Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Smutné konce nizozemské elektrické pohádky, lidé už teď nemají kde „tankovat”
5.1.2020 | Petr Miler
Jen něco přes rok podporuje Nizozemsko elektrická auta takovým způsobem, že je skoro hřích je nekoupit. Přesto tak krátká doba stačila k tomu, aby se doslova přemnožila.
Nizozemsko je v případě elektrického pohonu aut jedním z evropských i světových tahounů. Elektromobily loni začaly dominovat tamním prodejům takovým způsobem, že Tesla Model 3 coby lídr žebříčku nejžádanějších vozů oslovuje více lidí než VW Golf a Polo dohromady, jak ale asi už tušíte, nestalo se tak dílem uvědomělosti Nizozemců.
Úspěch alternativního pohonu se dostavil jen díky jejich zvýhodňování resp. znevýhodňování ostatních aut. Situace zašla tak daleko, že v roce 2019 bylo možné koupit Teslu Model 3 za cenu odpovídající Opelu Astra a mít vůz srovnatelný s lepšími verzemi BMW řady 3 (které je pochopitelně nesrovnatelně dražší). Hloupý kdo dává, hloupější kdo nebere, říká se. A tak Nizozemci berou plnými hrstmi.
Největší země Nizozemského království není z tohoto stavu úplně šťastná, neboť výsledkem je hlavně zvýhodnění aut pro bohatší a nedostupnost nových aut pro ty ostatní. Od 1. ledna tak podpora citelně klesla a je otázkou, jak budou prodeje elektromobilů vypadat letos, přesto jediný celý rok štědrého přerozdělování stačil k tomu, aby elektrická pohádka začala nabírat špatný konec.
Prodejní úspěch totiž není to jediné, co elektromobily potřebují ke své životaschopnosti. Díky zmíněnému se Nizozemsku rychle přemnožily, což začalo způsobovat problémy. A tím největším je kritický nedostatek míst, kde by bylo možné auta dobíjet. Upozorňuje na to Roland Ferwerda, což není žádný šéf ropné lobby, ale ředitel Národní platformy pro rozvoj dobíjecí infrastruktury. Ten zkrátka zdaleka neodpovídá tomu, co by vzhledem k počtu prodaných aut bylo třeba.
Ferwerda konstatuje, že v Nizozemsku je sice 150 tisíc dobíjecích míst, plných 100 tisíc z nich je ale soukromých - jsou tedy v rezidencích majitelů takový aut nebo v sídlech firem, které je provozují. Jen 50 tisíc je veřejných, z nichž naprostá většina pracuje s výkonem okolo 12 kW, a dobití auta s větším akumulátorem tedy trvá okolo 8 hodin. Člověk nemusí být zrovna matematický klokan, aby si spočítal, že při odbytu 30 tisíc Tesel Model 3 jen za loňský rok (mimochodem více jak 10 procent celosvětových prodejů tohoto vozu) není kde auta plnit elektřinou.
Ferwerda říká, že ani v optimálním případě, kdy by všichni zůstali u dobíjecích míst jen po nezbytný čas, by současná infrastruktura nestačila, většina lidí ale svá auta dobíjí přes noc, a tak každé veřejné místo „blokují” po 12 i více hodin. Řešením pak nejsou ani Superchargery Tesly, které jednak slouží jen Teslám, jsou ale také věčně přeplněné. V tu chvíli dobíjí auta menším výkonem a tedy výrazně déle než možnou hodinu či méně.
Je třeba zopakovat, že takové potíže začínají Nizozemci řešit v době, kdy podpora elektromobilů trvá jen něco přes rok a auta na elektřinu pořád tvoří jen jednotky procent všech automobilů v provozu. Jinými slovy, přes 90 procent aut stále spaluje benzin nebo naftu, přesto jsou tu takové problémy. A to se bavíme o velmi bohaté zemi s velmi malými dojezdovými vzdálenostmi kamkoli - pokud pomineme městské státy, je Nizozemsko nejhustěji obydlenou zemí Evropy. Jak v jiných, větších a chudších zemích chtějí třeba už za 10 nebo 15 let auta na fosilní paliva úplně zakázat?
Podpora státu jednoduše donutila lidi nakupovat elektromobily takovým tempem, které nechalo budování infrastruktury daleko za sebou a je otázkou, jestli vůbec někdy může srovnat krok. Musíme se znovu ptát, zda je nutné na rozmach elektrických aut s vědomím takových důsledků tak moc tlačit. Nechme věcem volný průběh, nechme elektromobily prosadit se svými přirozenými výhodami v momentě, kdy budou představovat efektivnější a uživatelsky přívětivější řešení. Na podobné volání bohužel zejména Evropská unie a řada jejích zemí neslyší.



V Nizozemsku přibývají Superchagery Tesly i dobíjecí stanice jiných firem, ale nestačí to. V zemi je pouhých 50 tisíc veřejných dobíjecích míst - jen Tesel Model 3 se tam loni prodalo 30 tisíc. Ilustrační foto: Fastned a Tesla
Zdroj: BNR Aautoshow
Bleskovky
VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
včeraBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025
Nejnovější články
Kolabující Audi se dál hojí na svých dealerech, marže jim seřízlo až k nule. „Prodávat auta už se nevyplatí,” říkají
před 2 hodinamiLuxusní superjachta Orient Expressu se ukázala před dokončením. Už vztyčila karbonové stěžně, samy jsou větší než většina jachet
včeraZtráty v desítkách miliard, 20 tisíc propuštěných. Nissan padá ke dnu, teď ale vytáhl radikální plán, jak vše vyřešit
včeraMajitel Mazdy si zkusil sám vyměnit olej, aby ušetřil 1 800 Kč za práci servisu, teď musí zaplatit 90 tisíc za opravu
včeraNad Volkswagenem byl poprvé v historii vyhlášen bankrot, pro Němce je to další z řady nepříjemností
včera
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 09.16. 07:47 - Snowman000
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 09.15. 10:50 - M.Z.
- Výběr navigace do auta 09.15. 09:08 - killerbring
- Komfortní jednotka passat b5.5 09.14. 17:48 - Šimon