Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Revoluční pneu, jež nemusíte dofukovat a „nepíchnete” je, posílá do výroby další výrobce
22.1.2020 | Mirek Mazal
Nápadem na takto koncipované pneu dosud proslul hlavně francouzský Michelin, není ale jediným, komu se idea obutí aut bez vzduchu líbí. Už letos pošle první várku do provozu i Bridgestone, ale zatím ne na autech.
Výrobci automobilů se prakticky po celou dobu své existence snaží, aby jejich vozy byly co nejvíce bezúdržbovými stroji. Ty tam jsou doby, kdy jste na každou delší cestu museli vyrážet se sadou nářadí a pár typickými poruchovými díly, s naprostou většinou nových aut dnes žádné větší problémy nejsou. Péči ale vyžadují stále a některé jejich části umí pořád přidělat spoustu starostí.
Jednou z nich jsou pneumatiky, které mají k bezúdržbovým stále hodně daleko. Jednak je většina lidí dvakrát ročně mění, pak zdaleka nevydrží věčně a k tomu skýtají ještě dvě úskalí - je třeba kontrolovat jejich tlak. A zvlášť na silnicích, jako jsou ty naše, je docela snadno prorazíte či jinak poškodíte. Jak nepříjemné to je, nemusíme říkat nikomu, kdo to alespoň jednou zažil.
Vývoj obutí aut tak směřuje k nahrazení současných gum zcela bezvzduchovým systémem. Zejména francouzský Michelin už léta vyvíjí obutí se speciálními žebry, která se deformují okolo přejížděné překážky, která jsou „obalena” plátkem vyměnitelného vzorku. Absence plynové výplně dovoluje přejíždět ostré předměty či hrany bez rizika defektu a pokud by se toho někdo obával, kola se sama zbaví i zachycených nečistot, třeba sněhu.
Michelin ale není jediný, kdo se na tomto poli snaží uspět. Stejným nápadem se zabývají i Japonci, konkrétně Bridgestone, kteří též hlásí pokroky. Firma z tokijské čtvrti Čúó představila alternativní řešení disku kola a jeho pneumatiky v jednom opět složené hlavně ze struktury recyklovaného termoplastu.
Průhledná kostra se přizpůsobuje podkladu a na rozdíl od revoluční „pneumatiky” (která vlastně pneumatikou není, vzduch postrádá) Michelinu je stavěná i na vysokou zátěž - testy probíhají i s vozy těžšími než 2,3 tuny. Na rozdíl od Francouzů tak Japonci netouží ani tak po nasazení ve světě osobních aut, smysluplnější jim přijde použití ve světě nákladních vozů.
„Tato technologie řeší jejich problémy a šetří peníze. Úkolem přepravních firem je udržovat kamiony na cestách, a to nemohou udělat, pokud pneumatiky nejsou správně nahuštěny,“ řekl k věci Jon Kempel za tvůrce novinky. Podle Bridgestonu zpomalí defekt nákladní auto v průměru každých asi 13 tisíc km, s odolným obutím by tento problém zmizel. Ušetřené peníze za dovoz zboží bez zdržení by pak převozním firmám mohl pokrýt stále vyšší pořizovací náklady na revoluční kola.
V případě osobních vozů zatím Japoncům nepřijde aplikace tak zajímavá hlavně kvůli vyšší požadavkům na výkon - předností bezvduchových gum je podle nich hlavně odolnost. Nasazení v jiných segmentech ale nevylučují, což nakonec potvrzuje i fakt, že letos začnou vyrábět novinku pro jízdní kola, která se ukáží na letních olympijských hrách v Tokiu. Bicykly mají k autům nebo kamionům pořád daleko, dokončení vývoje hlavně pro druhé jmenované vozy ale má proběhnout velmi rychle.





Bridgestone pracuje na inovativním obutí, které bude zprvu určené nákladním automobilům...


...nejprve jej ale uvidíme na šlapacích kolech na autosalonu v Tokiu
Zdroje: Auto News, Bridgestone
Bleskovky
Range Rover si utahuje z pokusu Číňanů napodobit jeho slavnou reklamu, při kterém tak katastrofálně selhali
dnes
„Bugatti pro chudé“ je vážně laciný zabiják, až násobně dražší soupeře v bezprecedentním testu rozcupovalo rozdílem třídy
18.11.2025
Lamborghini konečně začalo vyrábět svůj „levný” hybridní sporťák, podívejte se na něj na montážní lince
17.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Nová kubatura Sportbike, která nahradí MS-SSP300 11:05
- Jezdec Moto2 Izan Guevara bude testovat bike MotoGP včera 11:12
- Jeffrey Buis se Suzuki v MS-Sportbike včera 10:33
- Aprilia SR GT 400: sportovní skútr s dobrodružnými vlastnostmi včera 10:00
- Test Valencia: Aprilia 1. – Toprak před Rinsem & Millerem 18.11.2025
Nejnovější články
Německý dálniční superexpres je levně k mání málo jetý, za cenu obyčejné Octavie vás v bavlnce sveze 300 km/h
před 4 hodinami
Víc a víc řidičů elektromobilů se vyhýbá ježdění s nimi na dovolenou. Buď nejedou vůbec, nebo si půjčí jiné auto
před 5 hodinami
Dealeři aut se znovu vrací k taktice z 90. let, aby prodali víc aut. Je to úplný opak toho, co dosud chtěly automobilky
před 7 hodinami
První sériové auto s údajnými revolučními bateriemi je po tolika letech čekání obrovské zklamání
před 8 hodinami
Čínská novinka má tak obrovské logo, že máte pocit, že vás sežere. Šokuje i pohonem a celkovým pojetím
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 11.20. 21:17 - M.Z.
- Další zajímavá autovidea 11.20. 09:42 - Vrooom
- Rychlodotazy 11.19. 20:51 - HOUZJ5AJ
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 11.19. 20:37 - M.Z.
- Elektromobily a vse kolem nich 11.19. 20:14 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.19. 18:42 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 11.19. 10:17 - řidičBOB
- Motor 1,6 55kw nestartujez za vlhka Felicia Octavia 11.18. 18:51 - Vašek76
