Takhle to vypadá v prvním ryze elektrickém obytném autě. Samo se i dobije

Představa plně elektrického obytného auta, které ani nemusíte tankovat, nezní vůbec špatně. Tento stroj ji ale nerealizuje úplně ideálním způsobem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Takhle to vypadá v prvním ryze elektrickém obytném autě. Samo se i dobije

28.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Takhle to vypadá v prvním ryze elektrickém obytném autě. Samo se i dobije

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Představa plně elektrického obytného auta, které ani nemusíte tankovat, nezní vůbec špatně. Tento stroj ji ale nerealizuje úplně ideálním způsobem.

Obytná auta zná snad každý. Jsou to ty věci, se kterými jezdíte převážně dlouhé trasy. Ráno nastartujete a jedete, dokud vás nepřemůže únava - a pak zaparkujete v podstatě kdekoliv, i mimo kemp, a ve slušném pohodlí přenocujete. Velká nádrž na naftu, propůjčující velký dojezd bez nutnosti zastávky, je samozřejmostí.

Spousta takovýchto karavanů má na střeše solární panely a na palubě baterie, které slouží k napájení osvětlení, televize, zásuvek nebo klimatizace uvnitř vozu, když přes noc parkuje. Dethleffs e.home (sic) má ale solární panely úplně všude. Dokonce i zespodu obytné nástavby před čelním sklem.

Ne že by měl tolik příslušenství, které by bylo potřeba napájet - proto, že je to elektromobil. Čtete správně, obytný vůz, který jezdí na elektřinu. Plášť ze solárních panelů tu je k tomu, aby dobil baterie. To nezní zle, jenže má to celé pár háčků.

Jednak baterie stačí na ujetí jen asi 160 km podle metodiky měření NEDC, takže reálně uberte dobrou čtvrtinu. A baterie FIAMM s nikl-chloridovým složením, které mají kapacitu 3 x 76 Ah, dokáže plášť ze solárních panelů o ploše celkem 31 m2 nabíjet výkonem jen 3 kW, ve srovnání s rychlonabíječkami tedy téměř nic. Přidejte si, že baterie je možné nabít jen 1 500x, než bude nutná jejich výměna a že v útrobách tohoto stroje, jehož základem je dodávka Iveco Daily Electric, se stará elektromotor o výkonu jen 109 koní. A už to všechno zase tak zajímavé nezní. Přesto je tu ještě pár zajímavějších faktů.

Jednak se dozvídáme, že obytná nástavba absorbuje teplo přes den, aby ho pak přes noc uvolňovala do interiéru. A pak tu jsou infračervené topné panely, které ovšem prý netopí přímo, ale posádce mají připadat méně studené. Co tím chtěl básník říci, přesně netušíme; podle jednoho ze zdrojů ohřívají infrapanely přímo povrch těla člověka uvnitř, nikoliv vzduch.

Samozřejmostí je kuchyňka, toaleta, sprchový kout, plochá televize a prostor na spaní. Ten hlavní je nad kabinou řidiče a očekáváme, že je možné rozložit gauče v zadní části vozu pro pohodlný nocleh dalších dvou lidí. Ve výbavě je také kamerový systém, umožňující řidiči sledovat prostor kolem vozu, a do smartphonu či tabletu si můžete stáhnout aplikaci, kterou budete některé prvky obytné části svého e.home ovládat.

Totální nesmysl, to nikdo nekoupí, říkáte si? Firma Dethleffs si toho možná je vědoma, proto svůj karavan e.home představila zatím jen jako koncept bez plánů na sériovou výrobu. Pokud si ho chcete prohlédnout osobně, bude tento víkend bude vystaven na veletrhu Caravan Salon v Düsseldorfu.


Takhle to vypadá v prvním ryze elektrickém obytném autě. Samo se i dobije - 1 - dethleffs ehome concept elektricky obytnak 01Takhle to vypadá v prvním ryze elektrickém obytném autě. Samo se i dobije - 2 - dethleffs ehome concept elektricky obytnak 02Takhle to vypadá v prvním ryze elektrickém obytném autě. Samo se i dobije - 3 - dethleffs ehome concept elektricky obytnak 03Takhle to vypadá v prvním ryze elektrickém obytném autě. Samo se i dobije - 4 - dethleffs ehome concept elektricky obytnak 04Takhle to vypadá v prvním ryze elektrickém obytném autě. Samo se i dobije - 5 - dethleffs ehome concept elektricky obytnak 05Takhle to vypadá v prvním ryze elektrickém obytném autě. Samo se i dobije - 6 - dethleffs ehome concept elektricky obytnak 06Takhle to vypadá v prvním ryze elektrickém obytném autě. Samo se i dobije - 7 - dethleffs ehome concept elektricky obytnak 07Takhle to vypadá v prvním ryze elektrickém obytném autě. Samo se i dobije - 8 - dethleffs ehome concept elektricky obytnak 08Takhle to vypadá v prvním ryze elektrickém obytném autě. Samo se i dobije - 9 - dethleffs ehome concept elektricky obytnak 09Takhle to vypadá v prvním ryze elektrickém obytném autě. Samo se i dobije - 10 - dethleffs ehome concept elektricky obytnak 10Takhle to vypadá v prvním ryze elektrickém obytném autě. Samo se i dobije - 11 - dethleffs ehome concept elektricky obytnak 11Takhle to vypadá v prvním ryze elektrickém obytném autě. Samo se i dobije - 12 - dethleffs ehome concept elektricky obytnak 12
Dethleffs přemýšlí nad kompletně elektrickým obytňákem. Vypadá krásně, ale dojezd 160 km je nepoužitelný

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.