Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
USA jsou dál jiný svět, pick-upy jsou tam dnes obrovský hit i přes raketový růst cen
20.12.2019 | Petr Prokopec
Konec jejich popularity jim byl věštěn už mnohokrát, realita je ale taková, že i na konci roku 2019 platí za absolutní hit, který z piedestalu nesestřeluje ani rychlý růst cen.
Ve světě aut existuje jen jedna věc, na kterou si lze s jistotou vsadit. Nová studie společnosti JATO Dynamics potvrzuje, že zatímco se popularita různých kategorií zásadně mění, pick-upy jsou ve velké části světa absolutními stálicemi. Podle JATO se podíl SUV na celkových amerických registracích vzrostl z 27,3 procenta v roce 2010 na 46,8 procenta v letošním roce, nicméně jejich cena za dané období v průměru vzrostla „pouze“ o 16,4 procenta. V případě pick-upů tu však máme posun o více než třetinu. Souběžně s tím se navíc zvýšily i jejich prodeje, firemní kasy tak plní bez jediného klopýtnutí.
Za posledních 10 let se pick-upy na celkových globálních registracích podílí jen 3,7 procenty, což není zrovna oslňující číslo. Nicméně pokud zůstaneme pouze v zámoří, rázem tu máme mnohem zajímavější data. Jen ve Státech pick-upy v uplynulé dekádě tvořily 14,6 % prodaných aut, v Kanadě pak jejich obliba vyšplhala dokonce na 18,2 %. Zájem navíc dále roste, jak dokazuje pohled na letošní prodeje v USA, kde pick-upy mají na kontě 16,8% podíl na veškerých registracích.
Nadmíru zajímavá je situace u Fordu F-150, který je už přes 40 let nejprodávanějším vozem Ameriky. Od roku 2010 do letoška má na kontě 5,2 miliónu registrací, sám o sobě by tak snadno mohl čelit i mnoha automobilkám s celých jejich portfoliem a celosvětovým odbytem. V rámci historických tabulek by se zařadil mezi Kiu a Subaru, jenž mají za uplynulou dekádu na kontě 5,4 a 4,9 milionu prodaných aut. Tady ale zůstáváme pouze ve Spojených státech, celosvětově by situace již dopadla v neprospěch Fordu.
Na druhou stranu, síla pick-upů je natolik enormní, že si skutečně mohou vyšlápnout i na mnohé země. Jejich kumulované prodeje od roku 2010 jsou vyšší než v celém Rusku (19,1 milionu aut), Kanadě (17,8 milionu aut) nebo Itálii (17 milionů aut). A jak jsme naznačili již výše, jejich průměrná cena soustavně narůstá, letos tak dosáhla 44 039 dolarů (cca 1,12 mil. Kč), což je o 35,1 procenta vyšší suma než v roce 2010. U pick-upů tak došlo k více než dvojnásobnému růstu cen než u SUV.
Dáno je to tím, že se začíná navyšovat jejich standardní výbava, která nově zahrnuje větší množství luxusních prvků. Letos tak kupříkladu 18 procent pick-upů disponovalo prémiovým audio systémem od značek Bose, Sony či Harman Kardon, zatímco před deseti lety to bylo pouze 5,1 procenta. A koženým čalouněním disponovalo dokonce 27,3 procenta prodaných vozů, zatímco ještě před dekádou to bylo 17,8 procenta.
Zajímavé pak je, že navzdory tlaku úřadů na downsizing u pick-upů na přílišné snižování objemu pohonných jednotek nedošlo. Průměrný objem motorů za oněch deset let poklesl z 5 litrů na 4,9 litru. Agregáty jsou však mnohem efektivnější, neboť aktuálně se mohou v průměru pochlubit 13,2litrovou spotřebou namísto někdejší 16,1litrové. Vzrostla pak i nosnost korby, a to z 827 na 992 kilogramů.
Suma sumárum, současné pick-upy jsou praktičtější i luxusnější, a to zjevně Američanům vyhovuje. Proto neváhají a jsou ochotni sáhnout do kapes o poznání hlouběji než před deseti lety. Vlastně tak nepřekvapí, že Ford letos představil model F-350 Limited, kterému kromě 6,7litrového motoru dodal také masážní sedadla potažená jemnou kůží či audio Bang & Olufsen a rázem tak stvořil nejdražší pick-up Ameriky.


Zájem o pick-upy v Americe roste, stejně jako jejich cena
Ford F-150 není jen nejprodávanějším vozem USA, překonat dokáže i mnohé značky s celým jejich portfoliemu
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
Rýsuje se nový šéf Volkswagenu, který by mohl firmu zachránit. Teď už s VW dokonce jezdí, ač je to miliardář
dnesNadšenec koupil od starší dámy 15 let neježděný Golf v naprosto nechutném stavu, byl plný plísně. Podívejte se, co se z něj vyklubalo
28.5.2025Fernando Alonso se po trati GP Monaka prohnal v tisícikoňovém silničním Astonu, zabodoval tak víc než v samotné Velké ceně
26.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Toprak pojede MotoGP s Pramac Yamahou 15:00
- Salač si vyzkoušel nový povrch Masarykova okruhu 11:38
- Co nového v prostřední kubatuře včera 20:44
- Změny u Yamahy ve WorldSBK a WorldSSP včera 17:54
- Těžké zranění Lucy Mariniho včera 12:00
Nejčtenější články
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025Jeden z největších dodavatelů automobilek potvrdil návrat ke spalovacím motorům, své nové řešení brzy nabídne všem
30.4.2025Dacia stoupá stále výš. Jedno nové auto dnes v Rumunsku vyrobí každých 55 sekund, dosáhla historického milníku
1.5.2025VW poznává „kouzlo” prodeje elektromobilů. Čím víc jich prodá, tím víc prodělá, sám to přiznává
1.5.2025Nový Mercedes CLA působí v základu až ostudně lacině, i když stojí o statisíce víc. Uvnitř přišel o třetinu displejů
1.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva