Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Podívejte se, jak teď Ford testuje odolnost sedadel svých aut. Mají vydržet 10 let nová
9.1.2019 | Petr Prokopec
Při vývoji aut nemůžete čekat, až jejich výdrž ověří zub času. Zátěž, které musí roky odolávat odolat, je tak nezbytné nasimulovat během zlomku času. Takto na to jde Ford v případě sedadel.
Pot a jeho odér nejspíše nikdo z nás nechová ve velké lásce. Nicméně kdybychom se nepotili, dlouho bychom nepřežili. Pot slouží ke zvlhčování i ochraně povrchu těla, navyšuje obranné schopnosti kůže a zároveň slouží k odvádění nežádoucích a škodlivých látek. Řízen je nervovou soustavou a hormonálním systémem, díky čemuž k pocení není potřeba jen velké horko či nadměrná zátěž, ale třeba i stres či silná emoce.
Dle vědců přitom průměrný člověk i v klidovém stavu vyprodukuje až jeden litr potu denně. To ovšem nic není proti momentům, kdy se věnuje třeba cvičení - v té chvíli množství vypocených tekutin roste až na 1,4 litru za hodinu. Proč o tom ale hovoříme? Nikoliv proto, abychom vás již dopředu připravovali na krušné chvilky v městské hromadné dopravě, ale spíše s ohledem na téma nám velmi blízké. S potem se totiž nemusí vyrovnat jen váš čich a tričko nebo košile, ale také sedadlo automobilu.
Lze samozřejmě namítnout, že dnes již není neobvyklé nejen vyhřívání sedadel, ale také jejich chlazení, jenž daný problém do jisté míry eliminuje. Nicméně i tak je třeba počítat s tím, že čalounění se postupně začne opotřebovávat. A pokud není kožené, ale pouze látkové, mohou na něm právě vlivem potu vzniknout i nevzhledné skvrny. Je pak více než logické, že takový interiér nebude zrovna pohostinným místem.
Momentálně a snad ani nikdy v budoucnu nebude existovat rozumný způsob, jak tomuto stavu zabránit. Jinak však lze následky pocení pouze redukovat, a to třeba speciálními potahy sedadel. Cokoli podobného ale beztak bude nutné pravidelně čistit, jinak jste se v podstatě jen schovali před deštěm pod okap.
Problémem pocení však nejsou jen ony skvrny či zápach, soustavný přísun vlhkosti se totiž podílí i na konstantním poškozování sedadel, které je též nežádoucí. Aby jej Ford minimalizoval, přišel se speciálním zařízením, kterému říká „Robozadek“. Jeho princip vychází z již existujících simulací, které jsou zaměřeny na nastupování a vystupování cestujících. Právě přehazování noh přes hrany sedadel totiž vede k největšímu poničení.
Modrý ovál tento způsob testování kvality sedadel dotáhl až do nejzazšího konce, automatické robotické zařízení Kukla totiž osadil polštářem, do kterého bylo napuštěno 450 mililitrů vody a jenž byl zahřát na 36 stupňů Celsia. „Robozadek“ pak následně během pouhých tří dnů usedne do sedadla 7 500krát, čímž je simulována dekáda používání. Dle standardů Fordu sedadlo i poté musí vypadat jako nové.
Toto zařízení samozřejmě následky pocení v autě samo o sobě neřeší, vývojářům ale nejlépe ukáže problémy, které se během pozdějšího používání mohou vyskytnout a které by měli vyřešit. Automobilka sedadla otestovaná „Robozadkem“ poprvé představila v nové generaci Fiesty a nyní by jimi měla osadit všechna nová auta přicházející na Starý kontinent. Nakolik to ale spraví její pošramocenou pověst, není jisté.






Člověk v klidovém režimu vyprodukuje litr potu denně, při cvičení se však tato míra zvyušuje na 1,4 litru za hodinu. Aby měl přitom Ford jistotu, že se s takovým náporem vypořádají sedačky, používá k jejich testování speciální „Robozadek“
Bleskovky
Další novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
včeraEvropská verze levného amerického Ferrari si vyšlápla na jedno z vrcholných Porsche, výsledek je hořkosladký
13.10.2025Jízdu jinak krásného nového Renaultu 5 Turbo lidé zesměšňují. Ukazuje, co je hodně špatně na ostrých elektrických autech
12.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vespa koncept store Miláno: The Empty Space 08:00
- Pol Espargaro za Viňalese 13.10.2025
- Schrötterův odchod z WRP Ducati 13.10.2025
- Michele Pirro nahradí Marca Marqueze při GP Austrálie 13.10.2025
- Honda CB1000F 2026: nekapotované retro 13.10.2025
Nejnovější články
Automobilka odmítla prodat zákazníkovi baterii, aby si ji vyměnil sám. Musel kvůli tomu do servisu, na fakturu jen valí oči
před hodinouNejnovější Mercedes vypadá konečně dobře, přesto odhaluje hlubší problém designu automobilky
před 2 hodinamiNová Honda Prelude se tváří jako sporťák, první testy ale ukazují, že je zoufale pomalá. Tohle nebude fungovat
před 4 hodinamiKolaps elektrických plánů GM si vybírá krutou daň. Firma kvůli nezájmu odepsala 33 miliard, varuje před dalšími ztrátami
před 5 hodinamiNěmci obnoví dotace na elektrická auta. Tentokrát tak, že si je vychytralí budou moci „koupit” úplně zadarmo
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva