Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéf VW v rozhovoru řekl, co čeká SUV, motory TDI a další zajímavé věci
20.6.2019 | Petr Prokopec
Herbert Diess není člověk, který by dával velké rozhovory každý den - na to jednoduše nemá čas. Nyní ale jeden takový poskytl a jen diplomatické fráze v něm z rukávu nesypal, řekl toho překvapivě hodně.
V posledních letech neuplynul pomalu ani den, aby z úst některého z politiků nebo zástupce automobilek nezazněla slova o elektrické budoucnosti dopravy. Často je souběžně zmiňována smrt spalovacích motorů, na které náhle začalo být pohlíženo jako na největší příčinu změny globálního klimatu. Že jejich skutečný dopad na ovzduší a přírodu nehraje hlavní roli, netřeba dodávat, nicméně zelená lobby je vůči jakýmkoliv protiargumentům slepá.
Na základě jejích výkřiků tak v Německu v tuto dobu mělo jezdit již milion elektromobilů a pomalu každé větší evropské město se připravovalo na to, že od roku 2030 zakáže vjezd aut neschopných „bezemisního pohybu“. Realita je však naprosto jiná, elektrická auta se i nadále na celkových registracích podílí jen z velmi malé části. A co je podstatné, v nejbližších letech se to nezmění. Přesvědčen je o tom i šéf koncernu VW Group Herbert Diess, jakkoliv doufá v úspěch alternativních pohonů. O tom i dalších věcech promluvil v rozsáhlém rozhovoru, který poskytl britskému Autocaru.
Dle Diessova odhadu bude do roku 2021 zhruba 5 až 6 procent všech nových aut prodaných v Evropě používat elektrické ústrojí. Ročně se na starém kontinentu prodá zhruba 15 milionů aut, řeč je tak přibližně o 900 tisících vozech. Tato porce přitom připadá na všechny zúčastněné, nikoliv pouze na samotný Volkswagen či VW Group. I Němci tedy de facto ustupují od svých odvážných prohlášení, neboť původně se o takové registrace chtěli postarat zcela sami.
Přesunout se můžeme do roku 2025, kdy Diess předvídá 20procentní podíl elektromobilů na celkových registracích. A do roku 2030 by pak toto číslo mělo narůst na 30 až 40 procent. Ještě za 11 let má tedy okolo 70 procent všech nově vyrobených aut užívat spalovací pohonnou jednotku. Mnohé se velmi pravděpodobně dočkají hybridizace, řada ale bude nadále kráčet ryze benzinovou či dieselovou cestou.
Stejně tak s pohřbem motorů TDI šéf koncernu VW Group nepočítá, tedy alespoň ne prozatím. „Stále jsou tou nejlepší odpovědí pro velká auta, která cestují na velké vzdálenosti vysokými rychlostmi. Jsou nejekonomičtější, nejčistší a nejlepší v rámci CO2.“ Znamená to tedy, že kauza Dieselgate je definitivně minulostí? Až tak jednoznačné to dle Diesse není, automobilka stále musí dořešit řadu právních sporů. Ovšem počítá s tím, že to opravdu nejhorší - tedy proces v USA - již má za sebou.
Právě na zámoří se koncern hodlá v nejbližších letech zaměřit. „Řekl bych, že na mnoha trzích jsme dostatečně velcí. Náš podíl v Číně je 19procentní, v Evropě pak 20procentní. Ovšem ve Státech jsme jen na 4 procentech. To se musí zlepšit.“ Opanování stěžejních tržních podílů přitom dle Diesse bude důležité, a to zejména v rámci elektrifikace. Hlavně vzácné kovy jsou totiž extrémně drahé. I v jejich případě však platí, že pokud je nakupujete ve velkém, jsou u toho jiné ceny než u malých zakázek.
Rozmělnění nákladů má být klíčem k úspěchu Volkswagenu, stejně jako modulární platforma MEB uzpůsobená vozům s alternativním pohonem. Podle Diesse se s jejím vývojem začalo krátce po jeho příchodu k Volkswagenu po vypuknutí dieselového skandálu. „Byli jsme ve velmi specifické pozici. Jsme silní v Číně a Čína tlačí elektromobilitu. Mohli jsme se tedy stát první hlavní zahraniční firmou, která používá unikátní elektrickou architekturu, a tu rozšířit napříč značkami.“
„Většina konkurence přitom pro svá elektrická auta užívá existující platformy, protože to vyžaduje menší investice. Pro nás to ale byla šance, jak překonat ostatní,“ osvětluje dále Diess skutečnost, proč vlastně VW Group nastupuje do elektrického vlaku s notným zpožděním. To by ale právě za pomoci MEB měl zvládnout velmi rychle dohnat. „Doufám, že to bude fungovat. Aktuálně stále prodáváme elektromobily na bázi platformy MQB, ale od příštího roku bychom měli mít výhodu.“
Úspěch je ovšem limitován dostupností oněch vzácných kovů, i proto třeba od Audi e-tron neočekává Diess zpočátku prodejní rekordy. „Věříme, že do roku 2023 nebo 2024 máme zajištěné dostatečné množství akumulátorů, ale stále potřebujeme větší kapacitu. To je ta skutečná výzva.“ I proto ostatně koncern VW Group před měsícem oznámil, že investuhe 1 miliardu Eur (cca 25,64 mld. Kč) do švédské továrny na baterie.
S elektrifikací pak dle Diesse souvisí ještě jedna zajímavost, a to je konec obliby SUV. Je totiž třeba si uvědomit, že elektrický dojezd ze všeho nejvíce ovlivňují rozměry a hmotnost. Čím těžší a větší tedy auto je, tím kratší vzdálenost pokryje. Elektrická SUV tak podle Diesse nepofrčí tak jako ta s diesely a za důkaz bere relativní neúspěch Tesly Model X.
Zda se Diessovy předpovědi splní či nikoliv, nevíme. Nicméně šéf koncernu VW Group mluví o velmi krátkém horizontu, který si většina z nás ještě užije. Budeme mít tedy šanci buď uznat, že měla hlava největší automobilky světa pravdu, nebo jí současná slova pořádně uštěpačně připomenout. Jelikož však tentokráte již Diess zní opravdu rozumně a nezdá se, že by přeháněl, není těžké věřit první možnosti.
Herbert Diess se nově vyjádřil k elektromobilitě. Jeho současná očekávání již rozhodně nejsou nereálná
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
před 9 hodinami - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
včera - Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
16.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Cremoně skončily testy WomenWCR včera 22:44
- Musíme počkat na Ducati a... MM93 včera 15:00
- Test Kymco CV3 550i ABS vs. AK 550i ABS Premium: dvě nebo tři kola? včera 08:00
- Test šampionátu WomenWCR - 1. den 16.5.2024
- Mugello-MotoGP-Test: Alex Rins s nejlepším časem 16.5.2024
Nejnovější články
- Honda i v této době oznamuje, že do elektromobility napěchuje 1,46 bilionu Kč, nevyřeší tím vůbec nic
před 4 hodinami - Nový čínský unikátní osmiválec našel své využití, je podobně fascinující jako motor sám
před 6 hodinami - Porsche 911 Turbo má přejít zpět na manuál a pohon zadních kol. Zdánlivá absurdita dává jistý smysl
před 7 hodinami - Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
před 9 hodinami - Ani šéf Fordu už si nemyslí, že elektrický Mustang je vůbec Mustang, raději zapomněl, že ho firma vyrábí
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.18. 16:16 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 05.18. 15:12 - mattonecz
- Politický koutek 05.18. 13:48 - řidičBOB
- Odjezd z křižovatky po padnutí červené 05.18. 13:19 - PepaSFI
- Lampárna (stěžovatelna) 05.18. 13:02 - Stepan
- Naprosté auto tele, žádá profíky o důležitou radu 05.18. 00:14 - mattonecz
- Škoda Auto obecně 05.17. 19:09 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 05.17. 19:06 - řidičBOB