Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rinspeed Etos: přepracované BMW i8 má heliport pro drony
15.12.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Švýcarský koncept dostal do vínku novou karoserii, přepracovaný interiér a řadu technologií, s nimiž váží 1 585 kg. Stovka pak pokoří za 4,4 s.
Společnost Franka M. Rinderknechta nás každou svou novinkou více než překvapí. Po stránce designové je totiž vždy alespoň trochu extravagantní, pod kapotou pak nikdy nechybí technologie budoucnosti, tedy alespoň možné budoucnosti. Tu v poslední době představuje elektrické hnací ústrojí a autonomní řízení, tedy prvky, bez nichž se neobejde ani nový koncept Σtos. Jakkoliv přitom jeho název svádí k výslovnosti „etos“, ve skutečnosti je první písmeno odkazem na řeckou Sigmu.
Tato novinka nebude překvapivě debutovat v Ženevě, kde jsme koncepty Rinspeedu vídávali v posledních letech, nýbrž již v lednu na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas. Frank M. Rinderknecht na jejím vývoji spolupracoval s pětadvaceti dalšími společnostmi, přičemž lví podíl na vzniku modelu Σtos má BMW. Jeho hybridní model i8 je totiž jejím základem, přičemž k modifikaci pohonného ústrojí nedošlo.
I nadále tedy můžeme počítat s kombinací 1,5litrového tříválce TwinPower Turbo a elektromotoru, které souhrnně produkují 362 koní. S tímto výkonem se švýcarský koncept rozjede z klidu na stovku za stejných 4,4 sekundy jako dárcovský vůz, s ohledem na lithium-iontovou baterii o kapacitě 7 kWh pak Σtos zvládne rovněž 37 kilometrů ryze na elektřinu. Tím nám však podobenství končí.
Zvenčí již nezůstal kámen na kameni, pročež tu máme zcela novou karoserii užívající keramický a metalický kompozit či 20palcová odlehčená kola Borbet. Za pozornost ovšem stojí hlavně zadní část vozu, která se proměnila na heliport pro drony. Vyrobena je přitom stejně jako střecha z tenkého skla Gorilla, jenž se používá na výrobu mobilních telefonů. O zábavu pro oči se pak stará 12 000 diod, které mohou formovat různé obrazce či vzkazy.
Přesunout se můžeme do kabiny, kde najdeme zcela novou architekturu palubní desky. Ta počítá se dvěma zaoblenými 21,5palcovými displeji a především skládacím a zatahovacím volantem ZF TRW, díky němuž má řidič během fáze autonomního řízení dostatek prostoru kupříkladu na čtení. Autopilot přitom pracuje na bázi výstupů osmi kamer, které monitorují celé prostranství vozu.
Při vjezdu do garáží je automaticky aktivován systém zvaný Curb View, který monitoruje obrubníky, zatímco za jízdy jsou sledovány veškeré podrobnosti ve vašem okolí od stromů přes autobusové zastávky až po budovy. Systém navíc dále monitoruje řidičovy oči, načež ví nejen o všem, co jste viděli, ale především, co jste přehlédli. Na základě tohoto zjištění se pak na displejích objevují varování.
Koncept dále dostal do vínku dálkové ovládání skrze chytré hodinky, mobil či specifický klíček, přes které si můžete nastavit kupředu ohřev nebo ochlazení kabiny. Opomenout pak nesmíme indukční dobíjení mobilních telefonů nebo rozhrání komunikující s ostatními vozy i okolím. Skrze vůz tak kupříkladu můžete zaplatit parkovné, aniž byste se museli obtěžovat k automatu.
V neposlední řadě pak můžeme zmínit hodinky Patravi Traveltec od značky Carl F. Bucherer, které se automaticky po nastoupení do vozu vysouvají z palubní desky. Zasazeny jsou přitom do speciálního mechanismu, jenž má na starosti jejich natahování. Ve výsledku tak Rinspeed Σtos zařídí prakticky vše za vás, přičemž schopný má být také na závodním okruhu.
Tomuto tvrzení bychom s ohledem na test zmiňovaného BMW i8 příliš věřit neměli, nicméně švýcarská společnost souběžně s odlišnými koly přišla také s větším rozměrem pneumatik (245/45 vpředu, 275/40 vzadu). Lepší trakci než dárcovský vůz by tak Σtos nabídnout mohl, i přes přítomnost všech výše zmiňovaných technologií pak váží 1 585 kg.
Oficiální fotogalerie Rinspeedu Σtos










































































Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
včera
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
14.12.2025
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Hrdina Suzuky a BSB Ryuichi Kiyonari odchází do důchodu. včera 15:00
- MS side 2026 bez Mostu 15.12.2025
- Nejméně navštívené Grand Prix 2025 15.12.2025
- Indian Sport Scout RT 2026: s uzamykatelnými kufry 15.12.2025
- Marcel Schroetter pojede IDM Superbike 15.12.2025
Nejnovější články
Tesla honí prodeje, jak se dá. V Evropě nabídne čínský model, v USA zkouší taktiku Horsta Fuchse
před 2 hodinami
Evropský cirkus se „zrušením zákazu spalovacích motorů” nezklamal, přišel s totálním nesmyslem, který opěvuje jen VW
před 3 hodinami
Elektrický VW Polo odhalil své parametry a je to taková marnost, že ho od zkázy zachrání jen zázrak, dotace nebo obojí
včera
Stellantis dál přichází k rozumu. Maserati někde vykoplo z nabídky hybridní čtyřválec na úkor motoru V6, hybrid nikdo nechtěl
včera
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
včera
Živá témata na fóru
- whitelist & blacklist 12.17. 07:11 - řidičBOB
- Rychlodotazy 12.17. 00:56 - abgx1
- Škoda Auto obecně 12.16. 20:05 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 12.16. 19:06 - M.Z.
- BMW Divize 12.16. 15:47 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 12.15. 22:38 - Truck Daškam
- Za kolik jezdíte s benzínem? 12.15. 20:50 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.15. 15:01 - pavproch
