Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda chystá hned šest velmi levných aut, u nás ale možná nenabídne ani jedno
19.6.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Škodovku si dnes automaticky nespojujeme s levnými auty, přesně jejich vývoj ale nyní má v rámci koncernu VW na starosti.
Indický trh měl být pro Škodu jedním z klíčových a to samé platí také pro Volkswagen. Německá automobilka ovšem během uplynulého fiskálního roku přišla o 22,47 procenta registrací. Ta česká si pak sice o nemalých 26,8 procenta polepšila, nicméně na druhou stranu prodej 17 387 vozů nepředstavuje nic zásadního. Vlastně by nás proto nemělo překvapit, že koncern chystá na tomto trhu zásadní změny. A co více, Škoda se má zasadit o jejich realizaci.
Vše souvisí s projektem levného vozu, který má mladoboleslavská automobilka pod palcem. Jeho vývoj má jednu z nejvyšších priorit, VW Group kvůli němu hodlá v Indii v nejbližší době proinvestovat přes miliardu Eur (cca 25,73 mld. Kč). To by byla největší jednotlivá investice v daném segmentu, což jen dokazuje víru německého koncernu v tento trh. Samotný Volkswagen přitom bude v rámci expanze hrát druhé housle.
Spekuluje se o tom, že Škoda dokonce převezme továrnu VW v Chakanu a přebuduje ji pro výrobu aut založených na modulární platformě MQB. Daný proces bude pozvolný, neboť momentálně nabídka stále počítá s řadou aut užívajících stárnoucí architekturu PQ25. Škoda Rapid, Volkswagen Vento, Ameo a Polo by však do roku 2020 měly skončit, přičemž nahrazeny budou právě oním projektem levného vozu. Respektive celou rodinou levných aut.
V rámci projektu se pracuje na šesti různých typech. Indům tak bude nabídnuto SUV střední velikosti, sedan a hatchback, ve všech případech jako Škoda i jako VW. První by mělo dorazit SUV, jehož předobrazem by měl být koncept Vision X. Podle šéfdesignéra značky Olivera Stefaniho ale bude zapotřebí výrazné přepracování. „Po mé nedávné návštěvě v Indii jsem si uvědomil, že potřebujeme mnohem více místa vzadu.“
Tato modifikace bude nemalým kouzlením, neboť projekt vychází z nejmenší verze modulární architektury MQB A0. Pokud vůz dostane oficiální požehnání, a nic nenasvědčuje tomu, že by jej dostat neměl, pak jeho prodej odstartuje v roce 2021. Šéf značky Bernhard Maier navíc dodal, že rozhodnutí Volkswagenu se očekává na sklonku roku, konkrétně pak v listopadu při zasedání správní rady.
„Není to jednoduché rozhodnutí, neboť konkurence v Indii je velká. Pro Škodu se jedná o velkou výzvu, ale zároveň také o velkou motivaci,“ dodal Maier s tím, že automobilka plánuje pro první rok výrobu více než 300 tisíc aut. To je opravdu razantní posun oproti současnosti, o níž jsme mluvili výše, a to i za předpokladu, že začleněny do projektu budou obě koncernové značky.
Indie tedy hraje opravdu velmi důležitou roli v plánované expanzi značky a doufá, že v roce 2025 bude prodávat dva miliony aut ročně. S tím bude nápomocná také Čína, kde by pro změnu mělo již do roku 2020 dojít ke zdvojnásobení registrací na 600 tisíc. Lze přitom jen dodat, že Škoda stála v čele útoku koncernu na Indii již v roce 1999. A jelikož historie se evidentně opakuje, nepřekvapí, že projekt nese interní označení India 2.0.
V tuto chvíli je otázkou, jak bychom z indické expanze škodovky mohli profitovat my, to ale zatím nejspíše neví ani sama automobilka. Primárním cílem jejích „nízkonákladových snah” je Indie a firma nejspíše nepřipustí, že by tyto vozy mohla v upravené podobě nabídnout i jinde. To ale svého času Renault s Dacií Duster říkal též, teď je to jeho nejúspěšnější vůz a nabízí jej skoro po celém světě. Vyrábí se mimo jiné také v Indii, odkud jej Renault dováží i do Evropy a nabízí třeba ve Velké Británii...
Škoda už se v minulosti pokusila levná auta nabízet i u nás, dobře to ale nedopadlo - Fabia Junior a Octavia 1,4 MPI vypadaly příliš lacině
Poučena z předchozích nezdarů se Škoda v případě projektu nového levného vozu inspiruje konceptem Vision X. Ovšem jen po stránce designové, aby auto spíše dobře vypadalo, pokročilá technika by byla příliš drahá
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024 - Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
6.5.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli auto od Xiaomi se vzhledem i dynamikou Porsche za cenu Škody. Je prý jen dobře, že se sem nedováží
před 10 hodinami - Oprava nepatrného ťukance na elektrickém Rivianu vyšla majitele tak draho, že místo ní mohl mít celé nové auto
před 11 hodinami - Němečtí rodiče odmítají domácí auta jako vozy pro rodinu, v anketě s 25 tisíci respondenty dali přednost Škodě
včera - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Ex-manažer Audi promluvil: Firma vsadila na špatného koně, ignoruje zákazníky, zabíjí klíčová auta a utápí se v byrokracii
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 05.08. 00:37 - HondaMan
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.07. 23:55 - volfi
- Samosvorné diferenciály pro BMW 05.07. 23:16 - Předseda
- Policejní kontroly a měření 05.07. 21:47 - Spectral
- Volkswagen obecne 05.07. 21:13 - řidičBOB
- Politický koutek 05.07. 21:00 - řidičBOB
- BMW Divize 05.07. 20:10 - Vrooom
- Onboard videa 05.07. 20:00 - M.Z.