Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda možná zkouší řešit problémy s 1,5 TSI, nově by nemusely tolik vypínat válce
21.12.2019 | Petr Prokopec
Automobilky obvykle nepřicházejí s tiskovými zprávami, které oznamují zvýšení spotřeby i emisí, Škoda to ale v případě Kamiqu a Scaly 1,5 TSI udělala. Důvody nebyly oficiálně oznámeny, můžeme si je ale domýšlet.
Škoda s pompou vypustila do světa tiskovou zprávu, ve které upozorňuje na příchod motoru 1,5 TSI se systémem odpojování válců pod kapotu modelů Scala a Kamiq. Nad tímto oznámením jsme si chvíli lámali hlavu, neboť jsme jej v prvním momentě považovali za omyl. S jedna-pětkou lze hatchback i SUV mít od jejich příchodu na trh, a to i se zmíněným systémem, o žádnou vyloženou novinku by se tedy jednat nemělo. Nicméně pohled na hodnoty spotřeby a emisí naznačil, že nejspíše došlo na přepracování pohonné jednotky.
Pokud se podíváme na dosavadní nabídku Škody Kamiq, najdeme u motoru 1,5 TSI spárovaného se šestistupňovým manuálem průměrnou spotřebu 4,9 l/100 km a emise CO2 ve výši 113 g/km. Provedení se sedmistupňovým automatem DSG pak první hodnotu posouvá na 5,1 l a druhou na 116 gramů. Nově je ovšem třeba počítat s 5,4-6,7 litry a 122-152 gramy, respektive s 5,7-6,5 litry a 130-148 gramy. To je posun k horšímu, v dnešním světě neobvyklá věc.
Je otázkou, co přesně za tím stojí, leccos by ale mohla napovědět kritika majitelů dosavadního provedení. Jak jsme již zmínili, benzinová jedna-pětka je osazena systémem aktivního řízení válců ACT (Active Cylinder Technology), který v případě malé či spíše konstantní zátěže automaticky vypíná prostřední dva válce, a má tak snížit spotřebu. Zní to jako chytrý způsob, jak snížit spotřebu v případě omezených požadavků na výkon, praktické zkušenosti pro něj ale tak dobře nevyznívají.
V uplynulých měsících se nám ozvala řada majitelů či uživatelů zejména Octavie III 1,5 TSI, kteří tento systém dostali, aniž by o tom věděli. A s chováním motoru nejsou spokojeni - problémem je hlavně zvukový projev a vibrace v režimu jízdy na dva válce, na kterou motor přechází při každé možné příležitosti. Patrně si nyní řeknete, proč jej tedy využívání, odpověď je ale jednoduchá - protože musí.
Systém ACT není možné vypnout ani uživatelsky, ani standardní cestou v autorizovaných servisech Škody. Jedinou možností je sáhnout po úpravě řídícího software od nezávislých tunerů, kteří deaktivaci ACT nabízí za zhruba 10 tisíc Kč, v té chvíli se ale váš vůz stává nelegálním. A dokážeme si představit, že automobilka bude kvůli zásahu do řídicí elektroniky dělat problémy i s platností záruky.
Důvodem oné ilegality je nová měřicí procedura WLTP, podle níž musí být každá změna na voze homologována. Něco takového se však mimotovární úpravy softwaru rozhodně netýká. Přitom takový krok pravděpodobně navýší spotřebu, neboť ony válce jsou již neustále v běhu, ať zašlapáváte plynový pedál pod podlahu nebo jej pouze lechtáte. Ony zkušenosti majitelů však naznačují, že nastavení systému není příliš citlivé.
Řidiči jej označují za příliš aktivní, stačí tedy lehce povolit napětí v pravé noze a rázem jste přímo pocítili, jak se pod kapotu vozu „stěhuje nový motor”. A ve chvíli, kdy potřebujete prudce akcelerovat, systém vykazuje jistou letargii. Rozporována je navíc i v praxi dosažitelná úspora paliva.
Ono navýšení spotřeby a emisí by mohlo vést ke spekulovanému přepracování agregátu, kdy změn doznal hlavně software ACT. Nově by tedy nejspíše již nemusel zasahovat s takovou horlivostí, což by vedlo k častějšímu chodu čtyř válců a tedy k vyšší normované spotřebě. Pár deci navíc oproti původním předpokladům by ale nemělo vadit, dostanete za ně plynulejší chod i komfortnější jízdu.
Zda jsme udeřili hřebíček na hlavičku, zatím není jisté. Vše tedy můžeme uzavřít radou, že pokud toužíte po nejvýkonnějším motoru, jaký je pod kapotou Škody Scala a Kamiq k mání, pak jej nejprve řádně vyzkoušejte při testovací jízdě. Sami pak zjistíte, zda vám deaktivace dvou válců pije krev či nikoliv. A pokud existuje možnost volby, doporučili bychom vám motor TSI (i kdyby mělo jít o starší 1,4) bez tohoto systému - jeho hlavní předností je snížení papírových emisí CO2, za které vám u nás nikdo nic nedá (v zahraničí může jít kupř. o úlevy na silniční dani apod.), zatímco jeho negativa budete pociťovat den co den.



Škoda Kamiq je k mání s motorem 1,5 TSI ACT, jenž nejspíše byl přepracován. Alespoň to dokládá pohled na vyšší spotřebu, než jaká původně byla s touto jednotkou spojována
Zdroj: Škoda Auto
Bleskovky
Putin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
20.6.2025Muž zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
18.6.2025Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
17.6.2025
Nejnovější články
Je smutné, když to musí být Lada, kdo lidem rozumně vysvětluje, proč elektromobily nemají v Evropě perspektivu
před 3 hodinami„Americkej kýbl” otočil hru. Zatímco kupci Ferrari přichází o miliony, tento stroj je nepřipravil ani o korunu
před 4 hodinamiNový Nissan Leaf je v běžných verzích ošizený tak moc, že oficiální fotky ukazují v podstatě úplně jiné auto
včeraSpása pro staromilce. Další automobilka vrací do výroby 20 let nevyráběné auto, tedy alespoň tak, jak se pořád dá
včeraMercedes nepochopil nic. Osmiválec C63 nevrátí, elektrický sporťák s umělým zvukem motoru V8 vám ale nadělí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva