Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Slavný konstruktér řekl, jak dnes dostane na trh motor bez turba točící 12 tisíc ot.
29.6.2019 | Petr Prokopec
Nový motor bez turba je dnes skoro utopie a takový, který by lámal historické rekordy, zdánlivou absurditou. Jenže Gordon Murray je jedním z největších konstrukčních géniů historie a zjevně dokáže i něco takového.
Na hmotnosti ve světě aut záleží především. Své o tom věděl Colin Chapman, zakladatel Lotusu, a své o tom ví i Gordon Murray, autor svého času neporazitelných formulí mistrů světa i legendárního McLarenu F1. Geniální konstruktér jihoafrického původu je toho názoru, že dosud ještě nikdo nepřišel s legitimním nástupcem jeho nejznámějšího díla. Důvodem je samozřejmě hmotnost. „Dnes, když někdo ohlásí nový supersport vážící 1 500 kilo, následuje potlesk, to je pro mne nepochopitelné.“ Murray se proto rozhodl, že nakonec zjevně bude muset do téže řeky vkročit on sám.
Novinka zvaná T.50 nedorazí pod logem McLarenu, přeci jen nejde o dílo britské automobilky, ale přímo slavného konstruktéra. Ten však již před několika měsíci oznámil, že se bude držet osvědčeného způsobu. Počítat bychom tedy měli jen s již naznačenou nízkou hmotností (původní McLaren vážil 1 138 kilo), kokpitem, kde sedadlo řidiče bude trůnit uprostřed a spolucestující se usadí za něj po stranách, a rovněž s atmosférickým dvanáctiválcem. Něco takového je více než překvapivé, zvláště v době turb a snižování počtu válců.
Murray přitom nově uvedl, že klíčem k použití atmosférické jednotky je právě ona muší váha. Nový supersport bude vážit pouhých 980 kilogramů, s čímž si má hravě poradit 3,9litrový motor V12 vyráběný Cosworthem, který produkuje z dnešního úhlu pohledu nikterak převratných 650 koní. Agregát modelu T.50 je ale má dosahovat při 12 tisících otáčkách, něco takového žádný motor homologovaný pro běžný provoz nikdy nesvedl.
Pohonná jednotka kvůli tak vysokému maximu dostane do vínku specifické variabilní časování ventilů, se kterým překoná typické problémy spalovacích agregátů, jež jsou spojené s odlišným chodem v nízkých a vysokých otáčkách. Motor má díky němu mít jakýsi duální charakter - dostatečně silný bude již v nízkých otáčkách, jakkoliv nepůjde o vrchol. Postačí to však s přehledem na rozpohybování tak nízké hmotnosti, což má dle Murrayho souběžně vést ke splnění stále přísnějších emisních norem.
Jakmile ovšem dojde k přepnutí na ostřejší vačku, což by se nemělo odehrát ani v laboratořích, ani při reálném měřicím cyklu RDE, začne pohonná jednotka odevzdávat svůj plný potenciál. Zapojení řidiče tedy bude na stejné úrovni, jako tomu bylo u supersportů minulosti, což ještě umocní použití manuální převodovky. Murray tak evidentně hodlá znovu přepsat dějiny, což 100 vyvolených lidí nebude stát drobné - ceny startují na dvou milionech liber (cca 57,6 mil. Kč) a první auta dorazí v roce 2022.





Gordon Murray u své novinky slibuje pomalu zázraky









Její motor má svými schopnostmi po všech stránkách překonat srdce McLarenu F1, tedy dvanáctiválec BMW původně vyvinutý pro model M8
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
dnes
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před 5 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 7 hodinami
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 8 hodinami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 10 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
