Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusové začali vyrábět pancéřovaný buldozer, na stavbách ho vážně nečekejte
20.1.2019 | Petr Prokopec
Pancéřovat buldozer se může zdát správně ruské, jinak to ale působí naprosto zbytečně. U stroje s názvem UVZ B10M2 to ovšem neplatí, jde o speciál pro armádu schopný odolat výbuchům i kulkám odstřelovačů.
Buldozer má každý nejspíše zafixovaný jako stroj, který prohrnuje cestu budoucím silnicím či jiným stavbám. Jeho možné využití je však mnohem širší, jak aktuálně dokazuje ruská firma Uralvagonzavod (UVZ). O té jste nejspíše dosud ještě neslyšeli, přestože založena byla již v roce 1936. K jejímu nemalému rozmachu však přispěla až druhá světová válka, kdy se společnost stala největším výrobcem tanků na celém světě. Po roce 1945 sice své zaměření částečně změnila, nicméně i tak UVZ ve svém oboru stále nenašla přemožitele.
Před nečekaným soupeřem z vlastních řad se ovšem musely sklonit tanky a obrněná vozidla zaměřená na vyčistění oblastí zamořených minami. Společnost UVZ zjistila, že buldozery jsou pro takovou činnost mnohem vhodnější. Opravňuje je k tomu daleko větší manévrovatelnost, která je daná nižší hmotností. Z toho důvodu je také nižší spotřeba, stejně jako jsou nižší náklady na pořízení, údržbu i provoz. Jediným problémem se zdálo být bezpečí operujícího personálu, tento problém ale Rusové rychle vyřešili.
Buldozer B10M2 proto dostal do kabinu s balistickou ochranou, přičemž zákazníci mohou volit mezi jejími různými stupni. Standardem je každopádně zesílená kapota motoru, skrze kterou se nemají dostat šrapnely nenadále vybuchlých min a granátů. Sklem a stěnami kabiny pak neproniknou ani 7,62milimetrové kulky pušek odstřelovačů, o ručních palných zbraních ani nemluvě. Pásy či palivová nádrž pak odolají explozím zespod i shora, čelní radlice pak kromě klasického odhrnování zeminy může posloužit jako dodatečný štít.
Aplikace balistické ochrany prý neovlivnila operabilitu stroje, jeho hmotnost však narostla na 22 800 kilogramů. Stále však je výrazně lehčí než tanky. Kupříkladu nejnovější typ T-14 Armata váží 48 tun, i proto se o jeho pohon musí starat 45,7litrový dvanáctiválcový turbodiesel naladěný na 1 500 až 2 000 koní. S ním se ovšem ruský kolos rozjede až na 90 km/h, operační vzdálenost pak i přes nemalou spotřebu činí úctyhodných 500 kilometrů.
Vůči těmto parametrům však buldozer B10M2 působí tak trochu jako chudý příbuzný, jeho maximum činí pouze 11 km/h. Na druhou stranu však rychlé a dálkové přesuny nemá v popisu práce. Na odmoření zaminovaných oblastí však jeho 190 dieselových koní stačí. Priority při vývoji byly trochu jinde, třeba u širokého rozchodu obou pásů, což má buldozeru zabránit v tom, aby se propadal či potopil v písečném nebo bahnitém prostředí.




Ruský Uralvagonzavod konečně spustil výrobu pancéřovaného buldozeru B10M2, který je určen k čistění zaminovaných oblastí
Zákazníci přitom budou moci volit nejen mezi různou tloušťkou neprůstřelných plátů, ale rovněž mezi barevnými schématy
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 10 hodinamiGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včeraNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
29.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie včera 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho 29.4.2025
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey 29.4.2025
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
Nejnovější články
Němci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
před 7 hodinamiJeden z největších dodavatelů automobilek potvrdil návrat ke spalovacím motorům, své nové řešení brzy nabídne všem
před 8 hodinamiSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 10 hodinamiFerrari za cenu Škody od čínského výrobce mobilů odhalilo interiér a další detaily, tohle budou soupeři rozdýchávat těžko
před 11 hodinamiLidé na elektromobily přejdou sami, říkali. A rádi, říkali. Dnešní realita v Belgii a Nizozemsku ukazuje něco úplně jiného
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva