Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Porsche otáčí běh dějin, ve velkém vrací do hry objemné motory bez turba
9.7.2019 | Petr Prokopec
Obecně se má za to, že dostat dnes na trh nový motor bez turba je ve větším měřítku nemožné. Porsche atmosféry okrajově nabízí, jeho poslední nový motor nabídku rozšíří.
Nová Porsche Cayman GT4 a Boxster Spyder jsme vám představili docela nedávno. O pohon obou z nich se stará atmosférický čtyřlitrový šestiválec, jehož objem i koncepce vytváří dojem, že jde o agregát, kterým se dosud objevoval v modelech 911 GT3 a GT3 RS. Jenže realita je docela jiná a mnohem zajímavější. Pro zmíněnou dvojici vozů automobilka z Zuffenhausenu vyvinula úplně nový agregát, který je založen na přeplňovaných třílitrech a nikoliv na slavném Mezgerově boxeru.
Jak ovšem kolegům z Car Throttle potvrdil Andreas Preuninger, šéf divize vozů GT, slovo „založen“ je třeba dát minimálně do dvojitých uvozovek. „Ve skutečnosti je to zcela nový motor - pochází z rodiny 9A2 a má přídomek Evo. Dostal novou klikovou skříň, novou hlavu válců, nové písty, novou hřídel, nové ojnice.“ To rozhodně není malý objem novinek, za kterými stojí náročný vývoj. A něco takového nebude automobilka dělat jen kvůli dvojici okrajových verzí beztak relativně okrajových modelů.
„Vyvinout motor vyžaduje obrovské úsilí,“ potvrzuje danou skutečnost Preuninger. Jak ale dodává, značka atmosférickým motorům věří, dle ní jsou ideálem pro puristické vozy. „Abych byl upřímný, v budoucnu může skončit také v dalších modelech.“ Jednat by se přitom nemuselo jen o deriváty, které se prodají v pár kusech, ale i o ty verze, které Porsche prodává po tisících. Po opětovném zařazení manuální převodovky do nabídky 911 GT3 by se tak jednalo o další velký návrat.
Je samozřejmě otázkou, jak dlouho Porsche udrží kvůli stále přísnějším emisním limitům atmosférický motor 9A2 Evo v nabídce, minimálně po nejbližší léta však fanoušci mohou zůstat v klidu - normu Euro 6d-TEMP agregát plní. Pohonná jednotka navíc i přes příchod nových komponentů může být montována na stejné lince jako zbytek rodiny přeplňovaných motorů. Jako taková je tedy daleko levnější než atmosféry, který byly dosud užíván u modelů 911 GT.
Právě snaha o redukci nákladů a tedy možnost širšího nasazení je důvodem, proč Porsche nový agregát vyvinulo. S masovou výrobou je totiž spojena i skutečnost, že zapotřebí nejsou exotické materiály. „Nepotřebujete titanové ojnice, pokud máte auto se 420 koňmi,“ osvětluje koncepci motoru Preuninger. Mimo to šéf vývoje připomíná, že Cayman a Boxster mají motor uprostřed - pokud by tedy byl použit motor z 911, bylo by třeba jej otočit, což je záludné.
Ať už jsou ale důvody jakékoliv, Preuningerova slova znamenají jediné - Porsche s atmosférickými motory skutečně nekončí a v roce 2019 pustilo do prodeje prakticky nový agregát, do kterého muselo výrazně investovat. Dá se tedy očekávat, že automobilka z Zuffenhausenu bude oslovovat puristické řidiče více než doposud. Rozhodně však nepočítejte s tím, že i přes onu redukci výrobních nákladů a širší dostupnost u toho budou nízké pořizovací ceny, to Porsche jistě neplánuje...







Porsche 718 Boxster Spyder...







...a 718 Cayman GT4 jsou prvními, ale rozhodně ne posledními vozy značky, které se dočkaly nového atmosférického motoru
Zdroj: Car Throttle
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 4 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 46 minutami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 2 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 3 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 4 hodinami
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 13:02 - Stepan
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
