nova sada 27Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 45 - VW I.D. Concept 2016 nova sada 28Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 46 - VW I.D. Concept 2016 nova sada 29Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 47 - VW I.D. Concept 2016 nova sada 30Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 48 - VW I.D. Concept 2016 nova sada 38Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 49 - VW I.D. Concept 2016 nova sada 43Oba nejmenší VW jsou mrtvé, říká šéf automobilky. Pravidla EU jim nedovolí žít - 50 - VW I.D. Concept 2016 nova sada 44
Důraz bude místo toho kladen na elektromobily, jenž mají kvůli splnění cílů pro rok 2030 tvořit rovnou polovinu koncernové produkce

Zdroj: Automobilwoche

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama