Prodeje aut v Evropě se propadají už 7 měsíců v řadě, někteří přesto boduji

Krušné časy nastávají automobilkám na evropských trzích a světlo na konci tunelu není v dohlednu. Přesto se najdou značky, které i za této situace rostou, třebaže někdy jen relativně.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Prodeje aut v Evropě se propadají už 7 měsíců v řadě, někteří přesto boduji

18.4.2019 | Petr Prokopec

Krušné časy nastávají automobilkám na evropských trzích a světlo na konci tunelu není v dohlednu. Přesto se najdou značky, které i za této situace rostou, třebaže někdy jen relativně.

Začíná být nad slunce jasné, že Evropu čekají opravdu velké problémy. Dle analytiků měl být letošní rok, alespoň co se týče registrací nových aut, víceméně na stejné úrovni, jako tomu bylo loni. Nicméně v březnu došlo k propadu o 3,9 % na 1 722 442 vozů, po prvním čtvrtletí je tak starý kontinent o 3,3 % níže. Daleko podstatnější je ovšem skutečnost, že letošní březen je nejhorší za poslední tři roky. A co více, k poklesu registrací došlo již sedmý měsíc v řadě. Investoři tak začínají být nervózní.

Výhled do budoucna navíc není zrovna růžový. Prakticky každým dnem může vypuknout obchodní válka mezi Evropou a Amerikou, neboť prezident Donald Trump oprávněně požaduje narovnání cel. Na auta mířící do nového světa je uvalena pouze 2,5% přirážka, zatímco v případě opačného směru je to čtyřnásobek. Pro řadu výrobců jsou přitom Spojené státy stěžejním trhem, obchodní válka by však jejich vozy mohla učinit dražšími vůči americké konkurenci.

Nejde však jen o USA, prodeje již osm měsíců v řadě klesají také v Číně. K tomu lze přičíst ještě nejasnosti a nejistoty spojené s Brexitem, který by mohl do značné míry uzavřít britský trh německým, francouzským a italským výrobcům. Vzhledem k tomu, že jde o jednu z nejlukrativnějších lokalit starého kontinentu, je nervozita na místě. V ohrožení je totiž zisk výrobců, který je v této době enormně důležitý - bez něj nemůže dojít k mnohamiliardovým investicím do elektromobility, bez nichž zřejmě nebude možné přežít další roky.

Pokud totiž výrobci nebudou investovat do elektrických aut, hrozí jim v podstatě likvidační pokuty (souhrnně se hovoří až o 772 miliardách korun, jež bude třeba platit každý rok) ze strany EU kvůli překročení limitů spotřeby resp. emisí CO2, jež nebyly stanoveny na základě realizovatelných dat.

Výhled tedy není optimistický, březen ale přinesl i nějaká pozitivní čísla. I v Evropě se našly, byť malé, trhy, kde prodeje narostly. Největším je co do počtu kusů Dánsko (+33,2 %). Všude jinde ale prodeje klesaly, což se týká i stěžejního Německa (-0,5 %), Francie (-2,3 %), Británie (-3,4 %), Španělska (-4,3 %) a Itálie (-9,6 %).

Přesunout se můžeme mezi jednotlivé výrobce, z nichž většina taktéž nemá důvod k radosti. Prodeje vzrostly pouze Seatu (+4,8 %), Citroënu (+7,4 %), Dacii (+22,2 %), Jeepu (+3,6 %), Lancii/Chrysleru (+15,3 %), Mini (+3,5 %), Volvu (+3,6 %), Land Roveru (+0,7 %), Jaguaru (+8,7 %) a Mitsubishi (+15,8 %). Zbytek je však dole, přičemž velké problémy má zejména Honda (-20,3 %), jejíž registrace za letošní březen jsou nejnižší za posledních pět let.

Dnešní report pak uzavřeme zajímavostí týkající se Škody a Fiatu. Italská automobilka sice březnovými prodeji tu českou překonala, v rámci prvního letošního čtvrtletí se však už dívá na její záda. To je něco, o čemž před pár lety ještě nesnil ani největší koncernový fantasta a co jen potvrzuje, do jak velké mizérie se Fiat dostal, i jak vysoko se škodovka dostala.


Prodeje aut v Evropě se propadají už 7 měsíců v řadě, někteří přesto boduji - 1 - Prodeje EU 03-2019 01Prodeje aut v Evropě se propadají už 7 měsíců v řadě, někteří přesto boduji - 2 - Prodeje EU 03-2019 02Prodeje aut v Evropě se propadají už 7 měsíců v řadě, někteří přesto boduji - 3 - Prodeje EU 03-2019 03Prodeje aut v Evropě se propadají už 7 měsíců v řadě, někteří přesto boduji - 4 - Prodeje EU 03-2019 04Prodeje aut v Evropě se propadají už 7 měsíců v řadě, někteří přesto boduji - 5 - Prodeje EU 03-2019 05
Prodeje nových aut v Evropě letí dolů. A lépe hned tak nebude, pokud vůbec kdy

Prodeje aut v Evropě se propadají už 7 měsíců v řadě, někteří přesto boduji - 6 - Prodeje EU 03-2019 06Prodeje aut v Evropě se propadají už 7 měsíců v řadě, někteří přesto boduji - 7 - Prodeje EU 03-2019 07Prodeje aut v Evropě se propadají už 7 měsíců v řadě, někteří přesto boduji - 8 - Prodeje EU 03-2019 08
Dacia se ovšem může radovat

Petr Prokopec

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama