Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Poprvé jsme si osahali španělskou Škodu Kodiaq. Jak si stojí proti „originálu”?
19.9.2018 | Petr Prokopec
Existuje jen pramálo věcí, které zatím nevíme o novince, která vám v lecčem může být povědomá. Nový Seat Tarraco je jakousi španělskou Škodou Kodiaq - co nabízí ve srovnání s ní?
Světová premiéra v pořadí třetího SUV značky Seat proběhla stylově v bývalé býčí aréně katalánské Tarragony. U toho jsme nemohli chybět a vůbec poprvé jsme si tak osahali vůz, který nabídne prostor až sedmi pasažérům a s Českou republikou má společného více, než se na první pohled může zdát.
Než ovšem přistoupíme k samotné novince a její technice, je třeba trochu nastínit zázemí, ze kterého vzešla. Šéf značky Luca De Meo během představení zavzpomínal na Olympijské hry v Barceloně, které se konaly v roce 1992 a během nichž španělský tým vodního póla prohrál o jednu branku s Italy. O čtyři roky později v Atlantě však již byl zlatý, za čímž stála kolektivní spolupráce a tvrdý trénink. K tomu samému mělo během uplynulých let dojít také v Martorellu.
Seat byl po dlouhou dobu černou ovcí koncernu VW a častokrát se dokonce mluvilo o jeho prodeji. Nyní je však úspěšnou firmou, která se může chlubit dvouciferným nárůstem prodejů. Nový plán proto počítá s výrobou 2,8 milionu vozů do roku 2025, přičemž k jeho naplnění má přispět i zcela nové SUV Tarraco. Jeho úkolem je rozšířit řady zákazníků o rodinné typy a právě z toho důvodu bude na výběr pětice či sedm sedadel.
Pokud vám už samotné vnitřní uspořádání něco připomíná, vězte, že jde o koncernového sourozence Škody Kodiaq, se kterou má mnoho společného i Volkswagen Tiguan Alltrack. Vůz byl sice navržen a vyvinut v Barcelově, nicméně stejně jako české a německé SUV používá platformu MQB-A a další shodné technické prvky. Vyráběn navíc bude bude, stejně jako Tiguan, ve výrobním závodu v německém Wolfsburgu. Do prodeje zamíří až na počátku příštího roku, již nyní však známe nástřel cen. Ty ovšem probereme později, nejprve se podíváme na to, co za své peníze dostanete.
S ohledem na velkou příbuznost s již prodávanými vozy vás uvnitř asi velké překvapení čekat nebude, změnami prošly víceméně jen detaily. Specifická je hlavně střední část palubní desky, kde jsou jinak vyvedeny výdechy klimatizace a displej multimediálního systému. Jeho velikost se však již oproti sourozencům neliší, i nadále je tedy možné počítat s osmi palci. Na rozdíl od Škody ale není zasazen do palubky, stojí nad ní.
Tarraco kromě toho počítá s 10,25palocovým digitálním štítem, stejně jako mnoha asistenčními systémy. Standardem je monitoring jízdy ve zvoleném pruhu či přednárazový bezpečnostní systém včetně autonomních brzd a detekce chodců či cyklistů. Na přání je pak možné sáhnout po monitoringu aut ve slepém úhlu, adaptivním tempomatu či adaptivním podvozku DCC, který umožní řidiči nastavit odpružení dle vlastních představ.
Přesunout se můžeme k vnějšímu designu, jenž slavnostně představil Matthias Rabe, firemní šéfdesignér. Ten uvedl, že Tarraco působí sportovnějším dojmem než sourozenci, za čímž stojí hlavně výrazně kupředu profilovaná čelní masa. Velké SUV je vůbec prvním vozem značky, na který byl použit nový designový jazyk, ve stejném stylu ale dorazí i příští generace Seatu Leon či chystané stylové SUV-kupé.
Přídí dominuje maska, stejně jako agresivně laděný přední nárazník, zapuštěné světlomety se poněkud ztrácí. Pro zákazníky ovšem bude podstatné, že LEDkami jsou u obou nabízených linií Xcellence a Style osazeny již standardně. Doplní je pak svěží design litých kol (během představení došlo na 20palcové ráfky Superme Matte) či paleta barev složená z osmi odstínů.
Jen na sportovně smýšlející zákazníky se ovšem španělská novinka nezaměřuje, ostatně již v úvodu jsme zmiňovali rodiny. Ty mohou počítat se zavazadelníkem o objemu 760 litrů v případě pětimístné verze, sedmimístná osazená lepicí sadou nabídne o šedesát méně (při sklopení třetí řady sedadel). Pokud dojde i ke sklopení druhé řady, rozroste se celková kapacita na 1 775 l.
Výše zmíněný objem je opravu působivý, Kodiaq přesto se svými 2 005 litry u sedmimístného provedení zůstává nepřekonán. To je poněkud překvapivé, neboť Tarraco jej se svými 4 735 milimetry na délku přerostlo o takřka čtyři centimetry. Na druhé straně je však při výšce 1 658 mm o dva centimetry nižší. Více parametrů Seat zatím k dispozici nedal.
Zamíříme proto na druhý konec vozu, do motorového prostoru. Zde budou zpočátku k dispozici dva benzinové a dva dieselové motory. Základ počítá se čtyřválcem 1,5 TSI Evo, 150 koňmi, šestistupňovým manuálem a pohonem předních kol, přičemž k mání bude zhruba za tři čtvrtě milionu korun. Na upřesnění sumy ale ještě dojde v příštích měsících.
Dále dorazí 2,0 TSI se 190 koňmi, pohonem všech kol a automatem, stejně jako dvoulitrový diesel naladěný na 150 a 190 koní. Slabší provedení standardně sáhne po přední nápravě a manuálu, dvouspojkovou převodovku DSG a systém 4x4 půjde doobjednat. U výkonnější verze oboje je již v základu.
Kromě těchto motorizací dorazí také Tarraco PHEV, tedy plug-in hybridní verze, která počítá s 230 koňmi, 400 Nm točivého momentu a minimálně 50kilometrovým dojezdem čistě na elektřinu. Potenciální klientela se však bude muset obrnit trpělivostí, neboť toto provedení bude k mání až o rok později. A pod milion korun jistě nepůjde.
Živé fotografie nového Seatu Tarraco
Další zajímavé články:
Bleskovky
- Řidič Porsche uháněl až 215 km/h za autem s majáky, policisty zkusil obměkčit prstenem
před 6 hodinami - Řidič Audi v horách tvrdě poznal, že pohon všech kol quattro není všemocný
dnes - Policie teď dokáže změřit rychlost auta až ze vzdálenosti 1 km, touto hračkou
včera - Někdo si postavil falešné nejlepší Ferrari z plechu, nebojí se s ním vyrazit do ulic
20.2.2019 - Zloděj použil svou nejlepší schopnost k tomu, aby zachránil dítě uvězněné v autě
20.2.2019
Nejnovější články
- Nejlepší auta pro rok 2019 podle CR: Šest statečných a jeden odpadlík
před 2 hodinami - Nadšenci zkusili oživit 44 let odstavené auto s motorem V8 s minimem nových dílů
před 4 hodinami - Test odhalil, z jakých SUV by chodci měli mít strach. Některá kvůli nim vůbec nebrzdí
před 5 hodinami (1) - Řidič Porsche uháněl až 215 km/h za autem s majáky, policisty zkusil obměkčit prstenem
před 6 hodinami - Top Gear srovnal dva nejrychlejší sedany světa. Je to šaškárna, křičí fandové
před 7 hodinami - Nové Hyundai Santa Fe neporáží Škodu Kodiaq jen technikou, ale i prostorem
před 11 hodinami - Rusové do detailu ukázali motory, kterými obešli sankce Západu, jde o výsměch
dnes - Po léta daleko nejlevnější auto světa používá spoustu komických řešení
dnes - Designér vysvětlil, proč mají snad všechna moderní auta u hrany blatníků plochý lem
dnes - Bělorusové odhalili nejsilnější tahač tanků na světě, je to mimořádně schopné monstrum
dnes
Nové na MotoForum.cz
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- audi a3 , spojka? prevodovka? 19:43 - speedo
- IT poradna 19:35 - martinecko
- Volkswagen obecne 19:18 - řidičBOB
- Původně to měla být MX5 ND, nakonec to je GT86 18:45 - Hanz
- BMW Divize 18:25 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 15:37 - ctrl_j
- Rychlodotazy 13:27 - Kavis
- Elektromobily a vse kolem nich 13:02 - Marek1104
- Autorádio 12:54 - Marek1104
- Výměna oleje 12:45 - Marek1104
Autobazar
Peugeot 206 1.4
r.v. 2006
75 000,- KčCitroen C5 1.6 HDi
r.v. 2005
75 000,- KčŠkoda Fabia 1.2 TSI
r.v. 2014
170 000,- KčŠkoda Octavia 1.0 TSI
r.v. 2018
350 000,- KčVW Passat 2.0 TDI
r.v. 2016
530 000,- KčVW Golf 1.4 16V
r.v. 2004
116 000,- KčŠkoda Octavia 1.6 TDI
r.v. 2014
210 000,- KčŠkoda Fabia 1.0 TSI
r.v. 2018
310 000,- Kč