Prodeje aut v EU dál výrazně klesají, proti proudu jde nejmíň pravděpodobná značka

Když se prodejům nových aut obecně nedaří, obvykle jsou to levnější auta s vysokou užitnou hodnotou, která se drží nad vodou. Letos ale navzdory poklesu trhu nejvíce roste rozmarný Alpine.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Prodeje aut v EU dál výrazně klesají, proti proudu jde nejmíň pravděpodobná značka

19.7.2019 | Petr Prokopec

Prodeje aut v EU dál výrazně klesají, proti proudu jde nejmíň pravděpodobná značka

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Když se prodejům nových aut obecně nedaří, obvykle jsou to levnější auta s vysokou užitnou hodnotou, která se drží nad vodou. Letos ale navzdory poklesu trhu nejvíce roste rozmarný Alpine.

Automobilky podle všeho opravdu čekají těžké časy. Ekonomická data ze Spojených států naznačují, že maximálně do 18 měsíců můžeme očekávat další stěžejní recesi. Čínský trh již téměř rok bojuje s poklesem registrací, které mnohdy míří dolů i dvouciferným tempem. A aby toho nebylo málo, není ve špičkové kondici ani Evropa. Ta není zasažena jen hrozbou Brexitu či obchodní války s USA, ale také snahou o maximální zezelenání. Z pohledu zákaznického to znamená, že nová auta jsou často v jistých ohledech horší než jejich předchůdci, a to poptávku po nových vozech též nepodporuje.

Není tedy ve výsledku překvapivé, že červen byl dalším měsícem v řadě, který na starém kontinentu doprovázejí červená čísla. Prodeje poklesly o výrazných 7,8 procenta na 1 446 183 vozů, na čemž jistě má nemalý podíl i fakt, že zatímco loni měli dealeři k dispozici jednadvacet pracovních dnů, letos jich bylo o dva méně. Nicméně analytici již od konce loňského roku naznačují, že přijde pokles, takže na menší počet pracovních dnů všechno svést nelze.

Než se ovšem dostaneme k jednotlivým zemím a značkám, jen v rychlosti nastíníme, jak vypadá situace v Evropě po prvním pololetí. Meziročně došlo k poklesu o 3,1 %, což jen dokazuje výše zmíněné. Řešení pak vlastně ani neexistuje, ekonomickou situaci obecně automobilky neovlivní a podoba aut, která mohou nabídnout, je do značné míry předurčena stále příkřejšími předpisy. Vědomi jsou si toho ostatně i samotní výrobci, kteří již nějaký ten čas pracují hlavně na snižování nákladů.

To jsme se ale dostali do poněkud temných vod, proto rychle zpátky k červnovým registracím. Byť ani v tomto případě nám nebude příliš do zpěvu, neboť v rámci jednotlivých zemí je zlepšení spojeno pouze s Kyprem, Řeckem, Irskem, Litvou a Rumunskem. Pokaždé však jde o stovky či pár tisíc aut, což v celkovém měřítku odpovídá kapce v moři. Všechny ostatní trhy ale táhnou Evropu ke dnu, což platí i o takovém Česku (-15,5 %). Z pohledu početního je pak nejcitelnější pád spojen s Francií, kde meziroční pokles o 8,4 % představuje úbytek 22 tisíc prodaných aut.

Optimismus do žil nám pak nemá šanci vnést ani pohled na jednotlivé značky. Tedy za předpokladu, že pro vás svět nezačíná a nekončí automobilkou Alpine, kterou lze vyhlásit skokanem měsíce. Její registrace vzrostly o enormních 82,3 procenta. Na druhou stranu, znovu se bavíme jen o několika stech exemplářích. Na celkových prodejích se tak daleko více podílí třeba růst Seatu (+7,4 %) či Toyoty (+1,6 %), neboť již jde o tisícikusové záležitosti.

Spíše než do plusu se však také u většiny výrobců lezlo do minusu. Volkswagen je tak dole o 13,7 procenta, Fiat o 15,1 procenta. Ještě horší je však bilance u Nissanu a Volva, neboť japonská značka musí počítat s 25,6procentním propadem a ta švédská s 21,9procentním.

Bližší informace o jednotlivých automobilkách naleznete v níže přiložených tabulkách, my již jen zmíníme Alfu Romeo, jejíž registrace jsou níže dokonce o 36,9 procenta. To pro Italy rozhodně není dobrá zpráva, bez zájmu o stávající vozy nebudou moci rozšířit své portfolio či inovovat. Značka navíc přišla o svého velkého zastánce, jímž byl zesnulý šéf FCA Sergio Marchionne. Tu tak možná čekají časy vůbec nejtěžší...


Prodeje aut v EU dál výrazně klesají, proti proudu jde nejmíň pravděpodobná značka - 1 - Prodeje EU 06-2019 01Prodeje aut v EU dál výrazně klesají, proti proudu jde nejmíň pravděpodobná značka - 2 - Prodeje EU 06-2019 02Prodeje aut v EU dál výrazně klesají, proti proudu jde nejmíň pravděpodobná značka - 3 - Prodeje EU 06-2019 03Prodeje aut v EU dál výrazně klesají, proti proudu jde nejmíň pravděpodobná značka - 4 - Prodeje EU 06-2019 04Prodeje aut v EU dál výrazně klesají, proti proudu jde nejmíň pravděpodobná značka - 5 - Prodeje EU 06-2019 05
Prodeje nových aut v červnu opětovně klesly...

Prodeje aut v EU dál výrazně klesají, proti proudu jde nejmíň pravděpodobná značka - 6 - Prodeje EU 06-2019 06Prodeje aut v EU dál výrazně klesají, proti proudu jde nejmíň pravděpodobná značka - 7 - Prodeje EU 06-2019 07Prodeje aut v EU dál výrazně klesají, proti proudu jde nejmíň pravděpodobná značka - 8 - Prodeje EU 06-2019 08
...Alpine však zamířilo proti proudu

Zdroj: ACEA

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.