Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Porsche otáčí běh dějin, ve velkém vrací do hry objemné motory bez turba
9.7.2019 | Petr Prokopec
Obecně se má za to, že dostat dnes na trh nový motor bez turba je ve větším měřítku nemožné. Porsche atmosféry okrajově nabízí, jeho poslední nový motor nabídku rozšíří.
Nová Porsche Cayman GT4 a Boxster Spyder jsme vám představili docela nedávno. O pohon obou z nich se stará atmosférický čtyřlitrový šestiválec, jehož objem i koncepce vytváří dojem, že jde o agregát, kterým se dosud objevoval v modelech 911 GT3 a GT3 RS. Jenže realita je docela jiná a mnohem zajímavější. Pro zmíněnou dvojici vozů automobilka z Zuffenhausenu vyvinula úplně nový agregát, který je založen na přeplňovaných třílitrech a nikoliv na slavném Mezgerově boxeru.
Jak ovšem kolegům z Car Throttle potvrdil Andreas Preuninger, šéf divize vozů GT, slovo „založen“ je třeba dát minimálně do dvojitých uvozovek. „Ve skutečnosti je to zcela nový motor - pochází z rodiny 9A2 a má přídomek Evo. Dostal novou klikovou skříň, novou hlavu válců, nové písty, novou hřídel, nové ojnice.“ To rozhodně není malý objem novinek, za kterými stojí náročný vývoj. A něco takového nebude automobilka dělat jen kvůli dvojici okrajových verzí beztak relativně okrajových modelů.
„Vyvinout motor vyžaduje obrovské úsilí,“ potvrzuje danou skutečnost Preuninger. Jak ale dodává, značka atmosférickým motorům věří, dle ní jsou ideálem pro puristické vozy. „Abych byl upřímný, v budoucnu může skončit také v dalších modelech.“ Jednat by se přitom nemuselo jen o deriváty, které se prodají v pár kusech, ale i o ty verze, které Porsche prodává po tisících. Po opětovném zařazení manuální převodovky do nabídky 911 GT3 by se tak jednalo o další velký návrat.
Je samozřejmě otázkou, jak dlouho Porsche udrží kvůli stále přísnějším emisním limitům atmosférický motor 9A2 Evo v nabídce, minimálně po nejbližší léta však fanoušci mohou zůstat v klidu - normu Euro 6d-TEMP agregát plní. Pohonná jednotka navíc i přes příchod nových komponentů může být montována na stejné lince jako zbytek rodiny přeplňovaných motorů. Jako taková je tedy daleko levnější než atmosféry, který byly dosud užíván u modelů 911 GT.
Právě snaha o redukci nákladů a tedy možnost širšího nasazení je důvodem, proč Porsche nový agregát vyvinulo. S masovou výrobou je totiž spojena i skutečnost, že zapotřebí nejsou exotické materiály. „Nepotřebujete titanové ojnice, pokud máte auto se 420 koňmi,“ osvětluje koncepci motoru Preuninger. Mimo to šéf vývoje připomíná, že Cayman a Boxster mají motor uprostřed - pokud by tedy byl použit motor z 911, bylo by třeba jej otočit, což je záludné.
Ať už jsou ale důvody jakékoliv, Preuningerova slova znamenají jediné - Porsche s atmosférickými motory skutečně nekončí a v roce 2019 pustilo do prodeje prakticky nový agregát, do kterého muselo výrazně investovat. Dá se tedy očekávat, že automobilka z Zuffenhausenu bude oslovovat puristické řidiče více než doposud. Rozhodně však nepočítejte s tím, že i přes onu redukci výrobních nákladů a širší dostupnost u toho budou nízké pořizovací ceny, to Porsche jistě neplánuje...
Porsche 718 Boxster Spyder...
...a 718 Cayman GT4 jsou prvními, ale rozhodně ne posledními vozy značky, které se dočkaly nového atmosférického motoru
Zdroj: Car Throttle
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 11 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB