Odvážné elektrické plány Maserati se hroutí. Dva modely byly odloženy, vývoj třetího zastaven, dodáno nebylo jediné auto

Podle svých vlastních plánů měla italská automobilka již loni nabízet hned čtyři elektrické modely a další měl být na cestě. Nakonec si ale od ní neodvezl nikdo ani jedno takové auto, letos se má začít prodávat jeden model a vývoj elektrického Quattroporte byl zastaven.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Odvážné elektrické plány Maserati se hroutí. Dva modely byly odloženy, vývoj třetího zastaven, dodáno nebylo jediné auto

19.1.2024 | Petr Prokopec

Odvážné elektrické plány Maserati se hroutí. Dva modely byly odloženy, vývoj třetího zastaven, dodáno nebylo jediné auto

/

Foto: Maserati

Podle svých vlastních plánů měla italská automobilka již loni nabízet hned čtyři elektrické modely a další měl být na cestě. Nakonec si ale od ní neodvezl nikdo ani jedno takové auto, letos se má začít prodávat jeden model a vývoj elektrického Quattroporte byl zastaven.

Maserati patří mezi automobilky, které chtěly zezelenat dřív, než jim to teoreticky mohlo být nařízeno. Italové tak už před léty oznámili, že v jejich nabídce od roku 2030 nenajdeme jediný spalovací vůz. A aby svým slovům dodali patřičnou váhu, vstoupili předloni do šampionátu Formule E. Během úvodních závodů pak navíc ohlásili svou elektrickou ofenzivu. Ta měla proběhnout velmi rychle, neboť už v roce 2023 se na trh měly dostat modely GranTurismo Folgore, GranCabrio Folgore, Quattroporte Folgore a Grecale Folgore.

Označení Folgore je - uhodli jste - spojeno právě s bateriovým pohonem, který tak mělo nafasovat kompletně celé portfolio značky s výjimkou většího SUV Levante a supersportovního MC20. Jenže když se na nabídku automobilky podíváte dnes (a raději připomínáme, že se už chvíli píše rok 2024), zjistíte, že jediným elektromobilem v ní je GranTurismo Folgore. Tento vůz je tedy možné aspoň formálně objednávat, nedostal ho ale nikdo a hned tak ho ani nedostane - dodávky prvních exemplářů se mají uskutečnit někdy letos v létě.

Původně ohlášené horečnaté tempo je tak minulostí a plány italského trojzubce se dál hroutí. Na prezentaci elektrického GranCabria a Grecale totiž nemá dojít dřív než později v letošním roce, konkrétní termín však zatím nebyl upřesněn. A ať už půjde o jakékoli datum, letošní zahájení faktických prodejů je téměř vyloučené.

Ještě hůř je na tom elektrický sedan Quattroporte, jehož vývoj měl být úplně zastaven. Podle informací Auto News automobilka dospěla k názoru, že za stávajících podmínek by pro ni elektromobil byl značně ztrátový. Proto tlačí na dodavatele, aby cenu nasmlouvaných komponentů snížili o 6 procent. S podobným požadavkem Maserati mělo přijít i loni. A když vezmeme v potaz použitou techniku, může být situace automobilky celkově nevalná.

Italové totiž u všech elektrických vozů počítají s víceméně toutéž technikou, jen trochu jinak naladěnou. Zatímco tedy GranTurismo Folgore disponuje třemi motory, jenž produkují 761 koní, v případě kabrioletu by stejný pohon měl dávat 755 koní. Quattroporte pak mělo zamířit na firemní vrchol, aby zvládlo soupeřit s Teslou Model S Plaid. U jeho nejvýkonnější verze se tak mluvilo dokonce o 1 000 koních, zahanbit by se ale pochopitelně nenechaly ani ty níže položené.

Co z toho ale nakonec bude, je otázkou. Trhliny v původních plánech jsou totiž poměrně velké, načež aktuálně asi již nikdo nevěří tomu, že by příští rok mohlo dorazit také Levante Folgore. I v jeho případě pak mají být použity tři elektromotory, jen naladěné na ještě nižší výkon než u GranCabria. Grecale Folgore pak má disponovat pouze dvěma jednotkami, jenž souhrnně nabídnou 566 koní. Spárovány přitom budou s baterií o kapacitě 105 kWh, což je na tak velká a těžká auta s tak vysokým výkonem velmi málo (ekvivalent cca 27litrové nádrže nafty).

Laboratorní výpočty při šnečím tempu pochopitelně počítají s relativně vysokými dojezdy na nabití (okolo 500 km), reálně ale bude třeba očekávat mnohem mnohem méně, což je velmi pravděpodobně další z důvodů, proč si zatím auta nemohl nikdo mimo automobilku ani pořádně vyzkoušet.


Odvážné elektrické plány Maserati se hroutí. Dva modely byly odloženy, vývoj třetího zastaven, dodáno nebylo jediné auto - 1 - Maserati GranTurismo Folgore a Grecale Folgore 2024 01Odvážné elektrické plány Maserati se hroutí. Dva modely byly odloženy, vývoj třetího zastaven, dodáno nebylo jediné auto - 2 - Maserati GranTurismo Folgore a Grecale Folgore 2024 02Odvážné elektrické plány Maserati se hroutí. Dva modely byly odloženy, vývoj třetího zastaven, dodáno nebylo jediné auto - 3 - Maserati GranTurismo Folgore a Grecale Folgore 2024 03Odvážné elektrické plány Maserati se hroutí. Dva modely byly odloženy, vývoj třetího zastaven, dodáno nebylo jediné auto - 4 - Maserati GranTurismo Folgore a Grecale Folgore 2024 04Odvážné elektrické plány Maserati se hroutí. Dva modely byly odloženy, vývoj třetího zastaven, dodáno nebylo jediné auto - 5 - Maserati GranTurismo Folgore a Grecale Folgore 2024 05Odvážné elektrické plány Maserati se hroutí. Dva modely byly odloženy, vývoj třetího zastaven, dodáno nebylo jediné auto - 6 - Maserati GranTurismo Folgore a Grecale Folgore 2024 06Odvážné elektrické plány Maserati se hroutí. Dva modely byly odloženy, vývoj třetího zastaven, dodáno nebylo jediné auto - 7 - Maserati GranTurismo Folgore a Grecale Folgore 2024 07Odvážné elektrické plány Maserati se hroutí. Dva modely byly odloženy, vývoj třetího zastaven, dodáno nebylo jediné auto - 8 - Maserati GranTurismo Folgore a Grecale Folgore 2024 08Odvážné elektrické plány Maserati se hroutí. Dva modely byly odloženy, vývoj třetího zastaven, dodáno nebylo jediné auto - 9 - Maserati GranTurismo Folgore a Grecale Folgore 2024 09
GranTurismo Folgore a Grecale Folgore vypadají pohledně. Oba vozy ale měly již loni dorazit k zákazníkům a příchod obou byl odložen. V případě vrcholného elektrického sedanu pak byl vývoj zastaven ještě před jeho odhalením. Foto: Maserati

Zdroj: Auto News

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.