Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
První ryze turecká auta přes hrdá slova prezidenta Erdogana už naráží na překážky
7.1.2020 | Petr Prokopec
„Dokázali zabránit výrobě Devrimů, ale nebudou schopni zamezit výrobě tohoto automobilu,” hlásal hrdě turecký prezident po odhalení prvních TOGGů. Jenže ono to tak snadné nebude.
Na sklonku loňského roku nedošlo pouze na překvapivý útěk Carlose Ghosna ze spárů japonské justice, ale také na odhalení prvních ryze tureckých aut. Dvě SUV a jeden sedan se zatím představily ve formě překvapivě dobře vyhlížejících předprodukčních konceptů, přičemž se začátkem jejich sériové výroby se počítá během dvou nebo tří let. Takový je tedy alespoň plán prezidenta Recepa Tayipa Erdogana, který překvapivě získal pro své plány i podporu opozičních politiků. K něčemu takovému došlo víceméně poprvé, čímž význam značky TOGG dále narůstá.
Stejně tak se však začínají objevovat otázky, zda lze Erdoganovy záměry vůbec realizovat. Členka strany IYI Parti Meral Aksener totiž ve svém prohlášení kromě chvály zmínila, že doufá v realizaci co největšího množství dobíjecích míst ještě před příchodem národních novinek. Celá trojice se totiž spoléhá na elektrické ústrojí, což je skutečnost, která by nové automobilce mohla zlámat vaz ještě před pořádným zahájením činnosti. Turci totiž dosud elektrifikaci prakticky nepodporovali, což vyústilo ve zcela nedostačující infrastrukturu.
Abychom nezůstali pouze u obecného tvrzení, můžeme zmínit, že v Turecku je aktuálně necelých 1 200 dobíjecích stojanů. To možná na první pohled může vypadat jako vysoké číslo, nicméně je třeba si uvědomit, že jen takový Amsterdam je na tom čtyřikrát lépe a v celém, vedle Turecka prťavém Nizozemsku je veřejných dobíječek 50 tisíc. Přesto ani jedno číslo nedokáže uspokojit potřeby nizozemských elektromobilistů a značka TOGG počítá s produkcí 175 tisíc aut ročně.
Nejde ovšem pouze o tento nepoměr, který do značné míry napomohou řešit domácí dobíjecí stanice. Zároveň je třeba si uvědomit, že pro oněch 175 tisíc vozů jsou zapotřebí baterie. Ty se ale začínají stávat velice nedostatkovým zbožím, jak zjistil kupříkladu Ford. Modrý ovál totiž již uvedl, že elektrický Mustang Mach-E bude vznikat pouze v 50 tisících kusech ročně, neboť pro větší produkci nejsou k dispozici akumulátory.
Z tohoto důvodu ostatně mnohé světové automobilky už loni sáhly do rezerv a vytáhla miliardy, jimiž v podstatě vykoupila veškeré dostupné baterie pro příští léta. Nedá se ovšem předpokládat, že by si takový TOGG mohl dovolit utratit kupříkladu více než 20 miliard Eur (cca 505 miliard Kč), aby dokázal přeplatit Mercedes a stoupnout si na jeho místo do fronty. Místo toho se spíše zařadí na její konec.
Co přesně to bude znamenat? V podstatě tolik, že okolo první turecké značky je sice momentálně nemalý poprask, cesta jejích prvních aut do produkce ale bude mnohem trnitější, než si sám Erdogan myslí. . Jakkoliv totiž TOGG hodlá za pomoci spřízněné sítě ZES onu aktuálně nedostačující infrastrukturu navýšit, stále se bude jednat pouze o několik set nových dobíjecích bodů ročně, nikoliv o destitisíce. To ale ve výsledku až tak vadit nebude, neboť s ohledem na nedostatek baterií se Erdoganem avizovaná produkce jeví v tuto chvíli zcela nereálnou.
















Na ryzí prvotinu vypadají vozy značky TOGG opravdu působivě. Otázkou je, kde chtějí Turci vzít baterie a kde tyto elektromobily hodlají nabíjet
Zdroje: Autoweek, Reuters
Bleskovky
První elektrické Ferrari poprvé nachytali v provozu ve vlastní kůži, působí spíš jako dodávka
včeraRusové ukázali smrtící riziko špatného zacházení s pneumatikami, na místě dokáže rozsekat celé auto na hadry
24.9.2025Jediný déšť proměnil parkovací garáž v jezero, naráz zničil přes 270 i vzácných a cenných aut
22.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- V prostřední kubatuře není nic rozhodnuto včera 18:52
- Vznikl ES Road Racing včera 15:07
- Aprilia SR GT Replica 2025: v designu MotoGP motocyklů včera 14:41
- Finále šampionátu MS-Superbike začíná v Aragónu 24.9.2025
- Stane se Marquez mistrem světa už v Motegi? 24.9.2025
Nejnovější články
Hacker provalil specifikace nové nejlevnější Tesly, bude to auto oholené až úplně na kost
včeraPrvní elektrické Ferrari poprvé nachytali v provozu ve vlastní kůži, působí spíš jako dodávka
včeraDalší velký dodavatel automobilek krachuje, je v insolvenci. Má největší pobočku v Česku, zaměstnává 4 500 lidí
včeraČistka ve vedení Mercedesu: Technický ředitel odpovědný za spoustu přešlapů náhle končí, kufry si balí i šéf AMG
včeraStellantis zastavil výrobu ve dvou svých továrnách, pro nezájem ale stojí jen jedna. Té druhé láme vaz moc velký zájem
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.25. 22:24 - jerry
- phev sup/passat vs EV vs rav4? 09.25. 17:38 - Sato
- Policejní kontroly a měření 09.24. 22:30 - řidičBOB
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 09.24. 20:12 - Truck Daškam
- Politický koutek 09.24. 07:20 - řidičBOB
- Onboard videa 09.23. 18:46 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 09.23. 15:23 - Předseda
- Jaké auto doporučíte do 700 tis.? 09.23. 15:11 - pavproch