Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rinspeed Etos: přepracované BMW i8 má heliport pro drony
15.12.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Švýcarský koncept dostal do vínku novou karoserii, přepracovaný interiér a řadu technologií, s nimiž váží 1 585 kg. Stovka pak pokoří za 4,4 s.
Společnost Franka M. Rinderknechta nás každou svou novinkou více než překvapí. Po stránce designové je totiž vždy alespoň trochu extravagantní, pod kapotou pak nikdy nechybí technologie budoucnosti, tedy alespoň možné budoucnosti. Tu v poslední době představuje elektrické hnací ústrojí a autonomní řízení, tedy prvky, bez nichž se neobejde ani nový koncept Σtos. Jakkoliv přitom jeho název svádí k výslovnosti „etos“, ve skutečnosti je první písmeno odkazem na řeckou Sigmu.
Tato novinka nebude překvapivě debutovat v Ženevě, kde jsme koncepty Rinspeedu vídávali v posledních letech, nýbrž již v lednu na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas. Frank M. Rinderknecht na jejím vývoji spolupracoval s pětadvaceti dalšími společnostmi, přičemž lví podíl na vzniku modelu Σtos má BMW. Jeho hybridní model i8 je totiž jejím základem, přičemž k modifikaci pohonného ústrojí nedošlo.
I nadále tedy můžeme počítat s kombinací 1,5litrového tříválce TwinPower Turbo a elektromotoru, které souhrnně produkují 362 koní. S tímto výkonem se švýcarský koncept rozjede z klidu na stovku za stejných 4,4 sekundy jako dárcovský vůz, s ohledem na lithium-iontovou baterii o kapacitě 7 kWh pak Σtos zvládne rovněž 37 kilometrů ryze na elektřinu. Tím nám však podobenství končí.
Zvenčí již nezůstal kámen na kameni, pročež tu máme zcela novou karoserii užívající keramický a metalický kompozit či 20palcová odlehčená kola Borbet. Za pozornost ovšem stojí hlavně zadní část vozu, která se proměnila na heliport pro drony. Vyrobena je přitom stejně jako střecha z tenkého skla Gorilla, jenž se používá na výrobu mobilních telefonů. O zábavu pro oči se pak stará 12 000 diod, které mohou formovat různé obrazce či vzkazy.
Přesunout se můžeme do kabiny, kde najdeme zcela novou architekturu palubní desky. Ta počítá se dvěma zaoblenými 21,5palcovými displeji a především skládacím a zatahovacím volantem ZF TRW, díky němuž má řidič během fáze autonomního řízení dostatek prostoru kupříkladu na čtení. Autopilot přitom pracuje na bázi výstupů osmi kamer, které monitorují celé prostranství vozu.
Při vjezdu do garáží je automaticky aktivován systém zvaný Curb View, který monitoruje obrubníky, zatímco za jízdy jsou sledovány veškeré podrobnosti ve vašem okolí od stromů přes autobusové zastávky až po budovy. Systém navíc dále monitoruje řidičovy oči, načež ví nejen o všem, co jste viděli, ale především, co jste přehlédli. Na základě tohoto zjištění se pak na displejích objevují varování.
Koncept dále dostal do vínku dálkové ovládání skrze chytré hodinky, mobil či specifický klíček, přes které si můžete nastavit kupředu ohřev nebo ochlazení kabiny. Opomenout pak nesmíme indukční dobíjení mobilních telefonů nebo rozhrání komunikující s ostatními vozy i okolím. Skrze vůz tak kupříkladu můžete zaplatit parkovné, aniž byste se museli obtěžovat k automatu.
V neposlední řadě pak můžeme zmínit hodinky Patravi Traveltec od značky Carl F. Bucherer, které se automaticky po nastoupení do vozu vysouvají z palubní desky. Zasazeny jsou přitom do speciálního mechanismu, jenž má na starosti jejich natahování. Ve výsledku tak Rinspeed Σtos zařídí prakticky vše za vás, přičemž schopný má být také na závodním okruhu.
Tomuto tvrzení bychom s ohledem na test zmiňovaného BMW i8 příliš věřit neměli, nicméně švýcarská společnost souběžně s odlišnými koly přišla také s větším rozměrem pneumatik (245/45 vpředu, 275/40 vzadu). Lepší trakci než dárcovský vůz by tak Σtos nabídnout mohl, i přes přítomnost všech výše zmiňovaných technologií pak váží 1 585 kg.
Oficiální fotogalerie Rinspeedu Σtos











































































Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
včeraPřímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
24.6.2025Expert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
23.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Časový program v Assenu včera 10:00
- MS side pokračovalo v Mostě - Top-3 dělí 3 body 23.6.2025
- Honda Gold Wing mazinárodní sraz Pivovar Kněžínek 10.-13.7.2025 23.6.2025
- #93 vyhrálo dnes 93. Grand Prix 22.6.2025
- Moto2 vyhrál Gonzalez, 12. Salač 22.6.2025
Nejnovější články
Škoda Kodiaq v bazarech dokazuje, že za spolehlivost a svobodu volby nemusíte ani dnes dát ranec
před 8 hodinamiNové Suzuki za 167 tisíc dostalo svěží tvář a jezdí teď za 3,6 litru na 100 km. I u nás bývalo populární
před 9 hodinamiAsi nikdy nepochopím, jak mohly evropské automobilky dopustit tak ohromný rozklad svých obchodních aktivit
před 11 hodinamiDalší z majitelů supersportu za 75 milionů má tohoto auta dost, zbavuje se ho pod cenou. A to jde o mistra světa F1
včeraTechnik popsal, jak se nová 1267koňová Corvette při vývoji ukázala být příliš rychlá pro své vlastní dobro
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 06.25. 22:04 - Stepan
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.25. 18:25 - Truck Daškam
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.25. 15:32 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom
- kola e89+Tiguan+Scout 06.24. 13:46 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 06.24. 13:45 - pavproch
- Pneu koutek 06.24. 11:44 - Brus
- Politický koutek 06.24. 09:47 - Stepan