Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Praga R1 2013: česko-slovenský sporťák za 2,5 milionu chce i na silnice
12.12.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ videa) Praga R1 se chce stát vstupní branou do vrcholového motorsportu, nabízí karbonovou placku s dynamikou supersportu.
Sportovní divize automobilky Renault se spojila se britským Caterhamem, aby jejich zaměstnanci ve společném podniku (Société des Automobiles Alpine Caterham) vyvinuli lehký sportovní automobil s motorem uprostřed a pohonem zadních kol. Francouzi tím vdechnou život Alpine, Britové asi zůstanou u jména Caterham, každopádně konkrétní výsledky se pár let ještě pozdrží.
Pokud máte dojem, že nemáte na vyčkávání čas a ke štěstí vám stačí podobně koncipovaný vůz s motorem od Renaultsportu, jedno řešení by tady bylo - jmenuje se Praga R1. Kompaktní placka s délkou 4 170 mm, šířkou 1 800 mm a výškou jen 995 mm svým designem připomíná okruhové speciály z Le Mans a ve své podstatě se o nic jiného ani nejedná. Tohle auto je však spíše vstupní bránou k závodění než první liga. Praga R1 je totiž poháněná atmosférickým čtyřválcem Renault Sport Technologies o objemu 2,0 litru, který při 7 500 otáčkách produkuje 210 koní.
To na první a asi ani druhý pohled není mnoho, pravdou ale je, že Praga bez náplní váží pouze 590 kg a 356 koní na tunu už zní mnohem lépe. Nejlepší na tom je, že R1 je dvoumístná a výrobce, ke kterému se ještě dostaneme, slibuje na zakázku dodávat auta i s homologací pro běžné silnice. Ale zpátky k vozu. Jeho základ tvoří karbonový monokok s integrovanou deformační zónou a o bezpečí posádky se dále starají šestibodové pásy, hasicí systém OMP anebo třeba bezpečnostní palivová nádrž značky ATL.
O přenos síly od motoru na kola zadní nápravy se stará šestistupňová sekvenční převodovka Hewland JFR s pneumatickým ovládáním a za příplatek i samosvorný diferenciál. Také další komponenty pochází od renomovaných dodavatelů - blíže nespecifikované brzdy od AP Racing, spojka je od německého Sachsu, tlumiče dodalo Koni a elektronické řízení motoru má původ v Cosworthu.
Dynamika Pragy R1 zatím známá není, ale pokud vás to zajímá, můžete se podívat na videosnímek zachycující podzimní zkoušky na okruhu Slovakiaring. Váháte-li nad jménem vozu a místem testů a jaksi se vám nechce věřit, že by tohle auto mohlo skutečně pocházet ze středoevropského regionu, pak vás můžeme jen ujistit, že tomu tak opravdu je. Praga R1 byla kompletně vyvinutá a postavená na Slovensku, přičemž můžeme potvrdit, že ve vedení firmy najdete i Čecha.
Praga tvrdí, že „úkolem R1 je otevřít dveře do světa profesionálního motorsportu pro všechny, kteří ocení skvělý poměr ceny a dynamiky“. To první můžeme posoudit pouze z videa, to druhé však opravdu vypadá zajímavě. Výrobce, který již rozjel malosériovou ruční výrobu, bude požadovat v základu 98 tisíc Eur, v přepočtu necelých 2,5 milionu korun.














Praga R1 má 356 koní na tunu, základní cena bude kolem 2,5 milionnu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Levné americké Ferrari poráží skutečné Ferrari takovým způsobem a o tolik levněji, že musí lákat i kupce italských skvostů
před 3 hodinami
Profík ukázal, jak bude vypadat nová Škoda Octavia Combi od Dacie, upřednostní hlavně praktičnost
včera
Cristiano Ronaldo míří do filmu, i se svou sbírkou superaut se objeví v té nejzprofanovanější sérii
21.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Návrat po 78 dnech 10:41
- Největší talent superbiků 10:00
- Triumph Tracker 400: ze světa flat-tracku včera 11:35
- Ostrá reakce Tardozziho včera 11:09
- Zralost Ogury udělala dojem včera 10:00
Nejnovější články
Jen 25 lidí si bude moci koupit tento Rolls-Royce. Je to asi o 25 víc, než by šlo bez rozpaků snést
před 52 minutami
Elektrický supersport Rimacu je takový propadák, že se nedaří vyprodat ani 40kusovou edici, musí k ní nabízet podíl na řízení firmy
před 2 hodinami
Levné americké Ferrari poráží skutečné Ferrari takovým způsobem a o tolik levněji, že musí lákat i kupce italských skvostů
před 3 hodinami
Co se stalo s taxíky bez řidiče poté, co město zasáhl pouhý výpadek proudu, je poněkud děsivé
před 5 hodinami
Max Verstappen bude dál potají jezdit s číslem 1, použil variaci na starý trik
včera
Živá témata na fóru
- Dálniční známka CZ (2021 až aktuálně 2026) 12.23. 11:03 - pavproch
- BMW Divize 12.23. 10:56 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.23. 09:45 - mlunovozík
- Volkswagen obecne 12.22. 21:23 - mattonecz
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.22. 20:20 - řidičBOB
- OT - hlukoměr Trotec+stativ 12.22. 15:44 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.21. 15:22 - pavproch
- Onboard videa 12.21. 13:13 - brnenska.odchytova
