Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
První ryze turecká auta přes hrdá slova prezidenta Erdogana už naráží na překážky
7.1.2020 | Petr Prokopec
„Dokázali zabránit výrobě Devrimů, ale nebudou schopni zamezit výrobě tohoto automobilu,” hlásal hrdě turecký prezident po odhalení prvních TOGGů. Jenže ono to tak snadné nebude.
Na sklonku loňského roku nedošlo pouze na překvapivý útěk Carlose Ghosna ze spárů japonské justice, ale také na odhalení prvních ryze tureckých aut. Dvě SUV a jeden sedan se zatím představily ve formě překvapivě dobře vyhlížejících předprodukčních konceptů, přičemž se začátkem jejich sériové výroby se počítá během dvou nebo tří let. Takový je tedy alespoň plán prezidenta Recepa Tayipa Erdogana, který překvapivě získal pro své plány i podporu opozičních politiků. K něčemu takovému došlo víceméně poprvé, čímž význam značky TOGG dále narůstá.
Stejně tak se však začínají objevovat otázky, zda lze Erdoganovy záměry vůbec realizovat. Členka strany IYI Parti Meral Aksener totiž ve svém prohlášení kromě chvály zmínila, že doufá v realizaci co největšího množství dobíjecích míst ještě před příchodem národních novinek. Celá trojice se totiž spoléhá na elektrické ústrojí, což je skutečnost, která by nové automobilce mohla zlámat vaz ještě před pořádným zahájením činnosti. Turci totiž dosud elektrifikaci prakticky nepodporovali, což vyústilo ve zcela nedostačující infrastrukturu.
Abychom nezůstali pouze u obecného tvrzení, můžeme zmínit, že v Turecku je aktuálně necelých 1 200 dobíjecích stojanů. To možná na první pohled může vypadat jako vysoké číslo, nicméně je třeba si uvědomit, že jen takový Amsterdam je na tom čtyřikrát lépe a v celém, vedle Turecka prťavém Nizozemsku je veřejných dobíječek 50 tisíc. Přesto ani jedno číslo nedokáže uspokojit potřeby nizozemských elektromobilistů a značka TOGG počítá s produkcí 175 tisíc aut ročně.
Nejde ovšem pouze o tento nepoměr, který do značné míry napomohou řešit domácí dobíjecí stanice. Zároveň je třeba si uvědomit, že pro oněch 175 tisíc vozů jsou zapotřebí baterie. Ty se ale začínají stávat velice nedostatkovým zbožím, jak zjistil kupříkladu Ford. Modrý ovál totiž již uvedl, že elektrický Mustang Mach-E bude vznikat pouze v 50 tisících kusech ročně, neboť pro větší produkci nejsou k dispozici akumulátory.
Z tohoto důvodu ostatně mnohé světové automobilky už loni sáhly do rezerv a vytáhla miliardy, jimiž v podstatě vykoupila veškeré dostupné baterie pro příští léta. Nedá se ovšem předpokládat, že by si takový TOGG mohl dovolit utratit kupříkladu více než 20 miliard Eur (cca 505 miliard Kč), aby dokázal přeplatit Mercedes a stoupnout si na jeho místo do fronty. Místo toho se spíše zařadí na její konec.
Co přesně to bude znamenat? V podstatě tolik, že okolo první turecké značky je sice momentálně nemalý poprask, cesta jejích prvních aut do produkce ale bude mnohem trnitější, než si sám Erdogan myslí. . Jakkoliv totiž TOGG hodlá za pomoci spřízněné sítě ZES onu aktuálně nedostačující infrastrukturu navýšit, stále se bude jednat pouze o několik set nových dobíjecích bodů ročně, nikoliv o destitisíce. To ale ve výsledku až tak vadit nebude, neboť s ohledem na nedostatek baterií se Erdoganem avizovaná produkce jeví v tuto chvíli zcela nereálnou.
















Na ryzí prvotinu vypadají vozy značky TOGG opravdu působivě. Otázkou je, kde chtějí Turci vzít baterie a kde tyto elektromobily hodlají nabíjet
Zdroje: Autoweek, Reuters
Bleskovky
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
24.12.2025
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
24.12.2025
Levné americké Ferrari poráží skutečné Ferrari takovým způsobem a o tolik levněji, že musí lákat i kupce italských skvostů
23.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Krádež dílů Ducati MotoGP a WorldSBK: zatčen bývalý zaměstnanec včera 12:00
- Test Honda GL1800 Gold Wing Tour: dárek k padesátinám 24.12.2025
- Návrat po 78 dnech 23.12.2025
- Největší talent superbiků 23.12.2025
- Triumph Tracker 400: ze světa flat-tracku 22.12.2025
Nejnovější články
Rychlostně neomezené dálnice se objeví v dalším státě, ruší limity po vzoru německých Autobahnů
před 10 hodinami
Nový Renault Clio v hávu legendy 90. let vypadá zatraceně dobře, takové auto by najednou chtěl každý
včera
Také nejnáročnější okruh světa si na Vánoce připravil dárek, oznámil nové ceny za vjezd pro rok 2026
včera
Nový Ford Mondeo dál potají žije svůj druhý život. Ukázal se v novém a vypadá ještě líp, při jeho cenách máme co závidět
včera
Nejrychlejší zahrádkářské auto světa se prodalo za 16,6 milionu Kč. Tolik se dnes platí za možnost vozit sazenice rychleji než 300 km/h
včera
Živá témata na fóru
- Mazda MX5 (Miata) 12.25. 19:41 - Brus
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 12.24. 15:58 - řidičBOB
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.24. 13:24 - pavproch
- Škoda Auto obecně 12.24. 12:48 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.24. 12:01 - pavproch
- BMW Divize 12.24. 11:42 - pavproch
- Rychlodotazy 12.23. 18:12 - audis
- Dálniční známka CZ (2021 až aktuálně 2026) 12.23. 16:39 - pavproch
