Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
První luxusní korejské SUV je prý oáza klidu, v níž neuslyšíte spadnout špendlík
15.1.2020 | Petr Prokopec
Segmentu luxusních SUV se Korejci zatím vyhýbali, vědomi si jeho obchodního potenciálu ale nemohli zůstat mimo věčně. Jejich prvotina má okouzlit i šestiválcovým dieselem a až 380 koňmi.
O separaci luxusní divize Genesis od mateřské automobilky Hyundai jsme se poprvé zmiňovali již v roce 2015. Od té doby se Korejci snaží upevnit své postavení mezi luxusními značkami a zatím bodují. V prvních třech letech se jim povedlo prodat více než 200 tisíc aut, což s ohledem na počet trhů, kde je značka činná, není málo. O to překvapivější ovšem byla dosavadní nabídka. Jakkoliv je totiž pro Genesis stěžejní hlavně Amerika, firma až do letoška spoléhala pouze na tři sedany. Zcela tak vlastně popírala současné zákaznické trendy.
Situace se však momentálně mění, neboť Korejci slavnostně odhalili bylo první firemní SUV. To bude k mání pod názvem GV80 na domácím trhu již tento měsíc, příchod do Spojených států, Kanady a dalších zemí ale ještě nebyl stanoven. Pokud si nicméně uvědomíme, že loňské americké prodeje byly prakticky na stejné úrovni jako v roce 2017, pak by jakékoliv zdržování bylo kontraproduktivní. Vůbec by tedy nebylo překvapivé, kdyby debut v novém světě nenásledoval s odstupem jen několika málo týdnů.
Americkou premiéru ale hoďme za hlavu. Místo toho důkladně poklepeme novince na zoubek, ačkoliv Korejci aktuálně nedali k dispozici mnoho informací. Zejména těch, jenž se týkají motorového prostoru. Jedinou současnou jistotou je tak skutečnost, že ve své domovině GV80 startuje překvapivě s třílitrovým šestiválcovým turbodieselem. Ten byl naladěn na 278 koní a 590 Nm točivého momentu, jenž osmistupňový automat přenáší primárně na zadní kola. Za příplatek ovšem bude k dispozici také systém 4x4.
Automobilka kromě toho zmiňuje, že ve druhé vlně bude možné počítat ještě se dvěma benzinovými motory, které nejspíše budou jediné, jenž zamíří z Koreje do Států. Základem přitom nejspíše bude 2,5litrový čtyřválec, který by měl nabídnout 304 koní. To rozhodně není špatné na „nejhorší“ variantu v nabídce, v případě vrcholu by pak měl dorazit 3,5litrový šestiválec s 380 koňmi a 530 Nm. Dle spekulací by přitom tento agregát měl velké SUV rozpohybovat na stovku již za 5,7 sekundy.
Hodnocení designu necháme na vás, za nás jen dodáme zmínku o světlometech. Ty zůstaly do značné míry věrné konceptu z roku 2017, byť v případě produkční varianty došlo k jejich lehčímu zvětšení. Stále tu ovšem máme dva pruhy diod nad sebou, na které navazují dekorace na předních blatnících simulující výdechy horkého vzduchu z motorového prostoru. A jelikož stejný design mají i zadní lampy, vypadá GV80 uceleně.
Dominantním prvkem vozu je ovšem jeho maska ve tvaru štítu, která měla být inspirována firemním logem. Kromě toho si můžeme povšimnout také mohutných 22palcových litých kol, v jejichž případě Korejci pro změnu odkazují na světelné hrátky prosvíceného diamantu. Základem se ovšem stanou devatenáctky, na výběr pak bude i několik různých designových variací. Kromě toho bude k dispozici barevná paleta čítající jedenáct odstínů karoserie.
V případě kabiny bude pro změnu k dispozici pět různých variant koženého čalounění, přičemž zákazníci budou moci také volit mezi pěti- a sedmimístným provedením. Za volantem se pak objeví digitální přístrojový štít, zatímco uprostřed palubní desky trůní 14,5palcový širokoúhlý displej. Ten je spárován s ovládáním, které rozpozná dokonce i ručně psané písmo, což by mělo usnadnit pokyny navigaci či třeba lovení v telefonním seznamu.
Korejci jsou ovšem nejvíce hrdí na aktivní potlačení venkovního hluku v reálném čase, které spoléhá na zvuk produkovaný v opačných vlnách. Ty následně blokují veškeré ruchy od vniknutí do kabiny, nad kterou bdí automatická klimatizace. Systém přitom konstantně monitoruje kvalitu vzduchu, a pokud je to potřeba, interiér provoní a navýší i vlhkost. Není tak vlastně překvapivé, že Korejci vnitřek vozu popisují jako oázu naprostého klidu.
Jen u komfortu ale samozřejmě nezůstalo, počítat tedy lze již standardně z 10 airbagy, přičemž unikátem je ten usazený mezi přední sedadla. V případě boční kolize totiž zabraňuje cestujícím, aby se navzájem srazili hlavami. Kromě toho ovšem nechybí automatické brzdy, adaptivní tempomat, automatický parking nebo třeba monitoring únavy řidiče. Počítat lze rovněž s varováním před kolizí se vzadu jedoucími vozy či překážkami.
Ve finále už můžeme dodat jen zmínku o podvozku, který používá čelní kamery k rekognoskaci vozovky. Dále spoléhá na data navigace, aby navýšil vnitřní komfort. Dovnitř se tak nedostane nejen hluk, ale cítit nebudete ani nedokonalosti silnice. Majitelé verzí s pohonem všech kol pak mohou počítat ještě s elektronickým zadním diferenciálem a různými jízdními režimy, které zahrnují i písečný a sněžný mód.




Genesis GV80 se již ukázalo naživo...
Zdroj: Hyundai
Bleskovky
1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
včeraPřímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
24.6.2025Expert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
23.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Časový program v Assenu včera 10:00
- MS side pokračovalo v Mostě - Top-3 dělí 3 body 23.6.2025
- Honda Gold Wing mazinárodní sraz Pivovar Kněžínek 10.-13.7.2025 23.6.2025
- #93 vyhrálo dnes 93. Grand Prix 22.6.2025
- Moto2 vyhrál Gonzalez, 12. Salač 22.6.2025
Nejnovější články
Škoda Kodiaq v bazarech dokazuje, že za spolehlivost a svobodu volby nemusíte ani dnes dát ranec
před 11 hodinamiNové Suzuki za 167 tisíc dostalo svěží tvář a jezdí teď za 3,6 litru na 100 km. I u nás bývalo populární
včeraAsi nikdy nepochopím, jak mohly evropské automobilky dopustit tak ohromný rozklad svých obchodních aktivit
včeraTechnik popsal, jak se nová 1267koňová Corvette při vývoji ukázala být příliš rychlá pro své vlastní dobro
včera1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 06.25. 22:04 - Stepan
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.25. 18:25 - Truck Daškam
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.25. 15:32 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom
- kola e89+Tiguan+Scout 06.24. 13:46 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 06.24. 13:45 - pavproch
- Pneu koutek 06.24. 11:44 - Brus
- Politický koutek 06.24. 09:47 - Stepan