Takhle vypadá pohon kamionu, který vás na silnici určitě nebude zdržovat

26.4.2017 | Marek Bednář | 17 příspěvků

Kamion je něco, co na silnici jen zřídka potkáváme rádi - bývá pomalý a zdržuje. V případě tohoto stroje ale asi budete rádi, když mu budete stačit.

Schopnost naložených kamionů akcelerovat bývá opravdu slabá. Jako řidiči osobních aut se s tím na silnicích nezřídka potýkáme - stačí kopec, ne úplně přehledná silnice a nebo pár řidičů, kterým předjíždění dlouhého tahače s návěsem nedělá dobře a jsme součástí pomalu jedoucí kolony, ze které nelze snadno uniknout. Návrh Toyoty, který máme dnes před sebou, ale může takové situace učinit jednou pro vždy minulostí. Jmenuje se Portal Project a není to nic jiného, než tahač poháněný vodíkovými palivovými články.

Ty vzal z modelu Mirai, který nepatří mezi nejrychlejší. S výkonem 155 koní dá stovku za nějakých 9 vteřin. Že by něco takového stačilo kamionu? Normálně nikoliv, ale tahač prý dostal tyto pohonné systémy dva, a to zkombinované takovým způsobem, že nabídnou „více než 679 koní a 1 796 Nm”, jak říkají oficiální zdroje. To už jsou pro tahač mnohem příhodnější čísla.

Kola ve výsledku pohání elektřina, což zároveň znamená absenci jakéhokoliv řazení - ovládat 16 či 18 převodů běžného náklaďáku není nic triviálního - a také vysoký výkon dostupný v nízkých otáčkách. Když tedy postavíte na startovní čáru sprintu Project Portal vedle obyčejného náklaďáku se stejnou okamžitou hmotností, v tomto případě 15 876 kg, ten vodíkový musí vyhrát.

Vyhraje a přiložené video vám nejlépe ukáže, jak jednoznačně. To není souboj „o prsa”, tady vodíkový stroj tomu konvenčnímu ujede jak Ferrari Trabantu. Jsme si celkem jisti, že takto jedoucí naložený kamion by zdržoval málokoho, to by si spíš někteří řidiči nemohli být jistí, že mu vůbec budou stačit.

Jestli se ovšem něco takového dostane na silnice, je otázkou. Prostor, který je u normálního tahače určen pro odpočinek řidiče, je tady obsazen nádržemi a technikou. Neznáme dojezd na jedno natankování, ale se vzdálenostmi, jaké kamiony běžně jezdí, by mohla být problém také infrastruktura - či spíš její nedostatek. A v neposlední řadě se musíme ptát, jaký bude rozdíl ceny mezi sériovou verzí Projectu Portal a adekvátním dieselovým tahačem. Vize je to každopádně zajímavá...

Takhle vypadá pohon kamionu, který vás na silnici určitě nebude zdržovat - 1 - toyota project portal vodikovy tahac 01
Rozdíl ve zrychlení je opravdu velký

Takhle vypadá pohon kamionu, který vás na silnici určitě nebude zdržovat - 2 - toyota project portal vodikovy tahac 02Takhle vypadá pohon kamionu, který vás na silnici určitě nebude zdržovat - 3 - toyota project portal vodikovy tahac 03Takhle vypadá pohon kamionu, který vás na silnici určitě nebude zdržovat - 4 - toyota project portal vodikovy tahac 04Takhle vypadá pohon kamionu, který vás na silnici určitě nebude zdržovat - 5 - toyota project portal vodikovy tahac 05Takhle vypadá pohon kamionu, který vás na silnici určitě nebude zdržovat - 6 - toyota project portal vodikovy tahac 06Takhle vypadá pohon kamionu, který vás na silnici určitě nebude zdržovat - 7 - toyota project portal vodikovy tahac 07Takhle vypadá pohon kamionu, který vás na silnici určitě nebude zdržovat - 8 - toyota project portal vodikovy tahac 08Takhle vypadá pohon kamionu, který vás na silnici určitě nebude zdržovat - 9 - toyota project portal vodikovy tahac 09Takhle vypadá pohon kamionu, který vás na silnici určitě nebude zdržovat - 10 - toyota project portal vodikovy tahac 10Takhle vypadá pohon kamionu, který vás na silnici určitě nebude zdržovat - 11 - toyota project portal vodikovy tahac 11Takhle vypadá pohon kamionu, který vás na silnici určitě nebude zdržovat - 12 - toyota project portal vodikovy tahac 12Takhle vypadá pohon kamionu, který vás na silnici určitě nebude zdržovat - 13 - toyota project portal vodikovy tahac 13Takhle vypadá pohon kamionu, který vás na silnici určitě nebude zdržovat - 14 - toyota project portal vodikovy tahac 14Takhle vypadá pohon kamionu, který vás na silnici určitě nebude zdržovat - 15 - toyota project portal vodikovy tahac 15
Project Portal vypadá zajímavě, ale může reálně fungovat?

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 17 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše