Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Praga R1 2013: česko-slovenský sporťák za 2,5 milionu chce i na silnice
12.12.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ videa) Praga R1 se chce stát vstupní branou do vrcholového motorsportu, nabízí karbonovou placku s dynamikou supersportu.
Sportovní divize automobilky Renault se spojila se britským Caterhamem, aby jejich zaměstnanci ve společném podniku (Société des Automobiles Alpine Caterham) vyvinuli lehký sportovní automobil s motorem uprostřed a pohonem zadních kol. Francouzi tím vdechnou život Alpine, Britové asi zůstanou u jména Caterham, každopádně konkrétní výsledky se pár let ještě pozdrží.
Pokud máte dojem, že nemáte na vyčkávání čas a ke štěstí vám stačí podobně koncipovaný vůz s motorem od Renaultsportu, jedno řešení by tady bylo - jmenuje se Praga R1. Kompaktní placka s délkou 4 170 mm, šířkou 1 800 mm a výškou jen 995 mm svým designem připomíná okruhové speciály z Le Mans a ve své podstatě se o nic jiného ani nejedná. Tohle auto je však spíše vstupní bránou k závodění než první liga. Praga R1 je totiž poháněná atmosférickým čtyřválcem Renault Sport Technologies o objemu 2,0 litru, který při 7 500 otáčkách produkuje 210 koní.
To na první a asi ani druhý pohled není mnoho, pravdou ale je, že Praga bez náplní váží pouze 590 kg a 356 koní na tunu už zní mnohem lépe. Nejlepší na tom je, že R1 je dvoumístná a výrobce, ke kterému se ještě dostaneme, slibuje na zakázku dodávat auta i s homologací pro běžné silnice. Ale zpátky k vozu. Jeho základ tvoří karbonový monokok s integrovanou deformační zónou a o bezpečí posádky se dále starají šestibodové pásy, hasicí systém OMP anebo třeba bezpečnostní palivová nádrž značky ATL.
O přenos síly od motoru na kola zadní nápravy se stará šestistupňová sekvenční převodovka Hewland JFR s pneumatickým ovládáním a za příplatek i samosvorný diferenciál. Také další komponenty pochází od renomovaných dodavatelů - blíže nespecifikované brzdy od AP Racing, spojka je od německého Sachsu, tlumiče dodalo Koni a elektronické řízení motoru má původ v Cosworthu.
Dynamika Pragy R1 zatím známá není, ale pokud vás to zajímá, můžete se podívat na videosnímek zachycující podzimní zkoušky na okruhu Slovakiaring. Váháte-li nad jménem vozu a místem testů a jaksi se vám nechce věřit, že by tohle auto mohlo skutečně pocházet ze středoevropského regionu, pak vás můžeme jen ujistit, že tomu tak opravdu je. Praga R1 byla kompletně vyvinutá a postavená na Slovensku, přičemž můžeme potvrdit, že ve vedení firmy najdete i Čecha.
Praga tvrdí, že „úkolem R1 je otevřít dveře do světa profesionálního motorsportu pro všechny, kteří ocení skvělý poměr ceny a dynamiky“. To první můžeme posoudit pouze z videa, to druhé však opravdu vypadá zajímavě. Výrobce, který již rozjel malosériovou ruční výrobu, bude požadovat v základu 98 tisíc Eur, v přepočtu necelých 2,5 milionu korun.
Praga R1 má 356 koní na tunu, základní cena bude kolem 2,5 milionnu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejčtenější články
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024 - Němci vybrali pohodlné ojetiny, které vás nezruinují koupí ani provozem. Je mezi nimi i Škoda Octavia
27.3.2024 - Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
27.3.2024 - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
28.3.2024 - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
28.3.2024
Živá témata na fóru
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23
- Jak snižovat spotřebu 04.26. 07:41 - nostromo23
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito