Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Revolučnímu tahači Tesly láme vaz typická bolístka, letošní premiéra byla zrušena
14.6.2019 | Petr Prokopec
Ještě letošního odhalení se měla dočkat sériová verze převratného elektrického tahače Tesly s prostým jménem Semi. Nic takového se ale nestane, Elon Musk ji odložil.
Slibem nezarmoutíš. To je heslo, kterým se neřídí jen politici, ale také Tesla. Kalifornská automobilka selhává hlavně v dodržování termínů, které si přitom sama stanovila. Děje se tak prakticky od jejího vzniku, a pokud čekáte, že se to změnilo v době, kdy hodnota firmy během pár měsíců poklesla prakticky na polovinu, jste vedle jak ta jedle. Elon Musk aktuálně předstoupil před investory a suše jim oznámil, že příchod elektrického tahače se odkládá.
Tento krok vlastně nikoho nezaskočil, naopak se předpokládalo, že Tesla Semi nebude sjíždět z montážních linek již na konci letošního roku. Dle Muska za zpožděním stojí typická bolístka elektromobilů - baterie. Tentokrát však ne přímo jejich kapacita, cena či hmotnost, ale jejich nedostatek. Proto prý „nemá smysl navyšovat produktovou komplexnost“. Firma se dle něj proto nyní zaměří právě na navýšení výroby akumulátorů, což dle spekulací možná znamená i zapojení do těžebního byznysu.
Reakce akcionářů byly vlažné, přesto se dá předpokládat, že odklad není dobrou zprávou pro zákazníky Tesly. Nejde totiž o malé firmy, nýbrž o giganty typu Anheuser-Busch, UPS, FedEx či Walmart. Pokud počítali s tím, že desítky objednaných kamionů dostanou, budou muset své logistické plány změnit.
Semi má dorazit ve dvou variantách, kdy ta základní zvládne 482 kilometrů na jedno dobití, zatímco u vrcholu se počítá s 800 km. Tato data se nejspíše měnit nebudou, Tesla přeci jen selhává pouze v dodržování termínů. Otázkou však je, zda závěr roku 2020 bude finálním termínem. Přeci jen je třeba si uvědomit, že tahač bude s největší pravděpodobností užívat baterie o kapacitě až 1 000 kWh, půjde tedy o více jak desetkrát větší akumulátory než u Modelu 3.
S podobnou kapacitou hodlají vyrukovat i další firmy, třeba Rivian či Nikola, jejíž elektrický tahač Two bude přímou odpovědí na Semi. Nicméně ani jedna společnost ještě nemá své pakety ve výrobě, stejně jako Tesla. Rivian ovšem zatím taktéž počítá se závěrem příštího roku. Uvidíme tedy, zda pouze dokáže jít konkurenci po krku, nebo se taktéž nakazil jejími sliby, které následně nejsou realizovány. Nikola pak raději mluví až o roce 2021.
Odklad elektrického tahače nebyl jedinou věcí, se kterou nervózně působící Musk seznámil investory. Šéf Tesly dále uvedl, že Model 3 se prodává lépe než Toyota Camry či Honda Accord. Těchto sedanů jsou každoročně ve Spojených státech zaregistrovány statisíce. Registrace kalifornského elektromobilu jsou samozřejmě výrazně nižší, nicméně Musk zjevně přišel na způsob, jak i nelichotivá data zvrátit ve svůj prospěch.
Model 3 konkurenci nepřekonal kusově, ale obratem. To je ve výsledku pochopitelné, neboť jeho průměrná cena se pohybuje okolo 50 tisíc dolarů (cca 1 133 000 Kč). Konkurence přitom startuje na polovině, respektive ještě níže, pokud v ní počítáme i „Hondu Corolla”. Že jste o takovém voze ještě v životě neslyšeli? Jsme na tom podobně, v materiálech Tesly se o něm však hovoří, třebaže jistě mělo jít o Toyotu.
I tohle drobné pomýlení jen dokazuje, že ač má Tesla v lecčem navrch, v jiných ohledech za konkurencí pokulhává. Navíc snaha opít investory rohlíkem v tomto případě přišla vniveč, neboť porážka mainstreamové konkurence za pomoci obratu prémiového vozu asi nikoho nerozhicuje. Zvláště když Camry, Accord i „Honda Corolla” produkují zisk, zatímco Model 3 nikoliv.
Elon Musk oznámil, že příchod elektrického tahače Tesla Semi se odkládá
Zároveň investory seznámil s úspěchy Modelu 3, který obratem překonal i „Hondu Corolla”, ač takový vůz neexistuje
Bleskovky
- Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024 - Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
6.5.2024
Nejnovější články
- Kdysi nejlevnější sportovně laděné auto v Česku se dá pořád koupit nejeté, teď už nestojí skoro nic
včera - Němci vyzkoušeli auto od Xiaomi se vzhledem i dynamikou Porsche za cenu Škody. Je prý jen dobře, že se sem nedováží
včera - Oprava nepatrného ťukance na elektrickém Rivianu vyšla majitele tak draho, že místo ní mohl mít celé nové auto
včera - Němečtí rodiče odmítají domácí auta jako vozy pro rodinu, v anketě s 25 tisíci respondenty dali přednost Škodě
včera - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 05.08. 00:37 - HondaMan
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.07. 23:55 - volfi
- Samosvorné diferenciály pro BMW 05.07. 23:16 - Předseda
- Policejní kontroly a měření 05.07. 21:47 - Spectral
- Volkswagen obecne 05.07. 21:13 - řidičBOB
- Politický koutek 05.07. 21:00 - řidičBOB
- BMW Divize 05.07. 20:10 - Vrooom
- Onboard videa 05.07. 20:00 - M.Z.