Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rinspeed Etos: přepracované BMW i8 má heliport pro drony
15.12.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Švýcarský koncept dostal do vínku novou karoserii, přepracovaný interiér a řadu technologií, s nimiž váží 1 585 kg. Stovka pak pokoří za 4,4 s.
Společnost Franka M. Rinderknechta nás každou svou novinkou více než překvapí. Po stránce designové je totiž vždy alespoň trochu extravagantní, pod kapotou pak nikdy nechybí technologie budoucnosti, tedy alespoň možné budoucnosti. Tu v poslední době představuje elektrické hnací ústrojí a autonomní řízení, tedy prvky, bez nichž se neobejde ani nový koncept Σtos. Jakkoliv přitom jeho název svádí k výslovnosti „etos“, ve skutečnosti je první písmeno odkazem na řeckou Sigmu.
Tato novinka nebude překvapivě debutovat v Ženevě, kde jsme koncepty Rinspeedu vídávali v posledních letech, nýbrž již v lednu na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas. Frank M. Rinderknecht na jejím vývoji spolupracoval s pětadvaceti dalšími společnostmi, přičemž lví podíl na vzniku modelu Σtos má BMW. Jeho hybridní model i8 je totiž jejím základem, přičemž k modifikaci pohonného ústrojí nedošlo.
I nadále tedy můžeme počítat s kombinací 1,5litrového tříválce TwinPower Turbo a elektromotoru, které souhrnně produkují 362 koní. S tímto výkonem se švýcarský koncept rozjede z klidu na stovku za stejných 4,4 sekundy jako dárcovský vůz, s ohledem na lithium-iontovou baterii o kapacitě 7 kWh pak Σtos zvládne rovněž 37 kilometrů ryze na elektřinu. Tím nám však podobenství končí.
Zvenčí již nezůstal kámen na kameni, pročež tu máme zcela novou karoserii užívající keramický a metalický kompozit či 20palcová odlehčená kola Borbet. Za pozornost ovšem stojí hlavně zadní část vozu, která se proměnila na heliport pro drony. Vyrobena je přitom stejně jako střecha z tenkého skla Gorilla, jenž se používá na výrobu mobilních telefonů. O zábavu pro oči se pak stará 12 000 diod, které mohou formovat různé obrazce či vzkazy.
Přesunout se můžeme do kabiny, kde najdeme zcela novou architekturu palubní desky. Ta počítá se dvěma zaoblenými 21,5palcovými displeji a především skládacím a zatahovacím volantem ZF TRW, díky němuž má řidič během fáze autonomního řízení dostatek prostoru kupříkladu na čtení. Autopilot přitom pracuje na bázi výstupů osmi kamer, které monitorují celé prostranství vozu.
Při vjezdu do garáží je automaticky aktivován systém zvaný Curb View, který monitoruje obrubníky, zatímco za jízdy jsou sledovány veškeré podrobnosti ve vašem okolí od stromů přes autobusové zastávky až po budovy. Systém navíc dále monitoruje řidičovy oči, načež ví nejen o všem, co jste viděli, ale především, co jste přehlédli. Na základě tohoto zjištění se pak na displejích objevují varování.
Koncept dále dostal do vínku dálkové ovládání skrze chytré hodinky, mobil či specifický klíček, přes které si můžete nastavit kupředu ohřev nebo ochlazení kabiny. Opomenout pak nesmíme indukční dobíjení mobilních telefonů nebo rozhrání komunikující s ostatními vozy i okolím. Skrze vůz tak kupříkladu můžete zaplatit parkovné, aniž byste se museli obtěžovat k automatu.
V neposlední řadě pak můžeme zmínit hodinky Patravi Traveltec od značky Carl F. Bucherer, které se automaticky po nastoupení do vozu vysouvají z palubní desky. Zasazeny jsou přitom do speciálního mechanismu, jenž má na starosti jejich natahování. Ve výsledku tak Rinspeed Σtos zařídí prakticky vše za vás, přičemž schopný má být také na závodním okruhu.
Tomuto tvrzení bychom s ohledem na test zmiňovaného BMW i8 příliš věřit neměli, nicméně švýcarská společnost souběžně s odlišnými koly přišla také s větším rozměrem pneumatik (245/45 vpředu, 275/40 vzadu). Lepší trakci než dárcovský vůz by tak Σtos nabídnout mohl, i přes přítomnost všech výše zmiňovaných technologií pak váží 1 585 kg.
Oficiální fotogalerie Rinspeedu Σtos











































































Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řidič elektromobilu dostal pokutu za příliš hlučný výfuk, i to je v roce 2025 možné. Policista o tom odmítal diskutovat
včeraŽádná AI: Reálně nabourané Bugatti Chiron na vrakovišti se hned tak nevidí, teď ho prodávají v aukci na díly
6.9.2025Existuje méně vhodné místo pro prodej „nejbělejšího bílého BMW”, než je Jihoafrická republika?
5.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Hegemonie bratrů Marquezových, vyhrál Alex před Marcem včera 16:00
- Toprakův vítězný hattrick včera 15:37
- Vítězem opět Manzi, Vostatek out včera 14:30
- Moto2 vyhrál Holgado, Salač crash včera 12:35
- Somkiat Chantra pojede tovární Hondu v WSBK včera 11:45
Nejnovější články
Porsche odhalilo novou 911 Turbo S a je to další hybridní nesmysl vážící pomalu 2 tuny, přesto bude vyžadovat péči jako kojenec
včeraDělníci v továrně Hyundai jdou do stávky, chtějí - čtete správně - vyšší věk odchodu do důchodu
včeraRuský miliardář se zbavil jedné z nejúchvatnějších superjachet světa, možná mu došly peníze na její provoz
včeraZ „echt rakouského” vzhledu nového Audi si utahuje polovina internetu, sériová verze přesto nebude jiná
včeraŘidič elektromobilu dostal pokutu za příliš hlučný výfuk, i to je v roce 2025 možné. Policista o tom odmítal diskutovat
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva