Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tatra detailně ukázala své nové hasičské speciály. Jeden z nich je pořádné monstrum
29.8.2018 | Mirek Mazal
Největší přehlídka hasičského vybavení v České republice odhalila, jaké novinky panují mezi automobilovým vybavením hasičské sboru. Svoji nemalou roli hraje automobilka Tatra.
Pátý ročník největšího setkání hasičů a hasičské techniky nazvaný příznačně Pyrocar i letos ukázal nové produkty pomáhající při práci záchranných složek. Tentokrát se na něm předvedlo 352 požárních vozů z celé České republiky, Slovenska a Polska, což je v historii této akce absolutní rekord. Návštěvníky čekala prezentace výzbroje, výstroje a k tomu zásahové automobily, mezi nimiž měly své místo i nové Tatry.
Jde pochopitelně o upravené nákladní vozy, v posledních dekádách pod hlavičkou této značky jiné ani nevznikají. Pro značku jde o tradiční oblast působnosti, však kdo by někdy v životě nespatřil alespoň jednu hasičskou Tatru. Továrnu firmy zaměstnává produkce podobných speciálů z 10 až 15 procent, takže nejde o nic zanedbatelného. A na Pyrocar 2018 do detailu ukázala, co je pro letošní rok nového.
Tatra Terra
Pro fanoušky Kopřivnické automobilky byla na tomto místě vůbec poprvé představen model Tatra Terra, který navazuje na řadu T 815, T 815-2 a TERRN01. Novinka pokračuje v tradičním stylu, kdy se konstruktéři snažili vyrobit spolehlivé a snadno ovladatelné auto. Záchranáři mohou využít zvětšené kabiny a nového uspořádání odkládacích schránek. Skelet interiéru s lepeným čelním sklem a zavěšenými dveřmi s omezovači odpovídá mezinárodním standardům, plní normu EHK 29 a bariérovou zkoušku na přední sloupky.
Tatra Terra sdílí přístrojovou desku s modelem Force, což se projevuje na panelu klimatizace nebo sdruženými přístroji pod volantem. Řidič bude mít na starost vzduchem chlazený osmiválec o výkonu 325 kW (442 koní) spojený s automatickou převodovkou Allison. V nabídce bude i mechanická čtnáctistupňová skříň s manuálním nebo elektronickým řazením. Retardér je součást příplatkové výbavy.
Představené hasičské vozidlo by mělo bez větších úprav zvládnout překonat brod do výše 1 200 milimetrů. Na místo zásahu doveze 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.
























Tatra Force s novou kabinou
Největší setkání požárních automobilů nabídlo také první pohled na novou kabinu zásahového vozu Tatra Force. Tato jinak tři roky stará řada ukázala radikální úpravu tvaru střechy, který by měl mít pozitivní vliv na jízdu. Změny se týkají konstrukce horního dílu nad posádkou a boků. Viditelné úpravy jsou reakcí na požadavky lepší průjezdnosti a prostornějšího interiéru pro zasahující hasiče.
Technici zvětšili užitný prostor cestujících pomocí úprav uložení hnacího mechanismu, konkrétně se směrem vzad posunul motor a následoval posun také mezinápravového diferenciálu. Modifikace nyní umožňují vyrobit Force s manuální nebo automatickou převodovkou. Veškeré informace o vozidle vidí strojník na sdruženém přístroji před sebou na palubní desce, kde se ovládají také nově dodávaná hlavní i mlhová LED světla se zabudovaným integrovaným denním svícením.
Model Force (stejně jako Terra) používají podvozek vlastní konstrukce s pneumatickým odpružením všech náprav doplněný o kotoučové brzdy všech kol. Oba stroje využívají stejný motor, který může být nahrazen kapalinou chlazeným agregátem v určitých geografických oblastech. Princip ovládání a přístroje jsou stejné pro Force i Terru, aby si posádky osvojily ovládání dle stejného principu.
Tatra Tigon
V Kopřivnici spojili síly s jedním z největších výrobců hasičských zařízení na světě, skupinou Rosenbauer, čím vznikla Tatra Tigon. A právě ona byla největším monstrem celé přehlídky. Verze určená do těžkého terénu by si měla pomocí čtyřnápravové koncepce na vzduchovém podvozku poradit s nástrahami nezpevněných cest všeho druhu. K dispozici budou i typy s pěticí náprav, které se neztratí ani v průmyslových provozech, jako jsou doly nebo rafinerie.
Čtyřnápravový Tigon je obr připravený hasit kdekoliv, ohromí rozvorem 4 490 milimetrů a samozřejmě vnějšími rozměry. Na délku měří 12 285 milimetrů, celková šířka činí 2 900 milimetrů a celková výška je 3 700 milimetrů. Technická hmotnost odpovídá 43 tunám. Tak rozměrný kolos uveze pět hasičů, 9 000 litrů vody a 3 500 litrů pěnidla.
Zdatného bojovníka s plameny do terénu žene šestiválec Volvo o objemu přes šestnáct litrů s maximálním výkonem 515 kW (700 koní). Prostřednictvím převodovky Allison a přídavné sestupné převodovky kopřivnické výroby může zvláštní hasící mastodont jet maximální rychlostí 120 km/h. Nejlépe se cítí mimo běžné komunikace v průmyslových aglomeracích, kde běžné modely hasičských aut nestíhají efektivně zasahovat.
Zdroje: Tatra, Pozary.cz
Bleskovky
Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
před 6 hodinamiBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
dnesPříplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
včera
Nejnovější články
Dobrodruh objevil opuštěné dealerství Porsche, na vzácné sporťáky v něm už léta sedá prach
před 4 hodinamiJaguar a Land Rover už 10 dnů nevyrobily ani jedno auto, s prodeji to není o moc lepší
před 5 hodinamiMožná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
před 6 hodinamiFord už v krizi chystá náhradu za zaříznutý Focus. Zkuste se nesmát. Anebo nebrečet
před 7 hodinamiMercedes po třech letech popírání reality konečně uznal, že čtyřválcový C63 AMG je propadák, autu vymění motor
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 09.12. 20:31 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.12. 16:01 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 09.12. 05:16 - AndreGlenn
- Tranzit 2.0 TDCi - potkany motor po vymene rovodu 09.12. 05:11 - JohnnyBryan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.11. 11:38 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 09.10. 18:19 - Vrooom
- BMW Divize 09.09. 14:47 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 09.08. 20:47 - řidičBOB