Praga R1 2013: česko-slovenský sporťák za 2,5 milionu chce i na silnice

12.12.2012 | Miro Mihálik | 3 příspěvky

(+ videa) Praga R1 se chce stát vstupní branou do vrcholového motorsportu, nabízí karbonovou placku s dynamikou supersportu.

Sportovní divize automobilky Renault se spojila se britským Caterhamem, aby jejich zaměstnanci ve společném podniku (Société des Automobiles Alpine Caterham) vyvinuli lehký sportovní automobil s motorem uprostřed a pohonem zadních kol. Francouzi tím vdechnou život Alpine, Britové asi zůstanou u jména Caterham, každopádně konkrétní výsledky se pár let ještě pozdrží.

Pokud máte dojem, že nemáte na vyčkávání čas a ke štěstí vám stačí podobně koncipovaný vůz s motorem od Renaultsportu, jedno řešení by tady bylo - jmenuje se Praga R1. Kompaktní placka s délkou 4 170 mm, šířkou 1 800 mm a výškou jen 995 mm svým designem připomíná okruhové speciály z Le Mans a ve své podstatě se o nic jiného ani nejedná. Tohle auto je však spíše vstupní bránou k závodění než první liga. Praga R1 je totiž poháněná atmosférickým čtyřválcem Renault Sport Technologies o objemu 2,0 litru, který při 7 500 otáčkách produkuje 210 koní.

To na první a asi ani druhý pohled není mnoho, pravdou ale je, že Praga bez náplní váží pouze 590 kg a 356 koní na tunu už zní mnohem lépe. Nejlepší na tom je, že R1 je dvoumístná a výrobce, ke kterému se ještě dostaneme, slibuje na zakázku dodávat auta i s homologací pro běžné silnice. Ale zpátky k vozu. Jeho základ tvoří karbonový monokok s integrovanou deformační zónou a o bezpečí posádky se dále starají šestibodové pásy, hasicí systém OMP anebo třeba bezpečnostní palivová nádrž značky ATL.

O přenos síly od motoru na kola zadní nápravy se stará šestistupňová sekvenční převodovka Hewland JFR s pneumatickým ovládáním a za příplatek i samosvorný diferenciál. Také další komponenty pochází od renomovaných dodavatelů - blíže nespecifikované brzdy od AP Racing, spojka je od německého Sachsu, tlumiče dodalo Koni a elektronické řízení motoru má původ v Cosworthu.

Dynamika Pragy R1 zatím známá není, ale pokud vás to zajímá, můžete se podívat na videosnímek zachycující podzimní zkoušky na okruhu Slovakiaring. Váháte-li nad jménem vozu a místem testů a jaksi se vám nechce věřit, že by tohle auto mohlo skutečně pocházet ze středoevropského regionu, pak vás můžeme jen ujistit, že tomu tak opravdu je. Praga R1 byla kompletně vyvinutá a postavená na Slovensku, přičemž můžeme potvrdit, že ve vedení firmy najdete i Čecha.

Praga tvrdí, že „úkolem R1 je otevřít dveře do světa profesionálního motorsportu pro všechny, kteří ocení skvělý poměr ceny a dynamiky“. To první můžeme posoudit pouze z videa, to druhé však opravdu vypadá zajímavě. Výrobce, který již rozjel malosériovou ruční výrobu, bude požadovat v základu 98 tisíc Eur, v přepočtu necelých 2,5 milionu korun.

Praga R1 2013: česko-slovenský sporťák za 2,5 milionu chce i na silnice - 1 - Praga R1 2013 01Praga R1 2013: česko-slovenský sporťák za 2,5 milionu chce i na silnice - 2 - Praga R1 2013 02Praga R1 2013: česko-slovenský sporťák za 2,5 milionu chce i na silnice - 3 - Praga R1 2013 03Praga R1 2013: česko-slovenský sporťák za 2,5 milionu chce i na silnice - 4 - Praga R1 2013 04Praga R1 2013: česko-slovenský sporťák za 2,5 milionu chce i na silnice - 5 - Praga R1 2013 05Praga R1 2013: česko-slovenský sporťák za 2,5 milionu chce i na silnice - 6 - Praga R1 2013 06Praga R1 2013: česko-slovenský sporťák za 2,5 milionu chce i na silnice - 7 - Praga R1 2013 07Praga R1 2013: česko-slovenský sporťák za 2,5 milionu chce i na silnice - 8 - Praga R1 2013 08Praga R1 2013: česko-slovenský sporťák za 2,5 milionu chce i na silnice - 9 - Praga R1 2013 09Praga R1 2013: česko-slovenský sporťák za 2,5 milionu chce i na silnice - 10 - Praga R1 2013 10Praga R1 2013: česko-slovenský sporťák za 2,5 milionu chce i na silnice - 11 - Praga R1 2013 11Praga R1 2013: česko-slovenský sporťák za 2,5 milionu chce i na silnice - 12 - Praga R1 2013 12Praga R1 2013: česko-slovenský sporťák za 2,5 milionu chce i na silnice - 13 - Praga R1 2013 13Praga R1 2013: česko-slovenský sporťák za 2,5 milionu chce i na silnice - 14 - Praga R1 2013 14
Praga R1 má 356 koní na tunu, základní cena bude kolem 2,5 milionnu

Miro Mihálik

Diskuze 3 příspěvky

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše